Papperskassen smart miljöval

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Plastkassen dominerar i detaljhandeln. Men det finns ett alternativ som är betydligt bättre för klimatet. Det menar IVL Svenska Miljöinstitutet.

– Av de olika kassar som vi undersökt har papperskassen av material från BillerudKorsnäs minst klimatpåverkan, säger Lena Dahlgren vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

Bara i Sverige används över 1,3 miljarder plastkassar om året. En majoritet av landets klädkedjor och detaljhandlare använder plastkassar – och i stundande julhandel ökar konsumtionen ytterligare.

Miljön betalar priset. En livscykelanalys från IVL Svenska Miljöinstitutet visar att en kasse av återvunnen plast står för mer än dubbelt så stort klimatavtryck som en papperskasse av material från BillerudKorsnäs.



– Företaget använder en mycket stor andel förnybar energi i produktionen. Det bidrar starkt till att papperskassen av deras material är bäst ur ett klimatperspektiv, säger Lena Dahlgren, uppdragsledare vid IVL.

I Sverige är målet att halvera användningen av plastkassar fram till år 2025. BillerudKorsnäs vill leda omställningen till ett hållbart samhälle och tillverkar fiberbaserade förpackningsmaterial från ansvarsfullt skötta skogar.

– Studien visar tydligt fördelarna med vårt biobaserade material och vår energieffektiva produktion. Nu vet vi med säkerhet att vår produkt har stora klimatfördelar jämfört med andra material, säger Henrik Essén, Kommunikations- och Hållbarhetsdirektör på BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs uppmuntrar nu detaljhandeln att agera för att minska sitt klimatavtryck.

– Butikskedjorna har möjlighet att med stöd av dessa resultat se över sitt utbud av kassar och välja kassar med liten klimatpåverkan, här kan vi vara en del av lösningen, säger Henrik Essén.

Läs hela undersökningen: http://www.billerudkorsnas.se/livscykelanalys


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148