23948sdkhjf

Mer material – mindre matsvinn!

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Ja, så kan man sammanfatta resultatet av ett forskningsprojekt om förpackningar och matsvinn som RISE genomfört i samarbete med en rad varumärkesägare och förpackningsleverantörer.

Den 31 maj sammanfattades resultatet av projektet ”Förpackningssystem för minskat matsvinn” på ett avslutningsmöte. Målet med projektet var att kartlägga mängder och orsaker till svinn längs hela värdekedjan och utveckla nya innovativa förpackningslösningar som kan reducera svinnet.

I projektet har nya förpackningslösningar tagits fram för tre olika produkter. Men då det är en bit kvar till marknaden är lösningarna för två produkter fortfarande hemliga. Lösningen för sallad har presenterats offentligt. I en konsumentundersökning fick de deltagande företagen och forskarna reda på vad konsumenterna tyckte om den nya salladsförpackningen.

– Undersökningen visar att konsumenterna ser fördelar med den nya förpackningspåsen. De har även tagit upp andra tankar som vi forskare inte har tänkt på. Det blir ju exempelvis lättare att ta med sig salladen till jobbet eftersom förpackningen är mycket mindre än den existerande, säger Alexander Trkulja från Pacsystem.

Ann Lorentzon, projektledare, tycker att projektets deltagare har varit målmedvetna och fört bra diskussioner genom hela resan.

– Slutsatsen och nästa utmaning är att kommunicera för konsumenten att de nya förpackningarna är matsvinnsreducerade . Det vill vi fortsätta arbeta med i nästa projektsteg som vi skriver på , säger Ann Lorentzon.

Hon fortsätter och förklarar att de nya påsarna gör det möjligt att minska matsvinnet samtidigt som det innebär mer material per mängd sallad.

Vad tycker Axfood om resultatet?

– Med tanke på att de nya förpackningarna kräver mer material så skulle det bli dyrare vilket är en utmaning, men om vi kan se det här som ett ”miljöprojekt” så skulle en sådan här förpackning vara ett sätt att visa de ambitiösa hållbarhetsmål vi faktiskt har på Axfood och visa hur mycket vi bryr oss in i minsta detalj. En sådan här lösning som trots allt ser lite udda ut och som innebär mer material kommer att kräva en hel del kommunikation till konsument. Frågan är vad och hur man går ut med informationen på bästa sätt? Det är en utmaning men jag tycker det är väldigt kul, säger Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare, Axfood.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.108