23948sdkhjf

PIDA i Stockholm korade vinnare

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Förra veckan hölls finalen i den svenska upplagan av PIDA, Packaging Impact Design Award i Stockholm.

Totalvinnare blev BARS (Nackademin) vars bidrag är ett rese-kit innehållande små torra enheter av schampo, balsam, duschgel och lotion; något som förenklar säkerhetskontrollmomentet vid flygning. Förpackningen är gjord helt i kartong och är ett väldigt bra exempel på hur man kan utmana konventionella förpackningar inom skönhetssegmentet.

Förutom en totalvinnare utsåg juryn också vinnare i fyra olika underkategorier. Vinnarna i de olika kategorierna är:

Sustainability – Lag Voltoma (Nackademin) designade en smart förpackningslösning för batterier som är lätt att öppna, har plats för använda batterier och tillverkad av ett miljövänligt material. Lösningen innehåller även en QR kod som man scannar för att hitta närmaste återvinningsstation.

Innovation – Lag BARS vann förutom totalsegern även denna kategori med motiveringen att förpackningen löser ett aktuellt problem på ett innovativt och enkelt sätt.

User Friendliness – Lag Calhua (Nackademin) tog fram en förpackning helt i kartong för chiafrön med en inbyggd portioneringsfunktion för att kunna anpassa mängden frön som ska komma ut vid varje servering.

Shelf Impact – Lag Himalis (Mid Sweden University)) estetiskt tilltalande förpackning återspeglar både visuellt och formmässigt den plats där saltet från Himalaya bryts. Bidraget byggde även mycket på storytelling där konsumenten får en inblick i ansvarsfull användning av jordens resurser.

Vinnare i Facebook-tävlingen, där allmänheten hade möjlighet att rösta på sin favorit blev laget Voyage (Nackademin) som i likhet med BARS tagit fram ett komplett set med de mest väsentliga produkter som man behöver ha med sig när man är på resande fot. Produkterna var smart förpackade i olika lager som bidrog till ett unboxing- och överraskningsmoment när man öppnar sin förpackning.

PIDA är en internationell designtävling som arrangeras av BillerudKorsnäs. Genom PIDA får företaget en möjlighet att samla varumärkesägare och konverterare och ge dem chansen att möta och inspireras av en ny generations designers. Samtidigt får de tävlande en chans att visa upp sina bidrag och få värdefull feedback. För många av studenterna är det också det första mötet med deras potentiella blivande arbetsgivare.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nyhetsbrev

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Arkiv

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Finsk studie: "Konsumenten föredrar kartong"

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.14