23948sdkhjf

Förpackningstrender för frukt & grönt

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Framtidens förpackningar för frukt & grönt är temat för Stora Ensos senaste trendrapport. I den identifieras utmaningar och möjligheter för varumärkesägare och detaljister inom frukt & grönt.

Det stora matsvinnet i världen är något som kommer högt upp på agendan när dagens unga tillfrågas om vad som är de viktigaste samhällsutmaningarna att komma till rätta med. I rapporten konstateras att så mycket som 45 procent av all frukt och grönsaker som produceras i världen aldrig når fram till våra matbord. Frukt & grönt är dessutom en av de produktkategorier som har det högsta svinnet i detaljhandeln.

­– En av framgångsfaktorerna för att komma till rätta med matsvinnet är att utveckla förpackningar som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna, säger Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, division Packaging Solutions, Stora Enso.

I rapporten presenteras forskningsresultat från universitetet i Bologna som visar att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka livslängden för frukt & grönt i butikshyllorna med upp till tre dagar, jämfört med returbackar av plast.

Att ha en hälsosam och hållbar livsstil är en allt mer växande trend och något som värdesätts högt bland dagens konsumenter konstateras det också i rapporten. Produkterna inom frukt & grönt passar väl in i detta livsmönster.

– Det som blir allt tydligare är att konsumenterna efterfrågar betydligt mer premium-produkter med hög kvalitet, så det blir allt mer avgörande för köpbesluten att frukterna och grönsakerna är färska, fräscha och smakfulla.

– Vi kommer att se en ökad användning av förpackningar inom frukt och grönt när premium blir mer betydelsefullt än att sälja stora volymer av produkterna. Förpackningarna kommer att spela en allt viktigare roll i att åstadkomma en premiumupplevelse, säger Björn Thunström.

Vid Stora Ensos DesignStudios erbjuds varumärkesägare och detaljister experthjälp för att finna de mest optimala fiberbaserade förpackningslösningarna för sina produkter.

– Vår förhoppning med denna Viewpoint är att öka medvetenheten hos varumärkesägare och detaljister om vikten av att satsa på mer innovativa och klimatsmarta förpackningar för frukt och grönt. Detta kommer att leda till att de kan öka sin vinstmarginal, samtidigt som det bidrar till att minska matsvinnet i världen, säger Björn Thunström.

Länk till Stora Ensos Viewpoint ”The future of fresh produce packaging”



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

Skid-VM ett hållbart event

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.117