iFoodbag utser ny VD

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Förpackningsföretaget iFoodbag har utsett Robert Grenmark som ny VD. Robert har arbetat på företaget sedan två år tillbaka och har tidigare varit VD för bland annat Estrella och Red Bull. Nu kommer han att leda iFoodbag och dess kyl- och fryslösning för att ta företaget till nya positioner.

iFoodbag är det svenska start-up företaget som uppfunnit en miljövänlig papperskasse som isolerar kylda och frysta varor likt en fryslåda. Produkten lanserades i slutet av 2016 och har vunnit en rad priser och utmärkelser för dess innovativa lösning. Nu är det bestämt att Robert Grenmark övertar rollen som VD från grundaren Karl Fallgren. I den roll som Robert tillträdde i juni kommer han bland annat att arbeta för att stärka och utveckla iFoodbags expansion och att utveckla produkten.

Robert har sedan våren 2015 fungerat som Executive Vice President Global Sales på företaget och arbetade mycket med lanseringen av produkten och vidare med att bygga upp säljorganisationen inom iFoodbag. Innan han tog klivet in i det spännande start-up bolaget arbetade han bland annat som VD för Estrella, Red Bull och c/o Hotels.

– Jag är nog lite av en tävlingsmänniska och har alltid älskat utmaningar. Jag tycker att det är fantastiskt att få bygga upp ett företag från grunden eller vända det och skapa ordentlig tillväxt, säger Robert Grenmark, VD för iFoodbag.

Läs också: Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

– Just att komma in på det sättet tycker jag är extremt utvecklande och med mina erfarenheter vet jag att man gör det bäst genom ett starkt team av duktiga medarbetare där alla arbetar tillsammans mot ett långsiktigt mål och klättrar upp dit via tydliga delmål. Ifoodbag är definitivt en sådan utmaning som jag gillar. Vi har kommit en bra bit men har fortfarande mycket kvar att göra, så nu föds ett iFoodbag 2.0 kan man säga där vi tar allt vi lärt oss de senaste 2,5 åren och bygger vidare för att fortsätta bli bäst på final mile-lösningar.

Läs också: Tillstånd klara för Motala

Sedan lanseringen av bärkassen för drygt ett och ett halvt år sedan har företaget hunnit sälja och starta pilottester i flera världsdelar och nu är det dags att ta ett helhetsgrepp om den svenska marknaden. Ambitionen är att implementera iFoodbag som en total logistiklösning hos ett par utvalda större svenska företag och på så sätt bevisa vad produkten kan göra.

– Vi har lärt oss väldigt mycket och kommer att genomföra en rad förändringar – både för produkten och hur vi arbetar, säger Robert Grenmark. Något jag sätter väldigt stor vikt vid är att hela tiden ha en nära relation och djupt samarbete med våra kunder och att föra en dialog om vad som fungerar bra och vad som kan göras annorlunda. Det gör att vi hela tiden kan arbeta aktivt med nya lösningar kring produkten. Just ”final mile”-utmaningen är en tuff nöt att knäcka; lagstiftning, miljö, ekonomi, hantering, flexibilitet, och skalbarhet är bara några utmaningar. Här kommer vår lösning att vara till extremt stor nytta.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.169