Tetra Pak lanserar förnybar aseptisk förpackning

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Tetra Pak lanserar en ny version av sin aseptiska enlitersförpackning baserad på till största delen förnybart material. Det är den första aseptiska kartongförpackningen i världen som får högsta betyg av det belgiska certifieringsorganet Vinçotte för användningen av förnybara material.

​Tetra BrikAseptic 1000 Edge med biobaserade LightCap 30 är tillverkad av kartong och bio-baserad plast från sockerrör. Andelen förnybart material i förpackningen är över 80 procent. Det är också tröskeln för det högsta certifieringsbetyget från Vinçotte.

Den nya förpackningen står för ett upp till 17 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en standardförpackning. Det visar en oberoende livscykelanalys från IVL Svenska Miljöinstitutet.

– Ökad användning av förnybara material spelar en allt viktigare roll för att hejda klimatförändringarna, säger Petra Michiels, Contract Manager på Vinçotte och fortsätter:

– Det här är den enda aseptiska kartongförpackning som vi certifierat hittills. Den har fått högsta betyg tack vare Tetra Paks enträgna arbete. Vi hoppas det här kommer att inspirera fler företag att jobba lika hårt för att förbättra sina produkters miljöprestanda.



Anders Gustafsson, marknadschef på Tetra Pak Nordics, ser den nya förpackningen som en milstolpe:

– Med vår förnybara Tetra BrikAseptic 1000 Edge tar vi ett ytterligare steg för att möta marknadens efterfrågan på hållbara lösningar. Nu får vi också ett tydligt och trovärdigt betyg på förpackningens prestanda. Allt fler konsumenter vill göra goda val, och vi vill möjliggöra det.

Den nya versionen av Tetra Brik Aseptic 1000 Edge med biobaserade LightCap 30 är tillgänglig för kunder globalt. Att byta till den nya versionen kräver inga ytterligare investeringar i utrustning.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168