Vinnare i IVAs tävling Smart industri

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

I tävlingen Smart industri har första pris tilldelats Emballator Växjöplast och Emballatorgruppen, där Christian Silvasti tog emot utmärkelsen som representant för gruppens samlade insatser.

Priset delades ut av IVA – Ingenjörsvetenskapsakademien – i samband med German Swedish Tech Forum i Stockholm den 31 januari 2017.

Juryns motivering löd:

Emballator Plastics & Innovations har på ett föredömligt sätt utnyttjat digitaliseringen för att effektivisera produktion, materialhantering och interna processer och därmed lagt grunden till företagets turn around. Digitaliseringen har också använts som ett effektivt verktyg för att i nära samverkan med kunderna utveckla skräddarsydda leveranser.Både ledarskap och involvering av personalen är inspirerande exempel på den bredd av åtgärder och det engagemang som krävs för att utnyttja digitaliseringens möjligheter.”

– Vinnare är medarbetarna i Emballator Växjöplast och Emballatorgruppen som vänt trenden – gjort en ”turn around” – och gemensamt driver utvecklingen med bas i enhetens kultur och engagemang, säger Adam Airosto, VD på Emballator Växjöplast.

– Vi har kommit en bra bit på väg inom kundintegrering, bl a med VMI (Vendor Managed Inventory). Ett exempel är Orkla med deras många välkända varumärken, där vi med hjälp avVMI optimerar både produktionsplanering och lagernivåer för såväl kunden som oss själva. Vi arbetar dessutom med vår EVP Academy, en kundakademi med olika avsnitt inom t ex regelverk för barnsäkerhet och farligt gods, detta för att öka kunskapen och medvetandet i branschen inom kritiska områden.

Under 2016 lanserade Emballatorgruppen hela 37 nya produkter och tjänster, jämnt fördelade mellan bolagen.

– Det är en effekt av att vi arbetar nära och tillsammans med kunderna, där vårt Lean-arbete lagt grunden med möjligheten till snabba omställningar och förmåga till förändring och förnyelse. Sist men inte minst vill vi framhålla Herenco under Lovisa Hamrins långsiktiga och modiga ledar- och ägarskap som en avgörande framgångsfaktor, säger Adam Airosto.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Nyhetsbrev

Bewi i miljardförvärv

Arkiv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Print Next 2018

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147