23948sdkhjf

e-handeln är en miljöbov

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Över 100 miljoner liter onödig luft transporteras inom svensk e-handel.

Trots ett ökat miljöfokus i samhället skickas i år över 100 miljoner liter luft i svenska nätklickade paket, vilket motsvarar drygt 1000 tomma lastbilar. Detta konstaterar det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys tillsammans med Stora Enso. De skulle önska att e-handelsföretagen prioriterade att göra större satsningar på klimatsmarta logistik- och förpackningslösningar, vilket skulle leda till både miljö- och kostnadsvinster.

Den svenska e-handeln fortsätter att växa. 100 miljonersvallen för antal paket som skickas i Sverige har passerats. De svenska e-handelsbolagen fortsätter att öka i omsättning, trafik och antal kunder samtidigt som detaljhandeln fortsätter att öka sin närvaro på nätet för att möta den digitala konkurrensen.

– I takt med den digitala revolutionen ser vi hur de största aktörerna gör flera spännande lagersatsningar för att klara av det ökande antalet paket och kundernas krav på korta leveranstider, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.

Trots denna förflyttning från entreprenöriella logistiklösningar till mer automatiserade lösningar konstaterar nu det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys utförd tillsammans med Stora Enso att enorma mängder onödig luft transporteras från de svenska e-handelslagren.

Studien, baserad på intervjuer med 10 av de största, i paket mätt, svenska e-handlarna samt flertalet mindre e-handelsbolag visar även att frågan om effektiva paketlösningar som regel inte är prioriterad. Det vanligaste förfarandet vid packning är att använda ett sortiment med standardlådor sedan fylls med så kallat fillermaterial, ofta i form av plastkuddar för att hålla konsumentförpackningen på plats. Det skapar onödiga kostnader i direkt material, fillermaterial, lager och transport.

– Vi ser att det finns klara miljö- och kostnadsvinster att göra på rätt utformande förpackningar. Det här är ett område vi upplever att e-handlare hittills förbisett, men det senaste året har intresset för nya lösningar börjat vakna bland våra kunder, säger Mikael Fristedt, marknadschef, Packaging Solutions på Stora Enso.

Den stora miljöboven i sammanhanget är luften som transporteras. Analysen visar att mängden luft som skickas av svenska e-handlare uppgår till mer än 100 miljoner liter luft eller 1000 tomma långtradare om man så vill.

– Vi upplever att våra svenska e-handelsklienter överlag är mogna i hur de ska driva trafik, attrahera köplust och säkerställa kundnöjdhet, men ofta hamnar effektiv logistik längre ner på prio-listan av olika anledningar. Det är en mognadsprocess, men vi skulle önska att det gick fortare både från ett miljö- och ekonomiperspektiv, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Stora Enso gör miljöinvestering

Unik maskin öppnar för omställning

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Nya juryn i Pentawards utsedd

TEKNIK
Omron lanserar samverkande robotar

Nyhetsbrev

Design
“Sucrerie” vinnare i Tyskland

Arkiv

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Julkänsla från T2 Christmas tea

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

Kodak 3D Printing till Norden

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Svenska Metallkretsen tillsätter VD

Ikea köper andel i maskintillverkare

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Lanserar ersättning för plastsugrör

Tidig inlärning av återvinning

E-handelsjätte effektiviserar internlogistiken

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Nya matningsenheter från Interroll

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Hon ska förnya läskjättens image

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Kodak säljer flexoverksamheten

Pallastare till Arvid Nordquist

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Kylskåp för minskat matsvinn

Elmia planerar för expansion

Spaden har satts i marken

Svegro går mot papper

Dåliga vibrationer

Se alla Företagens egna nyheter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

Sänd till en kollega

0.442