23948sdkhjf

Hög nivå på Top Packaging Summit

Top Packaging Summit bjöd på en rad toppföreläsare när eventet gick av stapeln 18-19 oktober på Quality Hotel View i Malmö. Förpackningar engagerar idag på ett sätt som aldrig tidigare och är i många stora varumärkesföretag högt på agendan.
På konferensen medverkade talare från flera stora viktiga aktörer för produktförpackningar som Tesco, Marks & Spencer, Lantmännen, Orkla Foods och Carlsberg. I dessa företag är CSR-frågor en del av ledningens agenda och särskilt miljöfrågor om hållbarhet. Packmarknaden var naturligtvis på plats som utställare bland ett 30-tal andra företag på konferensen som bjöd på många tillfällen att förnya och fördjupa affärskontakter.

En av många uppskattade talare var Jesper von Wieding från Pearlfisher, en byrå för kreativ design och varumärkesprofilering. Han berättade om uppmärksammade och uppskattade profileringar som Pearlfisher gjort för varumärken som Kornkammeret by Lantmännen, ASK beer by Interflora och ett nytt take-away-koncept för wook-kedjan Wagamama. Dessutom I´m Perfect, ett projekt där en del av överskottet skänks till välgörenhet och var syfte är att även muggar med små skönhetsfel ska åtrås av konsumenterna istället för att bli kross hos tillverkaren.

På en fråga från publiken vad som skiljer design från konst svarade Jesper von Wieding;

– Konst är något unikt. Som designers jobbar vi med att transformera känslan av något unikt till industriella kopior. Vi levererar känslan av unicitet i kopior.

En annan uppskattad talare var Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director, Carlsberg Group. Han berättade att förpackningen står för hela 45 % av Carlsbergs CO2-avtryck. Det har framkommit av en livscykelanalys som företaget låtit göra på sina produkter. Carlsberg har därför startat ett brett utvecklingsarbete med sina förpackningsleverantörer för att minska detta.

Bland dessa märks stora företag som Ball, O-I (Owens-Illinois), WestRock, Petainer, rkw och Arkema. Men också ett nytt litet företag ecoXpac som är i färd med att utveckla världens första fiberbaserade dryckesflaska för kolsyrade drycker – The Green Fiber Bottle.

– Att driva ett projekt med så många leverantörer är unikt. Projektet som vi har döpt till Carlsberg Circular Community kostar oss framförallt den tid vi lägger ner i projektet så vi hoppas verkligen att det kommer något bra ut av det här, säger Simon Boas Hoffmeyer.

Bland andra intressanta medverkande företag på scen återfanns Mitsubishi Electric, Amore Brand Identity, Thin Films, Ecolean, Ellen MacArthur Foundation, The Conference, GAIA, Innosentia, Magic Add och Lund University.

I utställningen fanns 30 företag, flera förstagångsutställare på Top Packaging Summit. Bland dem Omron som tillverkar automationskomponenter och mjukvarusystem för produktionssystem, men också kan leverera kompletta packningslinjer i samarbete med installationsföretag.

– Vi intensifierar nu vår närvaro i förpackningsindustrin. Som en del i den satsningen flyttar vi till nya lokaler i Malmö i november, berättar Martin Brolin.

Omrons linjer är bestyckade med pick-and-place-robotar för primär- och sekundär förpackning och linjära XZ-robotar för end-of-line packning. Omron har utvecklat ett program för programmering av pick-and-place-robotar som kraftigt förenklar och reducerar tiden för såväl uppstart, test som drift och underhåll.

Att material i kontakt med livsmedel dokumenteras på rätt sätt blir allt viktigare för leverantörer i förpackningskedjan. Ett nytt företag på den svenska marknaden som bistår med detta är Viaware. För att göra en snabbcheck av att material för kontakt med livsmedel har rätt dokumentation har Viaware utvecklat ett databaserat test. De erbjuder företag att kostnadsfritt testa en produkt med programmet för att se om dokumentationen uppfyller gällande regler och lagar, testmetoder och specifikationer för användning.

SCA som tillverkar kraftliner för wellpapp i SCA Consumerboard har utvecklat en patenterad teknik som gör det möjligt att forma wellpappförpackningar med runda hörn,.Arcwise, har dom döpt den till.

– Tekniken licensieras ut till wellpapptillverkare och i Europa finns nu 9 licenstagare så produkter finns och fler är på väg ut på marknaden, berättar Magnus Viström, SCA Forest Products.

När Packmarknaden intervjuar kommer Marianne Freund, Innovation and Marketing Manager på Ball Corporation, till montern och höjer förvånat på ögonbrynen när hon ser tråg och wrap around med runda wellpapphörn. Ball är världens största tillverkare av dryckesburkar.

– Arcwise är perfekt för dryckesburkar. Förpackningen kan följa burkens runda form och ger ett stadigt och stabilt sexpack med en profil som ännu inte är vanlig på marknaden. Med Arwise kan produktens form integreras i förpackningen, säger Magnus Viström.



Fotnot: CSR - Corporate Social Responsibility
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109