23948sdkhjf

Mer material – mindre matsvinn!

Ja, så kan man sammanfatta resultatet av ett forskningsprojekt om förpackningar och matsvinn som RISE genomfört i samarbete med en rad varumärkesägare och förpackningsleverantörer.

Den 31 maj sammanfattades resultatet av projektet ”Förpackningssystem för minskat matsvinn” på ett avslutningsmöte. Målet med projektet var att kartlägga mängder och orsaker till svinn längs hela värdekedjan och utveckla nya innovativa förpackningslösningar som kan reducera svinnet.

I projektet har nya förpackningslösningar tagits fram för tre olika produkter. Men då det är en bit kvar till marknaden är lösningarna för två produkter fortfarande hemliga. Lösningen för sallad har presenterats offentligt. I en konsumentundersökning fick de deltagande företagen och forskarna reda på vad konsumenterna tyckte om den nya salladsförpackningen.

– Undersökningen visar att konsumenterna ser fördelar med den nya förpackningspåsen. De har även tagit upp andra tankar som vi forskare inte har tänkt på. Det blir ju exempelvis lättare att ta med sig salladen till jobbet eftersom förpackningen är mycket mindre än den existerande, säger Alexander Trkulja från Pacsystem.

Ann Lorentzon, projektledare, tycker att projektets deltagare har varit målmedvetna och fört bra diskussioner genom hela resan.

– Slutsatsen och nästa utmaning är att kommunicera för konsumenten att de nya förpackningarna är matsvinnsreducerade . Det vill vi fortsätta arbeta med i nästa projektsteg som vi skriver på , säger Ann Lorentzon.

Hon fortsätter och förklarar att de nya påsarna gör det möjligt att minska matsvinnet samtidigt som det innebär mer material per mängd sallad.

Vad tycker Axfood om resultatet?

– Med tanke på att de nya förpackningarna kräver mer material så skulle det bli dyrare vilket är en utmaning, men om vi kan se det här som ett ”miljöprojekt” så skulle en sådan här förpackning vara ett sätt att visa de ambitiösa hållbarhetsmål vi faktiskt har på Axfood och visa hur mycket vi bryr oss in i minsta detalj. En sådan här lösning som trots allt ser lite udda ut och som innebär mer material kommer att kräva en hel del kommunikation till konsument. Frågan är vad och hur man går ut med informationen på bästa sätt? Det är en utmaning men jag tycker det är väldigt kul, säger Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare, Axfood.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063