23948sdkhjf

e-handeln är en miljöbov

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Över 100 miljoner liter onödig luft transporteras inom svensk e-handel.

Trots ett ökat miljöfokus i samhället skickas i år över 100 miljoner liter luft i svenska nätklickade paket, vilket motsvarar drygt 1000 tomma lastbilar. Detta konstaterar det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys tillsammans med Stora Enso. De skulle önska att e-handelsföretagen prioriterade att göra större satsningar på klimatsmarta logistik- och förpackningslösningar, vilket skulle leda till både miljö- och kostnadsvinster.

Den svenska e-handeln fortsätter att växa. 100 miljonersvallen för antal paket som skickas i Sverige har passerats. De svenska e-handelsbolagen fortsätter att öka i omsättning, trafik och antal kunder samtidigt som detaljhandeln fortsätter att öka sin närvaro på nätet för att möta den digitala konkurrensen.

– I takt med den digitala revolutionen ser vi hur de största aktörerna gör flera spännande lagersatsningar för att klara av det ökande antalet paket och kundernas krav på korta leveranstider, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.

Trots denna förflyttning från entreprenöriella logistiklösningar till mer automatiserade lösningar konstaterar nu det svenska konsultbolaget Cupole Consulting Group i en analys utförd tillsammans med Stora Enso att enorma mängder onödig luft transporteras från de svenska e-handelslagren.

Studien, baserad på intervjuer med 10 av de största, i paket mätt, svenska e-handlarna samt flertalet mindre e-handelsbolag visar även att frågan om effektiva paketlösningar som regel inte är prioriterad. Det vanligaste förfarandet vid packning är att använda ett sortiment med standardlådor sedan fylls med så kallat fillermaterial, ofta i form av plastkuddar för att hålla konsumentförpackningen på plats. Det skapar onödiga kostnader i direkt material, fillermaterial, lager och transport.

– Vi ser att det finns klara miljö- och kostnadsvinster att göra på rätt utformande förpackningar. Det här är ett område vi upplever att e-handlare hittills förbisett, men det senaste året har intresset för nya lösningar börjat vakna bland våra kunder, säger Mikael Fristedt, marknadschef, Packaging Solutions på Stora Enso.

Den stora miljöboven i sammanhanget är luften som transporteras. Analysen visar att mängden luft som skickas av svenska e-handlare uppgår till mer än 100 miljoner liter luft eller 1000 tomma långtradare om man så vill.

– Vi upplever att våra svenska e-handelsklienter överlag är mogna i hur de ska driva trafik, attrahera köplust och säkerställa kundnöjdhet, men ofta hamnar effektiv logistik längre ner på prio-listan av olika anledningar. Det är en mognadsprocess, men vi skulle önska att det gick fortare både från ett miljö- och ekonomiperspektiv, säger Kristian von Seth, projektledare på Cupole Consulting Group.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

jan sundstedt
Inte bättre att alla miljoner tar bilen till leverantören (köpstället)

Anders Ekelöf
Det borde vara ganska lätt att åtgärda genom att ta fram fler storlekar på lådor samt att märka lådorna med en minimum fill rate linje på säg 85%. Samt att göra modulära lådor som passar på EU pall 1200x800, Titta t.ex på det koncept som Ericsson använder.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

SCANPACK 2018
Ny toppfilm på Scanpack

1

Krönika:
Exklusivt material
Är plastpaniken befogad?

LEDAREN
Ogjort kan inte göras ogjort

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Första serialiserade produkterna till Europa

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

Nyhetsbrev

FTI-vd lämnar

Arkiv

SCANPACK 2018
Packmarknaden firar med Empack!

Valio skiftar till biobaserad

SCANPACK 2018
Märkvärdig nyhet

SCANPACK 2018
Fällbar IBC med BiB

SCANPACK 2018
Både hårt och flexibelt

Nästa generation cobotar

Proteststorm mot ny kryddförpackning

En pappersbaserad framtid – allt annat än pulp fiction

Lexit Group ökar effektiviteten

Sverige bildar internationell grupp för plaståtervinning

Det är nu klart att Sverige ska driva en ny internationell arbetsgrupp inom ISO för plaståtervinning.

Jan Viberg ny VD i Marvaco

Skarpare kanter

Fullbokat på alla håll och kanter

Det märks att det är högkonjunktur. När norra Europas största förpackningsmässa, Scanpack, öppnar sina mässlokaler är det till en mässa som är slutsåld.

SCANPACK 2018
Fokus på plast och hållbarhet

SCANPACK 2018
Maskiner från PFM

SCANPACK 2018
Håll fukten borta!

Eltete i Sverige i konkurs

SCANPACK 2018
Världsnamn pratar

SCANPACK 2018
Effektivare packprocess

SCANPACK 2018
Hygienisk säckfyllare

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Vinnare i kalla klassen

På Nytt Jobb
Går från MAT.se

SCANPACK 2018
Maskin för e-handeln

Accon köper Swede Rehandling Systems

Produkter med miljöprofil

Sesam öppna dig!

Premiumkartong för lyxförpackningar

Stor potential för ökad plaståtervinning

Se alla Företagens egna nyheter

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

DS Smith öppnar för dialog

We Are Proud

Allen + All-Print laddar för Scanpack 2018

Ivisys Sweden på Scanautomatic

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller återvinningsbara

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Sänd till en kollega

0.214