Vinnare i IVAs tävling Smart industri

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

I tävlingen Smart industri har första pris tilldelats Emballator Växjöplast och Emballatorgruppen, där Christian Silvasti tog emot utmärkelsen som representant för gruppens samlade insatser.

Priset delades ut av IVA – Ingenjörsvetenskapsakademien – i samband med German Swedish Tech Forum i Stockholm den 31 januari 2017.

Juryns motivering löd:

Emballator Plastics & Innovations har på ett föredömligt sätt utnyttjat digitaliseringen för att effektivisera produktion, materialhantering och interna processer och därmed lagt grunden till företagets turn around. Digitaliseringen har också använts som ett effektivt verktyg för att i nära samverkan med kunderna utveckla skräddarsydda leveranser.Både ledarskap och involvering av personalen är inspirerande exempel på den bredd av åtgärder och det engagemang som krävs för att utnyttja digitaliseringens möjligheter.”

– Vinnare är medarbetarna i Emballator Växjöplast och Emballatorgruppen som vänt trenden – gjort en ”turn around” – och gemensamt driver utvecklingen med bas i enhetens kultur och engagemang, säger Adam Airosto, VD på Emballator Växjöplast.

– Vi har kommit en bra bit på väg inom kundintegrering, bl a med VMI (Vendor Managed Inventory). Ett exempel är Orkla med deras många välkända varumärken, där vi med hjälp avVMI optimerar både produktionsplanering och lagernivåer för såväl kunden som oss själva. Vi arbetar dessutom med vår EVP Academy, en kundakademi med olika avsnitt inom t ex regelverk för barnsäkerhet och farligt gods, detta för att öka kunskapen och medvetandet i branschen inom kritiska områden.

Under 2016 lanserade Emballatorgruppen hela 37 nya produkter och tjänster, jämnt fördelade mellan bolagen.

– Det är en effekt av att vi arbetar nära och tillsammans med kunderna, där vårt Lean-arbete lagt grunden med möjligheten till snabba omställningar och förmåga till förändring och förnyelse. Sist men inte minst vill vi framhålla Herenco under Lovisa Hamrins långsiktiga och modiga ledar- och ägarskap som en avgörande framgångsfaktor, säger Adam Airosto.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

Front Pac tar över Gefle Kartong

Toppmöte i Göteborg

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Nyhetsbrev

Förnybart i fokus på VM i längdskidor

Arkiv

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Börjar leverera visionssystem

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Sänd till en kollega

0.207