e-handeln är en miljöbov

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Över 100 miljoner liter onödig luft transporteras inom svensk e-handel.

Trots ett ökat miljöfokus i samhället skickas i år över 100 miljoner liter luft i svenska nätklickade paket, vilket motsvarar drygt 1000 tomma lastbilar. Detta konstaterar det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys tillsammans med Stora Enso. De skulle önska att e-handelsföretagen prioriterade att göra större satsningar på klimatsmarta logistik- och förpackningslösningar, vilket skulle leda till både miljö- och kostnadsvinster.

Den svenska e-handeln fortsätter att växa. 100 miljonersvallen för antal paket som skickas i Sverige har passerats. De svenska e-handelsbolagen fortsätter att öka i omsättning, trafik och antal kunder samtidigt som detaljhandeln fortsätter att öka sin närvaro på nätet för att möta den digitala konkurrensen.

– I takt med den digitala revolutionen ser vi hur de största aktörerna gör flera spännande lagersatsningar för att klara av det ökande antalet paket och kundernas krav på korta leveranstider, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.

Trots denna förflyttning från entreprenöriella logistiklösningar till mer automatiserade lösningar konstaterar nu det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys utförd tillsammans med Stora Enso att enorma mängder onödig luft transporteras från de svenska e-handelslagren.

Studien, baserad på intervjuer med 10 av de största, i paket mätt, svenska e-handlarna samt flertalet mindre e-handelsbolag visar även att frågan om effektiva paketlösningar som regel inte är prioriterad. Det vanligaste förfarandet vid packning är att använda ett sortiment med standardlådor sedan fylls med så kallat fillermaterial, ofta i form av plastkuddar för att hålla konsumentförpackningen på plats. Det skapar onödiga kostnader i direkt material, fillermaterial, lager och transport.

– Vi ser att det finns klara miljö- och kostnadsvinster att göra på rätt utformande förpackningar. Det här är ett område vi upplever att e-handlare hittills förbisett, men det senaste året har intresset för nya lösningar börjat vakna bland våra kunder, säger Mikael Fristedt, marknadschef, Packaging Solutions på Stora Enso.

Den stora miljöboven i sammanhanget är luften som transporteras. Analysen visar att mängden luft som skickas av svenska e-handlare uppgår till mer än 100 miljoner liter luft eller 1000 tomma långtradare om man så vill.

– Vi upplever att våra svenska e-handelsklienter överlag är mogna i hur de ska driva trafik, attrahera köplust och säkerställa kundnöjdhet, men ofta hamnar effektiv logistik längre ner på prio-listan av olika anledningar. Det är en mognadsprocess, men vi skulle önska att det gick fortare både från ett miljö- och ekonomiperspektiv, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

jan sundstedt
Inte bättre att alla miljoner tar bilen till leverantören (köpstället)

Anders Ekelöf
Det borde vara ganska lätt att åtgärda genom att ta fram fler storlekar på lådor samt att märka lådorna med en minimum fill rate linje på säg 85%. Samt att göra modulära lådor som passar på EU pall 1200x800, Titta t.ex på det koncept som Ericsson använder.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Nyhetsbrev

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Arkiv

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Ett steg närmare fossilfritt

Trioplast stödjer Movember med mustasch

RePack fick Nordiska rådets miljöpris

Börjar leverera visionssystem

Ny Partner Manager i danska Palcut

Största affären för Orwak

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Gaspermeabilitet i förpackningsmaterial

Stora Enso presenterade världsnyhet

Sänd till en kollega

0.134