Svenska mässan expanderar

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Idag presenteras den tredje delen av Svenska Mässans expansionsplaner fram till 2030. Planerna omfattar utbyggda entréer, flexibla mötes- och eventytor samt ökad hotellkapacitet.

I denna tredje del läggs fokus på en utbyggd huvudentré med terrass och en hotell- och kontorsbyggnad vid Korsvägen. Planerna är nu kompletta och första spadtaget för nya entréer tas redan 2017.

– De senaste två åren har vi haft en organisk tillväxt på 35 procent och ökat antalet besök med 30 procent, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Towers ingår. Vi behöver påskynda expansionen för att ta till vara på våra möjligheter att växa internationellt och attrahera fler besökare till staden. Vår vision är att skapa Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen.

På grund av marknadens behov och Västlänkens station vid Korsvägen prioriteras nya och utbyggda entréer. Arbetet påbörjas redan i år.

– Entréerna är viktiga att utveckla för att öka besökskapaciteten så att vi kan genomföra fler och olika typer av arrangemang parallellt. Med en utbyggd huvudentré mot Korsvägen vill vi skapa de ytor som krävs för att ta emot större besöksgrupper. Sista pusselbiten är nu lagd och med utbyggda entréer, flexibla mötes- och eventytor samt ökad hotellkapacitet har vi nu tydliggjort våra ambitioner och planer fram till 2030, säger Carin Kindbom.

Den nya hotell- och kontorsbyggnaden som planeras i anslutning till Korsvägen, knutpunkt för stadens evenemangsstråk, beräknas bli drygt 30 våningar hög.

– Vi utökar därmed hotellkapaciteten med cirka 350 hotellrum samt flera kontors- och möteslokaler, säger Carin Kindbom. Planerna omfattar också i ett senare skede ytterligare en hotell- och kontorsbyggnad, belägen vid Mölndalsån. Målet är en total hotellkapacitet år 2030 på cirka 2 000 rum.

Svenska Mässan är en ekonomiskt fristående och privat stiftelse som inte har några ägare eller investerare. Alla investeringar och finansieringen sker på egna meriter och överskotten kan återinvesteras fullt ut i verksamheten.

– Stiftelsens uppdrag är att främja det västsvenska näringslivet och i takt med investeringarnas genomförande kommer de betydelsefulla besöksnäringseffekterna öka kraftigt. Detta kommer att gynna hela staden och regionen, säger Roger Holtback, stiftelsens ordförande.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny ledning i Antalis

Gemensamt upprop mot plast på fel ställe

Pant på plastpåsar en succé

Ny revolutionerande tryckprocess

100 miljoner till forskning om virtuella fabriker

800 000 till standardisering av plaståtervinning

Nyhetsbrev

Miljöpris till box tillverkad med ny teknik

Arkiv

Vänd in och ut för retur

Tyska FachPack laddar för morgondagen

Ny typ av nanocellulosa

Recyclad HDPE i FDA-godkänd kompound

PACK POINT NORDIC 2018
Rekord för PACK POINT NORDIC

Artikeln uppdaterade med fler bilder.

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Westpak nu även med digitaltryck

JD Stenqvist varslar

Enklare att handla klimatsmart

Ställer ut på FoodTech i Barcelona

Patent på luktförsegling

Politiker uppmanar Orkla att tänka om

Knappt 100 ombud från Socialdemokraterna i Göteborgsområdet gör ett gemensamt uttalande: "Stoppa utflyttningen av Göteborgs kex".

L’Oréal har satt höga miljömål

Lanserar nya materialeffekter

Fossilfri Tetra Pak på musem

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Lanserar första klimatpositiva förpackningen

Upprop: Öka användningen av återvunnen plast

Utredare varnar för nedbrytbar plast

Olov Winblad von Walter tar över i Husum

Dags för Packbridge Challange 2018

På Nytt Jobb
KUKA ökar sin närvaro i Danmark

Ny familj förpackningsmaterial

Vill se mer fastighetsnära insamling av förpackningsavfall

LEDAREN
Packmarknaden 40 år – i branschens tjänst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159