23948sdkhjf

Succé för Mediakökets digitaltryck

Mediaköket om nyligen köptes upp av AR Packaging Group har haft stor succé med den satsning i digital tryckteknik och efterbearbetning som företaget gjort den senaste tiden. Helsingborgsföretaget har idag en unik maskinpark med bl a ebeam, elektronstrålehärdning.
Investeringen i digitaltryckning och efterbearbetning av bredare bana är i full industriell produktion på Mediaköket i Helsingborg som idag är en del av Flextrus och ÅR Packaging. Valet av utrustning är unikt i Europa och har visat sig vara en stor succé.

– Det sofistikerade produkterbjudandet är ett starkt komplement till koncernen och möter tydligt marknadens behov, vilket bekräftas av ett högre intresse än väntat från både mindre lokala företag och stora multinationella varumärkesägare, säger Maud Rahm, VD på Mediaköket och Flextrus.

Möjligheten att trycka på alla Flextrus-material och hela ÅR Packagings produktportfölj ger stora möjligheter inom många olika användningsområden och teknologin är idealisk för små order från lokala livsmedels- och hälsovårdsföretag samt testlanseringar och enstaka förpackningsprover till större varumärkesägare, menar hon.

– Vi är glada att se den stora uppmärksamheten som vi har fått från både befintliga och nya kunder, säger Maud Rahm. De olika förfrågningarna visar att vi fyller ett gap på marknaden genom att öka flexibiliteten och speed-to-market, två kritiska aspekter för våra kunder i den ökande konkurrensen om hyllplats i butikerna.

Den bredare tryckpressen på Mediaköket kombineras med en bred efterbearbetningsenhet som kan användas för speciallacker, laminering och skärning. Det medvetna beslutet att använda elektronstrålehärdning i kombination med digitaltryckta flexibla material gör Mediaköket unikt i Europa och ger en säker lösning vad gäller miljö- och livsmedelssäkerhet.

– Mediakökets utrustning ger möjligheter till verkligt exklusiva förpackningsfunktioner utan att kompromissa med flexibilitet och total kostnadseffektivitet, säger Ralf Mack, Business Development Manager på AR Packaging. Många kunder utforskar nu möjligheterna med att använda tryck med variabel information samt speciallacker i register.

Mats Winde, fabrikschef på Mediaköket, kommenterar;

– Efterbehandling med ebeam gör att vi kan tillverka en innovativ förpackning på ett mycket effektivt och validerat sätt. Dessutom har vi flyttat till nya lokaler som är anpassade för att möta högt ställda krav på kvalitetssäkring och livsmedelssäkerhet. Mediaköket är redan certifierade för grafisk produktion och kommer att bli certifierade enligt FSSC 22000 under de kommande månaderna.

– Sammantaget har vi nu en mycket dedikerad fabrik för inte bara digital tryckning och efterbehandling men också expertis inom tryckdesign och PMA-tjänster (Print Management), summerar Maud Rahm.

– Vi ser fram emot att stötta våra kunder i den pågående förändringen på deras marknad och det teknikskiftet i vår bransch.

Möt Flextrus, AR Packaging och Meiaköket på konferensen Livsmedelsförpackningar i fokus nu på torsdag den 27 april. Där deltar de som utställare och Ralf Mack är också talare i programmet under inledningstemat ”Stärkt konkurrenskraft med rätt förpackning”. www.livsmedelsforpackningar.se

Bredden av möjligheter med Mediakökets digitaltryck och -tjänster kommer också att presenteras på Interpack-mässan den 4-10 May i Düsseldorf, i ÅR Packagings monter A38 in Hall 11.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062