Först med klimatneutralt butiksemballage

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Genom det nylanserade konceptet ÅterBära erbjuder förpackningsföretaget Avisera 100 procent klimatneutrala förpackningar. Nudie Jeans är först ut med att i vår ha 100 procent klimatneutrala papperspåsar i sina butiker.

Hållbarhet blir allt viktigare för konsumenter när de handlar. Under det senaste året har fokus även riktats mot miljöpåverkan från de påsar som konsumenterna bär hem sina varor i. För Avisera, som producerar förpackningslösningar för företag som Nudie Jeans, Apoteksgruppen och Synsam, är frågan sedan länge högst upp på agendan.

För att hjälpa sina kunder att bemöta den ökade efterfrågan på hållbara kassar lanserar Avisera nu ÅterBära, ett nytt förpackningskoncept som innebär att Aviseras kunder får förpackningar helt utan nettoutsläpp, eftersom hela produktens utsläpp klimatkompenseras. För Nudie Jeans har hållbarhet sedan länge har varit ett kärnvärde för verksamheten.

– För oss är det avgörande att Avisera nu erbjuder klimatneutrala förpackningar genom ÅterBära. Vi har tidigare valt butiksemballage som produceras i Europa av återvunnet FSC-certifierat papper, och ÅterBära känns som ett naturligt nästa steg. Hållbarhet genomsyrar hela Nudies verksamhet och därför känns det självklart att även de förpackningar som vi använder har så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Eliina Brinkberg, CSR Manager på Nudie Jeans.

Klimatkompensationen sker genom ett trädplanteringsprojekt i Nicaragua som är certifierat av Plan Vivo. Förutom att träden tar upp koldioxid bidrar det med stora ekonomiska och sociala värden för det lokala samhället.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.385