Träförpackningar ger konkurrensfördelar

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Branschorganisationen Svenskt Trä tar nu ett utökat ansvar för produktområdet träförpackningar för att stödja dess utveckling.

Optimerade lösningar för förpackningar och logistik blir en allt viktigare konkurrensfördel i den globala handeln. Höga krav på klimatpåverkan och säkra transporter gör att många väljer trä som förpackningsmaterial. Det menar Branschorganisationen Svenskt Trä.

­– Globala affärsstrukturer, e-handel och ökad välfärd är faktorer som just nu driver ekonomin världen över. Nya handelsmönster och ökade volymer ställer krav på såväl varor som deras förpackningar. Vi lever i en politiskt orolig tid och ändå är den globala handeln på väg mot nya rekordnivåer, säger , säger Johan Larsson, ansvarig för produktområdet träförpackningar på Svenskt Trä.

– Här har den svenska träförpackningsindustrin viktiga lösningar att erbjuda. Träförpackningar består av produkter som gör det verkliga grovjobbet bakom kulisserna. Exempel är pallar, trummor, lådor och häckar, som alla möjliggör effektiv och säker transport av högvärdiga och inte sällan tunga och skrymmande produkter.



Claes Arvidsson, vd Vida Packaging och ordförande i Svenskt Träs Träförpackningskommitté, är en av många tillverkare av industriella förpackningar i trä.

– Inom både verkstads-, elektronik- och livsmedelsindustrin ställs höga krav på säkra transporter. Genom träförpackningsbranschens mångåriga och nära samarbete med kunder och transportörer har produkterbjudanden utvecklats för att klara de höjda kraven. Minskad klimatpåverkan är också ett argument som många kunder framhåller vid valet av trä som förpackningsmaterial.

Svenska tillverkare av träförpackningar har tidigare varit organiserade i den Svenska Förpackningsföreningen. Från och med den 7 mars 2017 flyttades föreningens verksamhet till Träförpackningskommittén som ingår i branschorganisationen Svenskt Trä. Det strategiska beslutet att föra samman den Svenska Förpackningsföreningen med Svenskt Träs verksamhet är välkommet från många håll.

– Från Svenskt Träs sida känns det viktigt och roligt att vi nu tar ett större ansvar för produktområdet träförpackningar. Jag tror att det kommer att kunna leda till nya utvecklingsområden för produkterna och branschen som helhet, säger Johan Larsson.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

Front Pac tar över Gefle Kartong

Toppmöte i Göteborg

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Nyhetsbrev

Förnybart i fokus på VM i längdskidor

Arkiv

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Börjar leverera visionssystem

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Sänd till en kollega

0.156