iFoodbag utser ny VD

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Förpackningsföretaget iFoodbag har utsett Robert Grenmark som ny VD. Robert har arbetat på företaget sedan två år tillbaka och har tidigare varit VD för bland annat Estrella och Red Bull. Nu kommer han att leda iFoodbag och dess kyl- och fryslösning för att ta företaget till nya positioner.

iFoodbag är det svenska start-up företaget som uppfunnit en miljövänlig papperskasse som isolerar kylda och frysta varor likt en fryslåda. Produkten lanserades i slutet av 2016 och har vunnit en rad priser och utmärkelser för dess innovativa lösning. Nu är det bestämt att Robert Grenmark övertar rollen som VD från grundaren Karl Fallgren. I den roll som Robert tillträdde i juni kommer han bland annat att arbeta för att stärka och utveckla iFoodbags expansion och att utveckla produkten.

Robert har sedan våren 2015 fungerat som Executive Vice President Global Sales på företaget och arbetade mycket med lanseringen av produkten och vidare med att bygga upp säljorganisationen inom iFoodbag. Innan han tog klivet in i det spännande start-up bolaget arbetade han bland annat som VD för Estrella, Red Bull och c/o Hotels.

– Jag är nog lite av en tävlingsmänniska och har alltid älskat utmaningar. Jag tycker att det är fantastiskt att få bygga upp ett företag från grunden eller vända det och skapa ordentlig tillväxt, säger Robert Grenmark, VD för iFoodbag.

Läs också: e-handeln är en miljöbov

– Just att komma in på det sättet tycker jag är extremt utvecklande och med mina erfarenheter vet jag att man gör det bäst genom ett starkt team av duktiga medarbetare där alla arbetar tillsammans mot ett långsiktigt mål och klättrar upp dit via tydliga delmål. Ifoodbag är definitivt en sådan utmaning som jag gillar. Vi har kommit en bra bit men har fortfarande mycket kvar att göra, så nu föds ett iFoodbag 2.0 kan man säga där vi tar allt vi lärt oss de senaste 2,5 åren och bygger vidare för att fortsätta bli bäst på final mile-lösningar.

Läs också: Förpackningar i fokus i Almedalen

Sedan lanseringen av bärkassen för drygt ett och ett halvt år sedan har företaget hunnit sälja och starta pilottester i flera världsdelar och nu är det dags att ta ett helhetsgrepp om den svenska marknaden. Ambitionen är att implementera iFoodbag som en total logistiklösning hos ett par utvalda större svenska företag och på så sätt bevisa vad produkten kan göra.

– Vi har lärt oss väldigt mycket och kommer att genomföra en rad förändringar – både för produkten och hur vi arbetar, säger Robert Grenmark. Något jag sätter väldigt stor vikt vid är att hela tiden ha en nära relation och djupt samarbete med våra kunder och att föra en dialog om vad som fungerar bra och vad som kan göras annorlunda. Det gör att vi hela tiden kan arbeta aktivt med nya lösningar kring produkten. Just ”final mile”-utmaningen är en tuff nöt att knäcka; lagstiftning, miljö, ekonomi, hantering, flexibilitet, och skalbarhet är bara några utmaningar. Här kommer vår lösning att vara till extremt stor nytta.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Laddar för Toppkonferens i Malmö

Top Packaging Summit i Malmö den 19-20 september bjuder på ett fullmatat program om aktuella frågor för förpackningsbranschen.

Stora Enso i täten när industrin tar matchen

Under devisen ”Industrin tar matchen” samlades Sveriges största industriföretag i Almedalen. Ett av de mest aktiva företagen under veckan var Stora Enso.

Boka in 2020

Datumen för drupa och Interpack har nu slagits fast av Messe Düsseldorf. Mässorna går samma år nästa gång. Det är oundvikligt att mässorna sammanfaller med jämna intervall.

Elanders köper engelskt förpackningsföretag

Gasporox erhåller patent i USA

Stora Enso säljer nischbolag i Sverige

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

Arkiv

Rottneros lanserar nytt tråg för take away

BILA tar över Dan-Palletiser

Stora Enso säljer i Pakistan

Första pressen från Landa på plats

Per Lindberg lämnar BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg meddelade den 18 juli att han har beslutat att lämna bolaget för att tillträda en tjänst som VD och koncernchef på Epiroc.

Utvecklar teknik för pappersbatterier

Tung debatt om förpackningar

Almedalens mest kompetenta panel på området förpackningar och miljö. Med den introduktionen presenterade moderator Peter Johansson den 11 man och kvinnor starka panelen i Packmarknadens och Recyclings paneldebatt om Återvinningsbara Förpackningar i Almedalen på torsdagen.

Anmäl dig till Packaging Cup!

Coca-Cola vill återvinna allt

Klöckner Pentaplast slutför förvärvet av Linpac

Anslag till nästa generation industriell radiostyrning och IoT

Schneider Electric utser ny affärsutvecklingschef

FSC-märkning för återvunnet

Förpackningskrav i KRAVs nya regler

Revolutionerande sensorteknik från SICK

DS Smith gör förvärv i USA

Rottneros bygger ny fabrik med livsmedelstråg i fokus

Skogskoncernen satsar på livsmedelsförpackningar gjorda av trämassa. Nu bygger man en ny fabrik i Sunne för att utmana importen från Asien.

Två bli en starkare organisation för metallförpackningar

Huhtamäki expanderar på kinesiska marknaden

iFoodbag utser ny VD

2

e-handeln är en miljöbov

Köttleverantör i stort förpackningssamarbete

Plasthinkar med IML-etiketter håller korvarna färska

Stena Line byter kassar

Fortsatt satsning på plast från trä

Santa Maria relanserar kryddsortimentet

Förpackningar i fokus i Almedalen

Stora Enso ökar engagemanget i Almedalen

Sänd till en kollega

0.127