23948sdkhjf

Hur kan vi skydda oss mot pirater?

Hur kan förpackningar garantera produktens äkthet? Piratkopiering är det stort gissel över hela världen. Det här är frågor som Packbridge tar upp på ett seminarium på Flextrus i Lund den 22 november.
De stora varumärkena för en ständig kamp mot skumma aktörer som inte drar sig för att profitera på deras image. Gigantiska belopp omsätts varje år av den piratkopierande branschen. Upp till sjuttio procent av alla röda viner i Kina sägs vara kopior, men speciellt allvarligt blir det när det handlar om piratkopierade läkemedel, då riskeras människors liv.

Förpackningen är det mest uppenbara sättet för varumärkesägarna att garantera äktheten mot konsumenten. Under många år har det dykt upp smarta lösningar på marknaden, lösningar som fungerar men som kräver mycket av antingen varumärkesägaren eller konsumenten. Inte sällan behövs speciell, och kostsam utrustning för att kunna läsa av en vara. Dessutom har piratkopierarna snabbt hittat sätt att kopiera även äkthetsbevisen.

Nu öppnas nya, enklare möjligheter, som kan få större spridning, inte minst via tryckt elektronik och användning av smarta telefoner. Intressanta exempel finns redan på marknaden och mycket kommer att hända på kort tid. Vilka är lösningarna och vad kan vi vänta framöver? Vad händer inom logistiken, hur ser vi till att leveranskedjan är obruten?

Det här är frågor som Packbridge tar upp den 22 november på Flextrus i Lund där en rad intressanta talare kommer att ge sin syn på problemet. Följande kommer att stå på scenen: Glenn Svedberg, chef för Nolato Medical Pharma Packaging, Ralf Mack, affärsutvecklare på AR Packaging AB, Viveka Lahger, teknisk försäljning på UPM Raflatac, Robert Östman, CMO, Beneli, Henrik Sternberg, universitetslektor vid Förpackningslogistik på LTH i Lund och Giana Carli Lorenzini, doktorand vid Förpackningslogistik.

– Att det här är ett högaktuellt ämne framgick inte minst vid den internationella konferensen om aktiva och intelligenta förpackningar som organisationen AIPIA arrangerade i Amsterdam för några dagar sedan. Frågan togs upp av många föredragshållare, säger Bo Wallteg, Packbridge och skickar en hälsning;

– Missa inte chansen att på lite närmare håll få en bild av läget och vad som kan göras för att försvåra för en ljusskygg bransch.

Gå direkt till anmälan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047