P&G växlar upp till ny designplattform

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Procter & Gamble använder Dassault Systèmes för bättre förpacknings- och produktdesign. P&G har nu 18 000 användare med nya 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package.

Dassault Systèmes är ett av världens ledande företag inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM). P&G har länge använt sig av Dassault Systèmes lösningar för design, utveckling och simulering. Nu tar man i bruk det senaste, 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package.

Systemen används för att koppla ihop tusentals användare till data, medarbetare och konsumenter. P&G ska nu bli ännu bättre och snabbare på förpacknings- och produktdesign, kravhantering och programhantering.

– Beslutet att uppgradera vårt tidigare PLM-system från Dassault Systèmes till 3DEXPERIENCE-plattformen är en del av vårt arbete att omvandla vår verksamhet så att hela vårt arbetssätt omfattas av den digitala transformationen och ger mervärde i alla led. 3DEXPERIENCE-plattformen underlättar integrering av all innovation inom företaget, samt en förbättrad användarupplevelse för vårt tekniska team, säger Jean-Louis Hospitel, IT-chef på P&G.

P&G har 10 produktkategorier och 65 varumärken på fler än 80 marknader. 3DEXPERIENCE-plattformen hjälper P&G att bli mer skalbara och flexibla i sitt innovationsarbete, samt att effektivt kunna hantera och påskynda produktutvecklingen med tanke på korta produktlivscykler, föränderliga kostnader för råvaror samt varierande efterfrågan från konsumenter.

– Branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package baseras på 3DEXPERIENCE-plattformen och rullas ut bland 18 000 användare inom P&G-koncernens avdelningar för forskning och utveckling, produktförsörjning, kvalitetskontroll med flera, för att stödja design och produktutveckling. Användarna får tillgång till en och samma digitala samarbetsmiljö, oavsett var i världen de befinner sig, och kan spåra, dela och återanvända projektdata i sitt arbete.

– 3DEXPERIENCE-plattformen kan minska utvecklingstiden för en produkt med upp till 20 procent. Det är en stor fördel i en bransch som hela tiden kräver större, bättre och snabbare innovation från företag, som ständigt måste anpassa sina prioriteringar till följd av förändrade beteenden och krav hos konsumenter. Arbetet med att ta fram och leverera nästa storsäljare på marknaden blir så mycket mer effektivt, säger Philippe Loeb, vice vd för konsumentförpackade varor och detaljhandel, Dassault Systèmes.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159