Från 400 ton till 0 avfall

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Henkel´s Beauty Care division har i ett samarbete med etikettleverantören Raflatac nått ner till 0 i etikettavfall på sina produktionslinjer. Detta genom Raflatac´s återvinningskoncept RafCycle som samlar in och återvinner backpapper – release liner.

Henkel´s Beauty Care division som har varumärken som Schwarzkopf genererade mer än 400 ton silikoniserad lineravfall på sin produktionsanläggning i tyska Wassertrüdingen under 2016. Genom UPM Raflatacs återvinningskoncept RafCycle har Henkel kunnat återvinna rubbet, vilket motsvarar 20 fullastade lastbilslaster med lineravfall.

RafCycle-konceptet ger ett nytt liv till avfall från självhäftande etiketter, avfall som tidigare gick till förbränning eller deponering med en hög avfallskostnad som följd. I detta framgångsrika projekt tar UPM hand om använd release liner från Henkel och återvinner den till nytt grafiskt tryckpapper för böcker och tidskrifter på sitt eget pappersbruk UPM Plattling i Tyskland.

– Att samarbeta med våra partner längs hela värdekedjan är en viktig del i vår hållbarhetsstrategi, säger Greg Douglas, Business Development för Tejp, Etiketter, Coatings på Henkel i Europa.

– Samarbetet med UPM Raflatac speglar vår tro att hållbarhet är oskiljaktigt förenad med innovation och effektivitet. I våra möten med UPM Raflatac, har våra experter kunnat bidra med nya idéer för ytterligare förbättringar, särskilt för ny hållbar etikettdesign.

– Henkel har en bred roll i etiketternas värdekedja – både som råvaruleverantör och som slutanvändare av etiketter. Detta göra Henkel till en viktig partner för oss, och RafCycle-programmet är en viktig del i vårt samarbete, säger Juha Virmavirta, Director, RafCycle solutions, UPM Raflatac.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196