23948sdkhjf

Projekt för minskat matsvinn i Norge

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

– Vi måste tillsammans göra stora ansträngningar för att minska matsvinnet i Norge, säger Annett Malmo, Key Account Manager i Lexit Group. Hon tror korrekt emballering och märkning är ett av flera viktiga steg för att ta itu med problemet.

Norska konsumenter slänger mat för minst 12 miljarder per år. Nu startas projektet "Korrekt förpackning för reducerat matsvinn" förkortat REforReM som kommer att pågå fram till 2018. Projektet syftar till att avsevärt minska matsvinnet, främst hos konsumenterna, men också inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Projektet finansieras av Forskningsrådet, dagligvarubranschen och leverantörerna. BAMA är projektägare medan Nofima är projektkoordinator.

Lexit Group är ett av företagen från förpackningsbranschen som deltar i projektet.

– Etiketter har utvecklats från att bara vara en enkel informationsbärare till att vara en viktig marknadsföringskanal med olika funktioner och syften. En bra etikett drar kundernas uppmärksamhet och gör att produkterna sticker ut i mängden, men medan den fortfarande är en viktig informationsbärare. Etiketten visar vad produkten innehåller, hur den kan användas, hållbarhet, förvaring, serveringstips, etc, säger Anett Malmo.

Det är viktigt att klargöra att maten kan ätas efter utgångsdatum om den förvaras på rätt sätt, menar hon.

– ”Bäst före” är inte samma sak som ”dåligt efter”. Etiketten ger konsumenterna information om livsmedelsinnehåll och hållbarhet, men kan också användas för att öppna och stänga förpackningen. Återförslutningen gör inte förpackningen 100 procent tät, men produkten i förpackningen kommer att hållas på plats och behovet av plastlådor typ tuppevare försvinner - vilket ger bättre hållbarhet eftersom produkten är i sin originalförpackning, säger Anett Malmo.

Det forskas mycket om hållbarhet, livsmedelsproduktion, inpackning och etikettlösningar. Lexit Group jobbar nära livsmedelsbranschen för att identifiera de bästa etikettlösningarna.

– Målet är att ytterligare minska spillet av mat och som tillverkare av etiketter kan vi bidra till att göra en liten skillnad. Men i slutändan är det upp till var och en av oss som konsumenter att göra den största jobbet, avslutar Anett Malmo.
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

Skid-VM ett hållbart event

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.114