23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Från 400 ton till 0 avfall

Henkel´s Beauty Care division har i ett samarbete med etikettleverantören Raflatac nått ner till 0 i etikettavfall på sina produktionslinjer. Detta genom Raflatac´s återvinningskoncept RafCycle som samlar in och återvinner backpapper – release liner.
















Henkel´s Beauty Care division som har varumärken som Schwarzkopf genererade mer än 400 ton silikoniserad lineravfall på sin produktionsanläggning i tyska Wassertrüdingen under 2016. Genom UPM Raflatacs återvinningskoncept RafCycle har Henkel kunnat återvinna rubbet, vilket motsvarar 20 fullastade lastbilslaster med lineravfall. RafCycle-konceptet ger ett nytt liv till avfall från självhäftande etiketter, avfall som tidigare gick till förbränning eller deponering med en hög avfallskostnad som följd. I detta framgångsrika projekt tar UPM hand om använd release liner från Henkel och återvinner den till nytt grafiskt tryckpapper för böcker och tidskrifter på sitt eget pappersbruk UPM Plattling i Tyskland. – Att samarbeta med våra partner längs hela värdekedjan är en viktig del i vår hållbarhetsstrategi, säger Greg Douglas, Business Development för Tejp, Etiketter, Coatings på Henkel i Europa. – Samarbetet med UPM Raflatac speglar vår tro att hållbarhet är oskiljaktigt förenad med innovation och effektivitet. I våra möten med UPM Raflatac, har våra experter kunnat bidra med nya idéer för ytterligare förbättringar, särskilt för ny hållbar etikettdesign. – Henkel har en bred roll i etiketternas värdekedja – både som råvaruleverantör och som slutanvändare av etiketter. Detta göra Henkel till en viktig partner för oss, och RafCycle-programmet är en viktig del i vårt samarbete, säger Juha Virmavirta, Director, RafCycle solutions, UPM Raflatac.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.074