23948sdkhjf

Santa Maria relanserar kryddsortimentet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Hälsosammare, bättre för miljön och användarvänligare. Santa Marias kryddsortiment för restauranger och storkök har fått en make-over i ny förpackning.

I ett och samma andetag relanserar Santa maria nu 172 produkter, introducerar ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt och utökar den ekologiska familjen.

Läs också: Lanserar kryddor på tub

Santa Marias nuvarande kryddförpackningar består av en 1-liters plastburk och en 2-liters så kallad Pure pack. Dessa försvinner nu och ersätts av en 1-liters kartong förpackning, kallad Taste pack, med tydliga färgkoder för de olika kategorierna samt fönster för att lätt se innehållet. Och på tal om innehållet - ingredienserna har också varit föremål för förändring.

– Vi har gått igenom och förbättrat samtliga våra produkter med fokus på både smak och hälsa. Med mindre salt, mindre socker och färre tillsatser vill vi inspirera till att laga godare och hälsosammare mat. Vi lanserar dessutom ett helt nytt sortiment utan tillsatt salt så att du kan salta efter tycke och smak, säger Göran Widler, Marketing Manager för Foodservice i World Foods & Flavouring division of Paulig Group.

Santa Maria utökar också det ekologiska kryddsortimentet med Organic Spiskummin och Organic Cayennepeppar.

Den nya förpackningen är producerad med råmaterial från förnybara källor och är FSC certifierad för att säkra att råmaterialet kommer från ansvarsfullt skogsbruk som tar hänsyn till både människor och miljö.

Läs också: Pappersplast får innovationspris

– Att laga mat handlar om att vara en allkonstnär. Vi ska våga mixa nya och klassiska smaker och att samtidigt ha hållbarhet i åtanke. Vi som jobbar med Santa Maria vet att det är en balansakt. Därför letar vi inte bara efter de perfekta kombinationerna och de bästa kryddorna, utan även efter miljövänliga och funktionella förpackningar, berättar Göran Widler.

Göran och kollegorna vill inte bara hjälpa kunderna med bättre produkter. Det ska vara ordning och reda i köket. ”Görans hylla” blev resultatet. Den rymmer 12 taste packs där du med fördel sorterar förpackningarna efter färgkoderna för Kryddor & Örter, Street Food, Tex Mex, BBQ, Asia, India, Ekologiskt och No added salt.

– En kollega och jag skissade lite på hur det kunde bli ordning i kryddhyllan. Nu när vi har finare och estetiskt mer tilltalande förpackningar, som du stolt kan visa upp för gästerna, ska du såklart få lite hjälp på vägen, ler en stolt uppfinnare.

Santa Marias nya kryddsortiment finns hos grossist från vecka 31.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vart tog färgen vägen?

Klear Can gör entré i Europa

RePack utvald att delta i accelerationsprogram

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

Smurfit Kappa lanserar ny designtävling

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Nyhetsbrev

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Arkiv

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Hållbar Europanyhet från Ed

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Sänd till en kollega

0.152