e-handeln är en miljöbov

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Över 100 miljoner liter onödig luft transporteras inom svensk e-handel.

Trots ett ökat miljöfokus i samhället skickas i år över 100 miljoner liter luft i svenska nätklickade paket, vilket motsvarar drygt 1000 tomma lastbilar. Detta konstaterar det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys tillsammans med Stora Enso. De skulle önska att e-handelsföretagen prioriterade att göra större satsningar på klimatsmarta logistik- och förpackningslösningar, vilket skulle leda till både miljö- och kostnadsvinster.

Den svenska e-handeln fortsätter att växa. 100 miljonersvallen för antal paket som skickas i Sverige har passerats. De svenska e-handelsbolagen fortsätter att öka i omsättning, trafik och antal kunder samtidigt som detaljhandeln fortsätter att öka sin närvaro på nätet för att möta den digitala konkurrensen.

– I takt med den digitala revolutionen ser vi hur de största aktörerna gör flera spännande lagersatsningar för att klara av det ökande antalet paket och kundernas krav på korta leveranstider, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.

Trots denna förflyttning från entreprenöriella logistiklösningar till mer automatiserade lösningar konstaterar nu det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys utförd tillsammans med Stora Enso att enorma mängder onödig luft transporteras från de svenska e-handelslagren.

Studien, baserad på intervjuer med 10 av de största, i paket mätt, svenska e-handlarna samt flertalet mindre e-handelsbolag visar även att frågan om effektiva paketlösningar som regel inte är prioriterad. Det vanligaste förfarandet vid packning är att använda ett sortiment med standardlådor sedan fylls med så kallat fillermaterial, ofta i form av plastkuddar för att hålla konsumentförpackningen på plats. Det skapar onödiga kostnader i direkt material, fillermaterial, lager och transport.

– Vi ser att det finns klara miljö- och kostnadsvinster att göra på rätt utformande förpackningar. Det här är ett område vi upplever att e-handlare hittills förbisett, men det senaste året har intresset för nya lösningar börjat vakna bland våra kunder, säger Mikael Fristedt, marknadschef, Packaging Solutions på Stora Enso.

Den stora miljöboven i sammanhanget är luften som transporteras. Analysen visar att mängden luft som skickas av svenska e-handlare uppgår till mer än 100 miljoner liter luft eller 1000 tomma långtradare om man så vill.

– Vi upplever att våra svenska e-handelsklienter överlag är mogna i hur de ska driva trafik, attrahera köplust och säkerställa kundnöjdhet, men ofta hamnar effektiv logistik längre ner på prio-listan av olika anledningar. Det är en mognadsprocess, men vi skulle önska att det gick fortare både från ett miljö- och ekonomiperspektiv, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

jan sundstedt
Inte bättre att alla miljoner tar bilen till leverantören (köpstället)

Anders Ekelöf
Det borde vara ganska lätt att åtgärda genom att ta fram fler storlekar på lådor samt att märka lådorna med en minimum fill rate linje på säg 85%. Samt att göra modulära lådor som passar på EU pall 1200x800, Titta t.ex på det koncept som Ericsson använder.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Laddar för Toppkonferens i Malmö

Top Packaging Summit i Malmö den 19-20 september bjuder på ett fullmatat program om aktuella frågor för förpackningsbranschen.

Stora Enso i täten när industrin tar matchen

Under devisen ”Industrin tar matchen” samlades Sveriges största industriföretag i Almedalen. Ett av de mest aktiva företagen under veckan var Stora Enso.

Boka in 2020

Datumen för drupa och Interpack har nu slagits fast av Messe Düsseldorf. Mässorna går samma år nästa gång. Det är oundvikligt att mässorna sammanfaller med jämna intervall.

Elanders köper engelskt förpackningsföretag

Gasporox erhåller patent i USA

Stora Enso säljer nischbolag i Sverige

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

Arkiv

Rottneros lanserar nytt tråg för take away

BILA tar över Dan-Palletiser

Stora Enso säljer i Pakistan

Första pressen från Landa på plats

Per Lindberg lämnar BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg meddelade den 18 juli att han har beslutat att lämna bolaget för att tillträda en tjänst som VD och koncernchef på Epiroc.

Utvecklar teknik för pappersbatterier

Tung debatt om förpackningar

Almedalens mest kompetenta panel på området förpackningar och miljö. Med den introduktionen presenterade moderator Peter Johansson den 11 man och kvinnor starka panelen i Packmarknadens och Recyclings paneldebatt om Återvinningsbara Förpackningar i Almedalen på torsdagen.

Anmäl dig till Packaging Cup!

Coca-Cola vill återvinna allt

Klöckner Pentaplast slutför förvärvet av Linpac

Anslag till nästa generation industriell radiostyrning och IoT

Schneider Electric utser ny affärsutvecklingschef

FSC-märkning för återvunnet

Förpackningskrav i KRAVs nya regler

Revolutionerande sensorteknik från SICK

DS Smith gör förvärv i USA

Rottneros bygger ny fabrik med livsmedelstråg i fokus

Skogskoncernen satsar på livsmedelsförpackningar gjorda av trämassa. Nu bygger man en ny fabrik i Sunne för att utmana importen från Asien.

Två bli en starkare organisation för metallförpackningar

Huhtamäki expanderar på kinesiska marknaden

iFoodbag utser ny VD

2

e-handeln är en miljöbov

Köttleverantör i stort förpackningssamarbete

Plasthinkar med IML-etiketter håller korvarna färska

Stena Line byter kassar

Fortsatt satsning på plast från trä

Santa Maria relanserar kryddsortimentet

Förpackningar i fokus i Almedalen

Stora Enso ökar engagemanget i Almedalen

Sänd till en kollega

0.114