23948sdkhjf

Mycket kvar att leverera

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Framtiden kommer inte att handla om produkter utan försörjningskedjor. Vad skapar vinnarna? Och vilka faror lurar runt hörnet?

Investmentbanken JP Morgan räknar i en färsk analys med att det blir en butiksslakt, när konsumenter i USA i allt högre utsträckning flyttar över sina inköp till nätet. Trenden är framför allt tydlig inom kläder, där 15 % av inköpen nu görs på nätet. De största kedjorna förväntas enligt banken lägga ned 3 000 butiker de kommande 18 månaderna.

E-handeln tog fart eftersom det var billigare att handla på nätet. Och dessutom bekvämt. Detta är ännu inte fallet för dagligvaror. Kostnader för lager, kylning och transport gör att mat på nätet generellt sett inte blivit billigare än i butik. Men det händer mycket just nu. Jag kom just hem från Storbritannien. Där har man robotiserat plocklagren. Med denna typ av lager minskar kostnaderna för att sälja mat på nätet radikalt. Amazon är ett av de företag som kommit långt, inte bara i sin lagerhantering utan också med värdeskapande tjänster.

I USA jobbar man på en lösning, där du med en knapptryckning kan få mjölken hemlevererad när den är slut. Röststyrning i hemmet har länge varit en vision. Med Amazon Echo, som nyligen kom till Europa, är det smarta hemmet på väg att förverkligas. Alexa, din röstaktiverade personliga assistent, blir enligt amerikanska medier snabbt en del av de dagliga rutinerna och kan bland annat fixa hämtmaten på närbelägen restaurang. En tidsfråga, tror vissa, innan den levereras med en drönare.

Matbeställning för hemleverans på nätet växer så det knakar och några stora är på väg att konsolideras i Europa. Engelska Just Eat var först på börsen, holländska Takeaway.com, blir nummer två. Delivery Hero, Tyskland är europeisk trea i storlek. Med den internationella restaurangappen Foodora kan du beställa mat direkt till picknickfilten, för en 50-lapp. Appen fungerar i de flesta storstäder, även i Stockholm och Göteborg.

Matkassen är ett lönsamt koncept. Vart femte hushåll i Sverige har handlat på nätet och branschen växer explosionsartat. Matkassepionjären Linas matkasse ökade t ex med 20 % under förra året och har passerat miljarden i omsättning. I England, som har kommit längre, vad gäller beställning av mat och matkassar över nätet, trängs lastbilar med leveranser från bland andra HelloFresh, Ocado, Deliveroo, Sainsbury och Tesco med övrig trafik på vägarna.

Det är en helt annan sak att sälja mat via nätet än att sälja kläder och böcker. För mat måste en obruten kylkedja säkerställas hela vägen hem till kunden. Vad gäller HelloFresh matleverans, som jag fick möjlighet att studera i detalj hos min dotter, går det åt inte mindre än 2,7 kg emballage och kylande is i plastkuddar, för att leverera 3 middagar till en tvåbarnsfamilj.

Tillkommer över 40 småförpackningar, med själva matinnehållet, t ex 9 påsar med 50 g mjöl i vardera, några förpackningar med 10 g smör i varje samt övriga ingredienser nogsamt packat i exakt rätt vikt för att kunna baka en pizza med fyllning. Pedagogiskt recept för att baka pizzan och alla ingredienser på plats, visst. Men bekvämlighet av detta slag har baksidan i en snabb tillväxt av förpackningsavfall.

En sådan leverans i veckan skapar mer än 140 kg förpackningsavfall/år och hushåll. Viktmässigt motsvarar det 9 300 plastpåsar i min svenska ICA-butik. Två påsar om dagen, i tretton år! Påsen kan dessutom återanvändas.

Idag är butikens plastpåse, som vi bär hem maten i, slagpåsen. Men vad händer när e-handeln med mat verkligen kommer igång och allt fler lastbilar ska köra in på din villagata med sina leveranser? Är du inte hemma kommer de tillbaka. Allt mer emballage ska öppnas, packas ihop och landa i rätt återvinningsfraktion.

Vinnarna blir de som lyckas sänka priset och lösa logistiken, tror experterna. Tricket är att tämja flexibiliteten och göra leveransen så smidig som möjligt. Samtidigt måste transportarbetet optimeras och avfallet minimeras.

Här finns mycket kvar att leverera.
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vart tog färgen vägen?

Klear Can gör entré i Europa

RePack utvald att delta i accelerationsprogram

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

Smurfit Kappa lanserar ny designtävling

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Nyhetsbrev

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Arkiv

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Hållbar Europanyhet från Ed

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Sänd till en kollega

0.139