P&G växlar upp till ny designplattform

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Procter & Gamble använder Dassault Systèmes för bättre förpacknings- och produktdesign. P&G har nu 18 000 användare med nya 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package.

Dassault Systèmes är ett av världens ledande företag inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM). P&G har länge använt sig av Dassault Systèmes lösningar för design, utveckling och simulering. Nu tar man i bruk det senaste, 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package.

Systemen används för att koppla ihop tusentals användare till data, medarbetare och konsumenter. P&G ska nu bli ännu bättre och snabbare på förpacknings- och produktdesign, kravhantering och programhantering.

– Beslutet att uppgradera vårt tidigare PLM-system från Dassault Systèmes till 3DEXPERIENCE-plattformen är en del av vårt arbete att omvandla vår verksamhet så att hela vårt arbetssätt omfattas av den digitala transformationen och ger mervärde i alla led. 3DEXPERIENCE-plattformen underlättar integrering av all innovation inom företaget, samt en förbättrad användarupplevelse för vårt tekniska team, säger Jean-Louis Hospitel, IT-chef på P&G.

P&G har 10 produktkategorier och 65 varumärken på fler än 80 marknader. 3DEXPERIENCE-plattformen hjälper P&G att bli mer skalbara och flexibla i sitt innovationsarbete, samt att effektivt kunna hantera och påskynda produktutvecklingen med tanke på korta produktlivscykler, föränderliga kostnader för råvaror samt varierande efterfrågan från konsumenter.

– Branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package baseras på 3DEXPERIENCE-plattformen och rullas ut bland 18 000 användare inom P&G-koncernens avdelningar för forskning och utveckling, produktförsörjning, kvalitetskontroll med flera, för att stödja design och produktutveckling. Användarna får tillgång till en och samma digitala samarbetsmiljö, oavsett var i världen de befinner sig, och kan spåra, dela och återanvända projektdata i sitt arbete.

– 3DEXPERIENCE-plattformen kan minska utvecklingstiden för en produkt med upp till 20 procent. Det är en stor fördel i en bransch som hela tiden kräver större, bättre och snabbare innovation från företag, som ständigt måste anpassa sina prioriteringar till följd av förändrade beteenden och krav hos konsumenter. Arbetet med att ta fram och leverera nästa storsäljare på marknaden blir så mycket mer effektivt, säger Philippe Loeb, vice vd för konsumentförpackade varor och detaljhandel, Dassault Systèmes.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Handheld förlänger med världsledande kund

Han blir chef för divisionen Board

Genombrott för vätgasbränsle

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Nyhetsbrev

Ännu en storaffär på gång?

Arkiv

SIG Combibloc till börsen?

Allt fler går över till skruvkork

649 000 ton förpackningar och tidningar till återvinning

21 miljoner till barriärforskning

Svensk forskning bryter ny mark - närmare ett kommersiellt batteri av papper

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

Orkla Foods återkallar superbars – kan innehålla glas

"Vi ser givetvis mycket allvarligt på det inträffade och är ledsna över att det kunnat ske"

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Lyxdryck i Metsä Boards vita kraftliner

Arla minskar CO2 med ny förpackning

Bosch Packaging till salu

Åtta korade till Scanstar-priset

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Finpappersbruk kan bli kartongbruk

Regeringsbeslut om fastighetsnära insamling

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Top Packaging Summit blir mer interaktivt

Jon Haag ny chef inom RISE

Stopp och belägg!

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Se alla Företagens egna nyheter

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Sänd till en kollega

0.152