P&G växlar upp till ny designplattform

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Procter & Gamble använder Dassault Systèmes för bättre förpacknings- och produktdesign. P&G har nu 18 000 användare med nya 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package.

Dassault Systèmes är ett av världens ledande företag inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM). P&G har länge använt sig av Dassault Systèmes lösningar för design, utveckling och simulering. Nu tar man i bruk det senaste, 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package.

Systemen används för att koppla ihop tusentals användare till data, medarbetare och konsumenter. P&G ska nu bli ännu bättre och snabbare på förpacknings- och produktdesign, kravhantering och programhantering.

– Beslutet att uppgradera vårt tidigare PLM-system från Dassault Systèmes till 3DEXPERIENCE-plattformen är en del av vårt arbete att omvandla vår verksamhet så att hela vårt arbetssätt omfattas av den digitala transformationen och ger mervärde i alla led. 3DEXPERIENCE-plattformen underlättar integrering av all innovation inom företaget, samt en förbättrad användarupplevelse för vårt tekniska team, säger Jean-Louis Hospitel, IT-chef på P&G.

P&G har 10 produktkategorier och 65 varumärken på fler än 80 marknader. 3DEXPERIENCE-plattformen hjälper P&G att bli mer skalbara och flexibla i sitt innovationsarbete, samt att effektivt kunna hantera och påskynda produktutvecklingen med tanke på korta produktlivscykler, föränderliga kostnader för råvaror samt varierande efterfrågan från konsumenter.

– Branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package baseras på 3DEXPERIENCE-plattformen och rullas ut bland 18 000 användare inom P&G-koncernens avdelningar för forskning och utveckling, produktförsörjning, kvalitetskontroll med flera, för att stödja design och produktutveckling. Användarna får tillgång till en och samma digitala samarbetsmiljö, oavsett var i världen de befinner sig, och kan spåra, dela och återanvända projektdata i sitt arbete.

– 3DEXPERIENCE-plattformen kan minska utvecklingstiden för en produkt med upp till 20 procent. Det är en stor fördel i en bransch som hela tiden kräver större, bättre och snabbare innovation från företag, som ständigt måste anpassa sina prioriteringar till följd av förändrade beteenden och krav hos konsumenter. Arbetet med att ta fram och leverera nästa storsäljare på marknaden blir så mycket mer effektivt, säger Philippe Loeb, vice vd för konsumentförpackade varor och detaljhandel, Dassault Systèmes.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Nyhetsbrev

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Arkiv

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Nytt rekordår i pantning

Maskininvigning för unik förpackning

Skeptisk till återvinning

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.171