Finsk storsatsning på digital stordrift

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Finska konverteraren PackageMedia gör en storinvestering i digital produktionsutrustning. Med en HP Indigo 30 0000 och efterbehandling från KAMA och Tresu växlar man upp till digital stordrift.

Redan på 1990-talet började PackageMedia använda digital tryckteknik, som ett av de första tryckerierna i världen. 2007 gav sig företaget in i förpackningsbranschen och blev samtidigt en del av Finlands största förpackningsproducent Pyroll Group. I dag är PackageMedia 100 procent digitalt och tillhör ett av de ledande tryckerierna i Norden inom förpackningslösningar.

Men trots lång erfarenhet av digital teknik tycker man att man fortfarande befinner sig i uppstart.

– Vi vill göra vår produktion mer effektiv, så vi kan erbjuda högre kapacitet och leverera större volymer till industrin, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice VD på PackageMedia.

Därför skalar företaget nu upp sin kapacitet ytterligare. Det gör man genom en storinvestering på cirka tre miljoner euro, som bland annat rymmer en HP Indigo 30 000 och en del utrustning för efterbehandling.

– Förutom Indigo-maskinen investerar vi också i en ny lackenhet från Tresu, en ny stans från KAMA, folieringsutrustning och mjukvarulösningar.

Investeringen föregicks av en noggrann analys av alla tänkbara lösningar på marknaden. I slutändan var det bara ett par maskiner kvar, som kunde erbjuda B2-fomat. Valet föll på en av HPs största tryckpressar.

– B2-formatet är väldigt optimalt för vår produktion och ger oss en kraftigt ökad kapacitet. HP Indigo är mest kostnadseffektiv och snabbast. Dessutom finns en del andra tekniska fördelar, som att processen är helt silikonfri, vilket är viktigt i många industriella tillämpningar.

Många konkurrenter har nischat sig mot olika industrisegment, PackageMedia har istället valt att satsa brett och addera nya digitala lösningar till sina trycktjänster. Bland annat genom ett helt nytt analysverktyg, PackageMedia digital services.

– Det bygger på att vi adderar en unik identitet till varje förpackning direkt vid tryckning, som vi sedan kan använda för att bygga olika lösningar, där kunderna direkt kan mäta resultatet av sin insats.

Försäljning och installation har genomförts av HP:s partner i Norden, Visutech, som sedan lanseringen av Indigo 1994 redan har gjort ett flertal installationer av HP Indigo-maskiner i Finland.

– Marknaden ökar kraftigt vad gäller både digitalisering och förpackningar. PackageMedia har tagit en tätposition inom digitala förpackningslösningar och är en av huvudaktörerna i Norden. Vi är väldigt stolta över att ha inlett ett strategiskt samarbete med PackageMedia och deras innovativa team, säger Gido van Prag, General Manager på HP EMEA Graphics Solutions Business.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Stänger R&D i Sverige

Accon köper Swede Rehandling Systems

Minskat matsvinn med Karma

Återvinningsbart laminat nu med gasbarriär

Många vill påverka det svenska skogsbruket

DNA-märkning sprider sig

Nyhetsbrev

Uppdaterad förpackningsguide för livsmedel

Arkiv

Produkter med miljöprofil

Fokus på plaståtervinning i Oslo

Handel och varumärkesägare om framtidens förpackningar

Packbridge – Kunskap i rätt förpackning

Ny inkjetpress på Label Expo

Ikonisk sirap i blåst PP

Hink praktisk på flera sätt för kattmat

Ny filmpackare på Fachpack

Barriärfilm i monomaterial

Sesam öppna dig!

Premiumkartong för lyxförpackningar

Stor potential för ökad plaståtervinning

Ny innovativ e-handelsförpackning

Silver för Kronans Apotek i Pentawards

Ståpåse anpassad för återvinning

Lanserar högpresterande vibrationssensor

Koncernen överväger försäljning

RPC Group, en av Europas största plastförpackningskonverterare överväger en försäljning.

Ny simulator för gasbarriärer

Omorganisation i Miller Graphics

ÅR Packaging blir kvar i Lund

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coca-Cola i miljardaffär – köper 4 000 caféer

Campbell ska sälja stora delar av företaget

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Klart för fusion

Ny förpackning för premiumprodukter

Pantrekord efter sommarvärmen

Ny märkning ska minska matsvinn

Dansk plastbearbetare köper PET-återvinnare

Se alla Företagens egna nyheter

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller återvinningsbara

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Sänd till en kollega

0.145