Mer material – mindre matsvinn!

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Ja, så kan man sammanfatta resultatet av ett forskningsprojekt om förpackningar och matsvinn som RISE genomfört i samarbete med en rad varumärkesägare och förpackningsleverantörer.

Den 31 maj sammanfattades resultatet av projektet ”Förpackningssystem för minskat matsvinn” på ett avslutningsmöte. Målet med projektet var att kartlägga mängder och orsaker till svinn längs hela värdekedjan och utveckla nya innovativa förpackningslösningar som kan reducera svinnet.

I projektet har nya förpackningslösningar tagits fram för tre olika produkter. Men då det är en bit kvar till marknaden är lösningarna för två produkter fortfarande hemliga. Lösningen för sallad har presenterats offentligt. I en konsumentundersökning fick de deltagande företagen och forskarna reda på vad konsumenterna tyckte om den nya salladsförpackningen.

– Undersökningen visar att konsumenterna ser fördelar med den nya förpackningspåsen. De har även tagit upp andra tankar som vi forskare inte har tänkt på. Det blir ju exempelvis lättare att ta med sig salladen till jobbet eftersom förpackningen är mycket mindre än den existerande, säger Alexander Trkulja från Pacsystem.

Ann Lorentzon, projektledare, tycker att projektets deltagare har varit målmedvetna och fört bra diskussioner genom hela resan.

– Slutsatsen och nästa utmaning är att kommunicera för konsumenten att de nya förpackningarna är matsvinnsreducerade . Det vill vi fortsätta arbeta med i nästa projektsteg som vi skriver på , säger Ann Lorentzon.

Hon fortsätter och förklarar att de nya påsarna gör det möjligt att minska matsvinnet samtidigt som det innebär mer material per mängd sallad.

Vad tycker Axfood om resultatet?

– Med tanke på att de nya förpackningarna kräver mer material så skulle det bli dyrare vilket är en utmaning, men om vi kan se det här som ett ”miljöprojekt” så skulle en sådan här förpackning vara ett sätt att visa de ambitiösa hållbarhetsmål vi faktiskt har på Axfood och visa hur mycket vi bryr oss in i minsta detalj. En sådan här lösning som trots allt ser lite udda ut och som innebär mer material kommer att kräva en hel del kommunikation till konsument. Frågan är vad och hur man går ut med informationen på bästa sätt? Det är en utmaning men jag tycker det är väldigt kul, säger Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare, Axfood.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bäst på att samla pant

Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling Föreningskampen.

Fejkade produkter eller...?

Frivilliga åtaganden från plastbranschen

Nya miljömål för plastförpackningar i EU

McDonalds sätter miljömål för förpackningar

Utslätningsmodul löser känt problem.

Nyhetsbrev

Lüscher förstärker försäljningsteamet

Arkiv

Startar produktion av Skalax

Micvac anställer Landschef i Tyskland

Första pressen på Skandinavisk mark

Herrljunga startar juicetillverkning

Ciderproducentens musteri utökar sortimentet.

Færch i förvärv på hemmaplan

Rengöring med laser istället för kemikalier

Pris för kommunicerande kork

Schütz köper marknadsledare

IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

Publisher blir ny affärsutvecklare

Allt fler kasserar kassarna

Stulen miljonvodka i Köpenhamn återfunnen

Kartlägger potentialen för artificiell intelligens

Är de nya reglerna en papperstiger?

Nya regler om färdigförpackade varor med angiven mängd infördes under 2017.

Invigning av Pantamera Express

Crown lägger jättebud på Signode

Mondi Group köper finska Powerflute

Plus

Exklusivt material
Robotevent hos PEAL i Helsingborg

3D-utskrivna gripklor effektiviserar

Nytt utbud av automattruckar från Toyota

Sabic startar ny PP-produktion

FSC-certifiering bidrar till biologisk mångfald

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Storslam för Sandon

Digitala innovationer lönar sig

Presidentskifte i robotvärlden

Tetra Pak lanserar nytt modultänkande

Stark rapport från DS Smith

Interpack 2020 har öppnat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125