Ny tryckteknik för 3D-illusion

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Pigmentföretaget Merck lanserade på senaste Drupa en ny teknik för att åstadkomma 3D-effekter i grafisk produktion. Virtual Embossing with 3D Evolution technology, eller VE3D som de kort och gott kallar tekniken.



Tekniken använder man på sitt senaste omslag till kundtidningen Imprint Effekte. Resultatet är en helt slät lackad yta men med en bild som för ögat ger illusionen om att vara tredimensionell. Med tekniken kan man ska 3D-motiv utan hologram eller traditionell prägling där ytan får en struktur som känns med fingrarna. Hur gör man då VE3D?

Först trycker man motivet som vanligt. Tekniken är kompatibel med offset, Pantone och matchande spotfärger, gradering kan behövas. Därefter läggs UV-lack med effektpigment på och i nästa station trycks 3D-strukturen i den fortfarande våta och ohärdade lacken. Trycket med 3D-plåten är väldigt lätt (kiss print) som trots det skapar ett effektfullt djup i bilden.



Medan den faktiska UV-lacken snabbt återgår till en jämn yta, medför den innovativa tekniken att pigmenten behåller sin position och återspeglar bilden från 3D-plåten. Efter härdningen med UV-ljus framträder den enastående 3D-illusionen som dina ögon kan se, men dina fingrar inte kan känna.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187