Projekt för minskat matsvinn i Norge

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

– Vi måste tillsammans göra stora ansträngningar för att minska matsvinnet i Norge, säger Annett Malmo, Key Account Manager i Lexit Group. Hon tror korrekt emballering och märkning är ett av flera viktiga steg för att ta itu med problemet.

Norska konsumenter slänger mat för minst 12 miljarder per år. Nu startas projektet "Korrekt förpackning för reducerat matsvinn" förkortat REforReM som kommer att pågå fram till 2018. Projektet syftar till att avsevärt minska matsvinnet, främst hos konsumenterna, men också inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Projektet finansieras av Forskningsrådet, dagligvarubranschen och leverantörerna. BAMA är projektägare medan Nofima är projektkoordinator.

Lexit Group är ett av företagen från förpackningsbranschen som deltar i projektet.

– Etiketter har utvecklats från att bara vara en enkel informationsbärare till att vara en viktig marknadsföringskanal med olika funktioner och syften. En bra etikett drar kundernas uppmärksamhet och gör att produkterna sticker ut i mängden, men medan den fortfarande är en viktig informationsbärare. Etiketten visar vad produkten innehåller, hur den kan användas, hållbarhet, förvaring, serveringstips, etc, säger Anett Malmo.

Det är viktigt att klargöra att maten kan ätas efter utgångsdatum om den förvaras på rätt sätt, menar hon.

– ”Bäst före” är inte samma sak som ”dåligt efter”. Etiketten ger konsumenterna information om livsmedelsinnehåll och hållbarhet, men kan också användas för att öppna och stänga förpackningen. Återförslutningen gör inte förpackningen 100 procent tät, men produkten i förpackningen kommer att hållas på plats och behovet av plastlådor typ tuppevare försvinner - vilket ger bättre hållbarhet eftersom produkten är i sin originalförpackning, säger Anett Malmo.

Det forskas mycket om hållbarhet, livsmedelsproduktion, inpackning och etikettlösningar. Lexit Group jobbar nära livsmedelsbranschen för att identifiera de bästa etikettlösningarna.

– Målet är att ytterligare minska spillet av mat och som tillverkare av etiketter kan vi bidra till att göra en liten skillnad. Men i slutändan är det upp till var och en av oss som konsumenter att göra den största jobbet, avslutar Anett Malmo.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147