DS Smith bygger hus i wellpapp

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Tillsammans med Bat'Ipac, specialist på wellpappisolering, har DS Smith lyckats förverkliga hus tillverkade i wellpapp i Frankrike.

Efter ett tio år långt samarbete med Bat'Ipac har DS Smith bistått i utvecklingen av över tretton nya hem i Frankrike genom att tillhandahålla de wellpappark som utgör grunden för ett nytt och innovativt alternativ till vanliga isoleringsprodukter.

Bat'Ipac grundades som ett resultat av ett antal samarbeten - förpackningsspecialisten DS Smith tillhandahåller det material som krävs för tillverkningen av isolering i wellpapp, samtidigt som Acrobat Group, ett franskt byggföretag, har säkerställt att Bat'Ipac har de rätta tillstånden att bygga husen.

Designern och Bat'Ipacs grundare, Alain Marboeuf, såg en nisch på marknaden när det gällde att använda wellpapp istället för traditionella isoleringsprodukter vid byggnation av nya hus. Detta samarbete innebär att DS Smith tillhandahåller mellan fem och tio ton wellpappark för varje hus som byggs, där Bat'Ipac sedan laminerar samman ark för ark för att därmed skapa isoleringen.

Efter sju års arbete med att fullända produkten samt teckna de försäkringar som krävs färdigställde Bat'Ipac i samarbete med DS Smith sitt första testhus väster om Paris 2012. Sedan dess har de tillsammans byggt ytterligare tretton hus runtom i Frankrike.

Alain Marboeuf, designer och Bat'Ipacs grundare, säger:

– En av de huvudsakliga fördelarna med att använda wellpapp är att det ger skydd för huset året runt. När normal isolering kan säkerställa att huset är varmt på vintern, brukar den oftast inte säkerställa att huset är tillräckligt svalt på sommaren. Wellpapp har visat sig hålla hus svala på sommaren och varma på vintern, vilket gör det till en mycket mångsidig och effektiv produkt.



– Genom att ta wellpapp och lägga det i lager på lager har vi dessutom upptäckt att materialet är extremt ljuddämpande, något som är en ytterligare stor fördel för de som bygger och äger hus.

Bat'Ipacs plan för att snabbt expandera innefattar att bygga 100 hus under det närmaste året. Med sitt nätverk av tillverkningsanläggningar runt om i Frankrike och resten av Europa är DS Smith den perfekta samarbetspartnern för denna expansion.

Jean-Michel Audivert, kommersiell chef vid DS Smith Frankrike:

– Det har varit en fantastisk möjlighet att få arbeta tillsammans med Bat'Ipac och vi är mycket spända på vad framtiden för med sig. Det finns en mycket stor potential för DS Smith på denna marknad, och eftersom Bat'Ipac är en av endast ett fåtal aktörer inom detta område finns det ett verkligt utrymme för tillväxt.



– Det finns ett antal fördelar med att använda wellpapp, inklusive ljuddämpning och strukturellt stöd, och kvaliteten på den wellpapp vi levererar är avgörande för hur väl isoleringen fungerar. Vi har lyckats åstadkomma mycket under dessa tio år och jag tror att de kommande tio åren kommer att vara lika spännande för både DS Smith och Bat'Ipac.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Brobygrafiska vinnare i internationell designtävling

Finsk seger i innovationstävling

Finsk take-away-förpackning tog hem segerchecken på 50 000 kronor i The Packbridge Challenge.

Presenterar ny växtbaserad PE-film

Mettler Toledo on tour

Omron inviger nytt i-A-center

Bionedbrytbar plast sänker filmkvalitet

ÅF etablerar i Stockholm

Arkiv

Europris bygger nytt centrallager

Retursystem minskar mängden byggavfall

Findus maskiner snart i försäljning

Första licensavtalet för patenterade tekniken

Norner har tecknat ett första licensavtal för sin Norner Trimodal Technology (NTT).

Arla tros vara intresserade av australiskt mejeriföretag

Hallå där – Peter Neumeister!

Pålitlig flaskhantering

SFG Höstmöte med stipendieutdelning

SAS kuben i designtävling

Köpte alkoholfritt fick starköl

Nu startar Valio i miljardfabriken

Investeringen på drygt 1,6 miljarder kronor är bolagets största genom tiderna – ska lägga grunden för ökad export.

BillerudKorsnäs lanserar konsumentpanel

Förvärvar ryska knäckebröd

Niels Petter Wright lämnar Elopak

Niels Petter Wright har beslutat att avgå efter tio år som VD i norska förpackningsjätten Elopak.

Orkla skapar dryckescentrum

Bobst i joint venture för digitaltryck

Ny serie plastbägare från RPC

Ny avancerad röntgenutrustning

Peterson storsatsar i Skandinavien

BillerudKorsnäs Venture gör nytt förvärv

Storaktör bildad inom komprimerande avfallsutrustning

Ny mjukvara för förpackningsdesign

HP och Deloitte i 3DP-samarbete

Lidloc till final i prestigetävling

Henrik Samuelson tar över i Santa Maria

Gamla förpackningar samlarobjekt

Wal-Mart satsar på kassafritt

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

BILA tar över Dan-Palletiser

Sänd till en kollega

0.131