Mycket kvar att leverera

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Framtiden kommer inte att handla om produkter utan försörjningskedjor. Vad skapar vinnarna? Och vilka faror lurar runt hörnet?

Investmentbanken JP Morgan räknar i en färsk analys med att det blir en butiksslakt, när konsumenter i USA i allt högre utsträckning flyttar över sina inköp till nätet. Trenden är framför allt tydlig inom kläder, där 15 % av inköpen nu görs på nätet. De största kedjorna förväntas enligt banken lägga ned 3 000 butiker de kommande 18 månaderna.

E-handeln tog fart eftersom det var billigare att handla på nätet. Och dessutom bekvämt. Detta är ännu inte fallet för dagligvaror. Kostnader för lager, kylning och transport gör att mat på nätet generellt sett inte blivit billigare än i butik. Men det händer mycket just nu. Jag kom just hem från Storbritannien. Där har man robotiserat plocklagren. Med denna typ av lager minskar kostnaderna för att sälja mat på nätet radikalt. Amazon är ett av de företag som kommit långt, inte bara i sin lagerhantering utan också med värdeskapande tjänster.

I USA jobbar man på en lösning, där du med en knapptryckning kan få mjölken hemlevererad när den är slut. Röststyrning i hemmet har länge varit en vision. Med Amazon Echo, som nyligen kom till Europa, är det smarta hemmet på väg att förverkligas. Alexa, din röstaktiverade personliga assistent, blir enligt amerikanska medier snabbt en del av de dagliga rutinerna och kan bland annat fixa hämtmaten på närbelägen restaurang. En tidsfråga, tror vissa, innan den levereras med en drönare.

Matbeställning för hemleverans på nätet växer så det knakar och några stora är på väg att konsolideras i Europa. Engelska Just Eat var först på börsen, holländska Takeaway.com, blir nummer två. Delivery Hero, Tyskland är europeisk trea i storlek. Med den internationella restaurangappen Foodora kan du beställa mat direkt till picknickfilten, för en 50-lapp. Appen fungerar i de flesta storstäder, även i Stockholm och Göteborg.

Matkassen är ett lönsamt koncept. Vart femte hushåll i Sverige har handlat på nätet och branschen växer explosionsartat. Matkassepionjären Linas matkasse ökade t ex med 20 % under förra året och har passerat miljarden i omsättning. I England, som har kommit längre, vad gäller beställning av mat och matkassar över nätet, trängs lastbilar med leveranser från bland andra HelloFresh, Ocado, Deliveroo, Sainsbury och Tesco med övrig trafik på vägarna.

Det är en helt annan sak att sälja mat via nätet än att sälja kläder och böcker. För mat måste en obruten kylkedja säkerställas hela vägen hem till kunden. Vad gäller HelloFresh matleverans, som jag fick möjlighet att studera i detalj hos min dotter, går det åt inte mindre än 2,7 kg emballage och kylande is i plastkuddar, för att leverera 3 middagar till en tvåbarnsfamilj.

Tillkommer över 40 småförpackningar, med själva matinnehållet, t ex 9 påsar med 50 g mjöl i vardera, några förpackningar med 10 g smör i varje samt övriga ingredienser nogsamt packat i exakt rätt vikt för att kunna baka en pizza med fyllning. Pedagogiskt recept för att baka pizzan och alla ingredienser på plats, visst. Men bekvämlighet av detta slag har baksidan i en snabb tillväxt av förpackningsavfall.

En sådan leverans i veckan skapar mer än 140 kg förpackningsavfall/år och hushåll. Viktmässigt motsvarar det 9 300 plastpåsar i min svenska ICA-butik. Två påsar om dagen, i tretton år! Påsen kan dessutom återanvändas.

Idag är butikens plastpåse, som vi bär hem maten i, slagpåsen. Men vad händer när e-handeln med mat verkligen kommer igång och allt fler lastbilar ska köra in på din villagata med sina leveranser? Är du inte hemma kommer de tillbaka. Allt mer emballage ska öppnas, packas ihop och landa i rätt återvinningsfraktion.

Vinnarna blir de som lyckas sänka priset och lösa logistiken, tror experterna. Tricket är att tämja flexibiliteten och göra leveransen så smidig som möjligt. Samtidigt måste transportarbetet optimeras och avfallet minimeras.

Här finns mycket kvar att leverera.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Handheld förlänger med världsledande kund

Han blir chef för divisionen Board

Genombrott för vätgasbränsle

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Nyhetsbrev

Ännu en storaffär på gång?

Arkiv

SIG Combibloc till börsen?

Allt fler går över till skruvkork

649 000 ton förpackningar och tidningar till återvinning

21 miljoner till barriärforskning

Svensk forskning bryter ny mark - närmare ett kommersiellt batteri av papper

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

Orkla Foods återkallar superbars – kan innehålla glas

"Vi ser givetvis mycket allvarligt på det inträffade och är ledsna över att det kunnat ske"

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Lyxdryck i Metsä Boards vita kraftliner

Arla minskar CO2 med ny förpackning

Bosch Packaging till salu

Åtta korade till Scanstar-priset

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Finpappersbruk kan bli kartongbruk

Regeringsbeslut om fastighetsnära insamling

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Top Packaging Summit blir mer interaktivt

Jon Haag ny chef inom RISE

Stopp och belägg!

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Se alla Företagens egna nyheter

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Sänd till en kollega

0.147