Hög nivå på Top Packaging Summit

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Top Packaging Summit bjöd på en rad toppföreläsare när eventet gick av stapeln 18-19 oktober på Quality Hotel View i Malmö. Förpackningar engagerar idag på ett sätt som aldrig tidigare och är i många stora varumärkesföretag högt på agendan.

På konferensen medverkade talare från flera stora viktiga aktörer för produktförpackningar som Tesco, Marks & Spencer, Lantmännen, Orkla Foods och Carlsberg. I dessa företag är CSR-frågor en del av ledningens agenda och särskilt miljöfrågor om hållbarhet. Packmarknaden var naturligtvis på plats som utställare bland ett 30-tal andra företag på konferensen som bjöd på många tillfällen att förnya och fördjupa affärskontakter.

En av många uppskattade talare var Jesper von Wieding från Pearlfisher, en byrå för kreativ design och varumärkesprofilering. Han berättade om uppmärksammade och uppskattade profileringar som Pearlfisher gjort för varumärken som Kornkammeret by Lantmännen, ASK beer by Interflora och ett nytt take-away-koncept för wook-kedjan Wagamama. Dessutom I´m Perfect, ett projekt där en del av överskottet skänks till välgörenhet och var syfte är att även muggar med små skönhetsfel ska åtrås av konsumenterna istället för att bli kross hos tillverkaren.

På en fråga från publiken vad som skiljer design från konst svarade Jesper von Wieding;

– Konst är något unikt. Som designers jobbar vi med att transformera känslan av något unikt till industriella kopior. Vi levererar känslan av unicitet i kopior.

En annan uppskattad talare var Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director, Carlsberg Group. Han berättade att förpackningen står för hela 45 % av Carlsbergs CO2-avtryck. Det har framkommit av en livscykelanalys som företaget låtit göra på sina produkter. Carlsberg har därför startat ett brett utvecklingsarbete med sina förpackningsleverantörer för att minska detta.

Bland dessa märks stora företag som Ball, O-I (Owens-Illinois), WestRock, Petainer, rkw och Arkema. Men också ett nytt litet företag ecoXpac som är i färd med att utveckla världens första fiberbaserade dryckesflaska för kolsyrade drycker – The Green Fiber Bottle.

– Att driva ett projekt med så många leverantörer är unikt. Projektet som vi har döpt till Carlsberg Circular Community kostar oss framförallt den tid vi lägger ner i projektet så vi hoppas verkligen att det kommer något bra ut av det här, säger Simon Boas Hoffmeyer.

Bland andra intressanta medverkande företag på scen återfanns Mitsubishi Electric, Amore Brand Identity, Thin Films, Ecolean, Ellen MacArthur Foundation, The Conference, GAIA, Innosentia, Magic Add och Lund University.

I utställningen fanns 30 företag, flera förstagångsutställare på Top Packaging Summit. Bland dem Omron som tillverkar automationskomponenter och mjukvarusystem för produktionssystem, men också kan leverera kompletta packningslinjer i samarbete med installationsföretag.

– Vi intensifierar nu vår närvaro i förpackningsindustrin. Som en del i den satsningen flyttar vi till nya lokaler i Malmö i november, berättar Martin Brolin.

Omrons linjer är bestyckade med pick-and-place-robotar för primär- och sekundär förpackning och linjära XZ-robotar för end-of-line packning. Omron har utvecklat ett program för programmering av pick-and-place-robotar som kraftigt förenklar och reducerar tiden för såväl uppstart, test som drift och underhåll.

Att material i kontakt med livsmedel dokumenteras på rätt sätt blir allt viktigare för leverantörer i förpackningskedjan. Ett nytt företag på den svenska marknaden som bistår med detta är Viaware. För att göra en snabbcheck av att material för kontakt med livsmedel har rätt dokumentation har Viaware utvecklat ett databaserat test. De erbjuder företag att kostnadsfritt testa en produkt med programmet för att se om dokumentationen uppfyller gällande regler och lagar, testmetoder och specifikationer för användning.

SCA som tillverkar kraftliner för wellpapp i SCA Consumerboard har utvecklat en patenterad teknik som gör det möjligt att forma wellpappförpackningar med runda hörn,.Arcwise, har dom döpt den till.

– Tekniken licensieras ut till wellpapptillverkare och i Europa finns nu 9 licenstagare så produkter finns och fler är på väg ut på marknaden, berättar Magnus Viström, SCA Forest Products.

När Packmarknaden intervjuar kommer Marianne Freund, Innovation and Marketing Manager på Ball Corporation, till montern och höjer förvånat på ögonbrynen när hon ser tråg och wrap around med runda wellpapphörn. Ball är världens största tillverkare av dryckesburkar.

– Arcwise är perfekt för dryckesburkar. Förpackningen kan följa burkens runda form och ger ett stadigt och stabilt sexpack med en profil som ännu inte är vanlig på marknaden. Med Arwise kan produktens form integreras i förpackningen, säger Magnus Viström.



Fotnot: CSR - Corporate Social Responsibility


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny ledning i Antalis

Gemensamt upprop mot plast på fel ställe

Pant på plastpåsar en succé

Ny revolutionerande tryckprocess

100 miljoner till forskning om virtuella fabriker

800 000 till standardisering av plaståtervinning

Nyhetsbrev

Miljöpris till box tillverkad med ny teknik

Arkiv

Vänd in och ut för retur

Tyska FachPack laddar för morgondagen

Ny typ av nanocellulosa

Recyclad HDPE i FDA-godkänd kompound

PACK POINT NORDIC 2018
Rekord för PACK POINT NORDIC

Artikeln uppdaterade med fler bilder.

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Westpak nu även med digitaltryck

JD Stenqvist varslar

Enklare att handla klimatsmart

Ställer ut på FoodTech i Barcelona

Patent på luktförsegling

Politiker uppmanar Orkla att tänka om

Knappt 100 ombud från Socialdemokraterna i Göteborgsområdet gör ett gemensamt uttalande: "Stoppa utflyttningen av Göteborgs kex".

L’Oréal har satt höga miljömål

Lanserar nya materialeffekter

Fossilfri Tetra Pak på musem

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Lanserar första klimatpositiva förpackningen

Upprop: Öka användningen av återvunnen plast

Utredare varnar för nedbrytbar plast

Olov Winblad von Walter tar över i Husum

Dags för Packbridge Challange 2018

På Nytt Jobb
KUKA ökar sin närvaro i Danmark

Ny familj förpackningsmaterial

Vill se mer fastighetsnära insamling av förpackningsavfall

LEDAREN
Packmarknaden 40 år – i branschens tjänst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135