Mer material – mindre matsvinn!

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Ja, så kan man sammanfatta resultatet av ett forskningsprojekt om förpackningar och matsvinn som RISE genomfört i samarbete med en rad varumärkesägare och förpackningsleverantörer.

Den 31 maj sammanfattades resultatet av projektet ”Förpackningssystem för minskat matsvinn” på ett avslutningsmöte. Målet med projektet var att kartlägga mängder och orsaker till svinn längs hela värdekedjan och utveckla nya innovativa förpackningslösningar som kan reducera svinnet.

I projektet har nya förpackningslösningar tagits fram för tre olika produkter. Men då det är en bit kvar till marknaden är lösningarna för två produkter fortfarande hemliga. Lösningen för sallad har presenterats offentligt. I en konsumentundersökning fick de deltagande företagen och forskarna reda på vad konsumenterna tyckte om den nya salladsförpackningen.

– Undersökningen visar att konsumenterna ser fördelar med den nya förpackningspåsen. De har även tagit upp andra tankar som vi forskare inte har tänkt på. Det blir ju exempelvis lättare att ta med sig salladen till jobbet eftersom förpackningen är mycket mindre än den existerande, säger Alexander Trkulja från Pacsystem.

Ann Lorentzon, projektledare, tycker att projektets deltagare har varit målmedvetna och fört bra diskussioner genom hela resan.

– Slutsatsen och nästa utmaning är att kommunicera för konsumenten att de nya förpackningarna är matsvinnsreducerade . Det vill vi fortsätta arbeta med i nästa projektsteg som vi skriver på , säger Ann Lorentzon.

Hon fortsätter och förklarar att de nya påsarna gör det möjligt att minska matsvinnet samtidigt som det innebär mer material per mängd sallad.

Vad tycker Axfood om resultatet?

– Med tanke på att de nya förpackningarna kräver mer material så skulle det bli dyrare vilket är en utmaning, men om vi kan se det här som ett ”miljöprojekt” så skulle en sådan här förpackning vara ett sätt att visa de ambitiösa hållbarhetsmål vi faktiskt har på Axfood och visa hur mycket vi bryr oss in i minsta detalj. En sådan här lösning som trots allt ser lite udda ut och som innebär mer material kommer att kräva en hel del kommunikation till konsument. Frågan är vad och hur man går ut med informationen på bästa sätt? Det är en utmaning men jag tycker det är väldigt kul, säger Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare, Axfood.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Brobygrafiska vinnare i internationell designtävling

Finsk seger i innovationstävling

Finsk take-away-förpackning tog hem segerchecken på 50 000 kronor i The Packbridge Challenge.

Presenterar ny växtbaserad PE-film

Mettler Toledo on tour

Omron inviger nytt i-A-center

Bionedbrytbar plast sänker filmkvalitet

ÅF etablerar i Stockholm

Arkiv

Europris bygger nytt centrallager

Retursystem minskar mängden byggavfall

Findus maskiner snart i försäljning

Första licensavtalet för patenterade tekniken

Norner har tecknat ett första licensavtal för sin Norner Trimodal Technology (NTT).

Arla tros vara intresserade av australiskt mejeriföretag

Hallå där – Peter Neumeister!

Pålitlig flaskhantering

SFG Höstmöte med stipendieutdelning

SAS kuben i designtävling

Köpte alkoholfritt fick starköl

Nu startar Valio i miljardfabriken

Investeringen på drygt 1,6 miljarder kronor är bolagets största genom tiderna – ska lägga grunden för ökad export.

BillerudKorsnäs lanserar konsumentpanel

Förvärvar ryska knäckebröd

Niels Petter Wright lämnar Elopak

Niels Petter Wright har beslutat att avgå efter tio år som VD i norska förpackningsjätten Elopak.

Orkla skapar dryckescentrum

Bobst i joint venture för digitaltryck

Ny serie plastbägare från RPC

Ny avancerad röntgenutrustning

Peterson storsatsar i Skandinavien

BillerudKorsnäs Venture gör nytt förvärv

Storaktör bildad inom komprimerande avfallsutrustning

Ny mjukvara för förpackningsdesign

HP och Deloitte i 3DP-samarbete

Lidloc till final i prestigetävling

Henrik Samuelson tar över i Santa Maria

Gamla förpackningar samlarobjekt

Wal-Mart satsar på kassafritt

Amazon vill sälja ofryst färdigmat

BILA tar över Dan-Palletiser

Sänd till en kollega

0.153