23948sdkhjf

Stora Enso belönades med silver i 100-wattaren

Stora Enso har vid den årliga reklamtävlingen 100-wattaren belönats med silver, d v s en 75-wattare, för sin förpackningstävling Recreate Packaging.
I fredags föra veckan var det prisutdelning i den prestigefyllda reklamtävlingen 100-wattaren i Stockholm. En jury på 60 personer, från reklam- och kommunikationsbranschen, hade i år sållat ut 88 nominerade tävlingsbidrag fördelat på elva kategorier. Stora Enso erhöll silverpriset i kategorin: Företag - strategisk design, för sin förpackningstävling Recreate Packaging.

Konceptet för förpackningstävlingen är framtaget av reklambyrån River tillsammans med modedesignern Bea Szenfeld. Tävlingens vinnartrofé dramatiserar den kreativa processen i formen av resterna från en pennvässare. Trofén är en tydlig och spännande hyllning av kreativitet och den kreativa processen, samtidigt som den lyfter fram Stora Ensos kartong på ett inspirerande sätt.

– Vi är både glada och stolta över att belönas med silver i 100-wattaren. Vinnartrofén, skapad av Bea Szenfeld, är en central symbol för vår förpackningstävling Recreate Packaging. Den inspirerar till nytänkande och visar samtidigt hur kreativt vårt kartongmaterial är. Dagens utmärkelse är ett erkännande att god kommunikation når framgång. Vi vill rikta ett särskilt tack till Bea Szenfeld för ett genomtänkt och innovativt koncept, säger Emma Lefdal, kommunikationschef, division Consumer Board, Stora Enso.

Juryns motivering löd:

"Med vass och innovativ paketering har man lyft design till en ny nivå, där till och med effekt kan vara vacker, härlig och lite knäpp. Naturligtvis vill man vara med och tävla!"

Om Recreate Packaging

Stora Enso arrangerar vartannat år Recreate Packaging, en förpackningsdesigntävling som premierar idéhöjd och hantverk. Designskolor, designbyråer och fristående designers tävlar utifrån en förutbestämd uppgift och en jury bedömer shortlist och vinnare. Syftet är att få potentiella och befintliga kunder att handgripligen förstå Stora Ensos överlägsna produktkvalitet.

Om 100-wattaren

100-wattaren är reklamtävlingen som belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens syfte ska vara väl definierat och resultatet mätt. För att kvalificera sig till 100-wattaren måste den som tävlar visa att deras kommunikation har gjort skillnad. Tävlingen har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer.

Foto: River
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078