Hög nivå på Top Packaging Summit

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Top Packaging Summit bjöd på en rad toppföreläsare när eventet gick av stapeln 18-19 oktober på Quality Hotel View i Malmö. Förpackningar engagerar idag på ett sätt som aldrig tidigare och är i många stora varumärkesföretag högt på agendan.

På konferensen medverkade talare från flera stora viktiga aktörer för produktförpackningar som Tesco, Marks & Spencer, Lantmännen, Orkla Foods och Carlsberg. I dessa företag är CSR-frågor en del av ledningens agenda och särskilt miljöfrågor om hållbarhet. Packmarknaden var naturligtvis på plats som utställare bland ett 30-tal andra företag på konferensen som bjöd på många tillfällen att förnya och fördjupa affärskontakter.

En av många uppskattade talare var Jesper von Wieding från Pearlfisher, en byrå för kreativ design och varumärkesprofilering. Han berättade om uppmärksammade och uppskattade profileringar som Pearlfisher gjort för varumärken som Kornkammeret by Lantmännen, ASK beer by Interflora och ett nytt take-away-koncept för wook-kedjan Wagamama. Dessutom I´m Perfect, ett projekt där en del av överskottet skänks till välgörenhet och var syfte är att även muggar med små skönhetsfel ska åtrås av konsumenterna istället för att bli kross hos tillverkaren.

På en fråga från publiken vad som skiljer design från konst svarade Jesper von Wieding;

– Konst är något unikt. Som designers jobbar vi med att transformera känslan av något unikt till industriella kopior. Vi levererar känslan av unicitet i kopior.

En annan uppskattad talare var Simon Boas Hoffmeyer, Sustainability Director, Carlsberg Group. Han berättade att förpackningen står för hela 45 % av Carlsbergs CO2-avtryck. Det har framkommit av en livscykelanalys som företaget låtit göra på sina produkter. Carlsberg har därför startat ett brett utvecklingsarbete med sina förpackningsleverantörer för att minska detta.

Bland dessa märks stora företag som Ball, O-I (Owens-Illinois), WestRock, Petainer, rkw och Arkema. Men också ett nytt litet företag ecoXpac som är i färd med att utveckla världens första fiberbaserade dryckesflaska för kolsyrade drycker – The Green Fiber Bottle.

– Att driva ett projekt med så många leverantörer är unikt. Projektet som vi har döpt till Carlsberg Circular Community kostar oss framförallt den tid vi lägger ner i projektet så vi hoppas verkligen att det kommer något bra ut av det här, säger Simon Boas Hoffmeyer.

Bland andra intressanta medverkande företag på scen återfanns Mitsubishi Electric, Amore Brand Identity, Thin Films, Ecolean, Ellen MacArthur Foundation, The Conference, GAIA, Innosentia, Magic Add och Lund University.

I utställningen fanns 30 företag, flera förstagångsutställare på Top Packaging Summit. Bland dem Omron som tillverkar automationskomponenter och mjukvarusystem för produktionssystem, men också kan leverera kompletta packningslinjer i samarbete med installationsföretag.

– Vi intensifierar nu vår närvaro i förpackningsindustrin. Som en del i den satsningen flyttar vi till nya lokaler i Malmö i november, berättar Martin Brolin.

Omrons linjer är bestyckade med pick-and-place-robotar för primär- och sekundär förpackning och linjära XZ-robotar för end-of-line packning. Omron har utvecklat ett program för programmering av pick-and-place-robotar som kraftigt förenklar och reducerar tiden för såväl uppstart, test som drift och underhåll.

Att material i kontakt med livsmedel dokumenteras på rätt sätt blir allt viktigare för leverantörer i förpackningskedjan. Ett nytt företag på den svenska marknaden som bistår med detta är Viaware. För att göra en snabbcheck av att material för kontakt med livsmedel har rätt dokumentation har Viaware utvecklat ett databaserat test. De erbjuder företag att kostnadsfritt testa en produkt med programmet för att se om dokumentationen uppfyller gällande regler och lagar, testmetoder och specifikationer för användning.

SCA som tillverkar kraftliner för wellpapp i SCA Consumerboard har utvecklat en patenterad teknik som gör det möjligt att forma wellpappförpackningar med runda hörn,.Arcwise, har dom döpt den till.

– Tekniken licensieras ut till wellpapptillverkare och i Europa finns nu 9 licenstagare så produkter finns och fler är på väg ut på marknaden, berättar Magnus Viström, SCA Forest Products.

När Packmarknaden intervjuar kommer Marianne Freund, Innovation and Marketing Manager på Ball Corporation, till montern och höjer förvånat på ögonbrynen när hon ser tråg och wrap around med runda wellpapphörn. Ball är världens största tillverkare av dryckesburkar.

– Arcwise är perfekt för dryckesburkar. Förpackningen kan följa burkens runda form och ger ett stadigt och stabilt sexpack med en profil som ännu inte är vanlig på marknaden. Med Arwise kan produktens form integreras i förpackningen, säger Magnus Viström.



Fotnot: CSR - Corporate Social Responsibility


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Återvinningsbart laminat nu med gasbarriär

Många vill påverka det svenska skogsbruket

DNA-märkning sprider sig

Uppdaterad förpackningsguide för livsmedel

Produkter med miljöprofil

Fokus på plaståtervinning i Oslo

Nyhetsbrev

Handel och varumärkesägare om framtidens förpackningar

Arkiv

Packbridge – Kunskap i rätt förpackning

Ny inkjetpress på Label Expo

Ikonisk sirap i blåst PP

Hink praktisk på flera sätt för kattmat

Ny filmpackare på Fachpack

Barriärfilm i monomaterial

Sesam öppna dig!

Premiumkartong för lyxförpackningar

Stor potential för ökad plaståtervinning

Ny innovativ e-handelsförpackning

Silver för Kronans Apotek i Pentawards

Ståpåse anpassad för återvinning

Lanserar högpresterande vibrationssensor

Koncernen överväger försäljning

RPC Group, en av Europas största plastförpackningskonverterare överväger en försäljning.

Claes Bjäreholt ersatt på VD-posten

Livslängdsmärkning av förpackningar

Carlsberg introducerar nytt multipack för burkar

Ny simulator för gasbarriärer

Omorganisation i Miller Graphics

ÅR Packaging blir kvar i Lund

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coca-Cola i miljardaffär – köper 4 000 caféer

Campbell ska sälja stora delar av företaget

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Klart för fusion

Ny förpackning för premiumprodukter

Pantrekord efter sommarvärmen

Ny märkning ska minska matsvinn

Dansk plastbearbetare köper PET-återvinnare

Se alla Företagens egna nyheter

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Som handen i handsken

Med Bag-in-Box blir livet enklare!

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

DS Smith vinner ScanStar för ny innovativ e-handelsförpackning

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

År 2025 ska alla förpackningar från DS Smith vara återanvändningsbara eller återvinningsbara

DS Smiths kundmagasin INSIDE #4

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Sänd till en kollega

0.206