Mycket kvar att leverera

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Framtiden kommer inte att handla om produkter utan försörjningskedjor. Vad skapar vinnarna? Och vilka faror lurar runt hörnet?

Investmentbanken JP Morgan räknar i en färsk analys med att det blir en butiksslakt, när konsumenter i USA i allt högre utsträckning flyttar över sina inköp till nätet. Trenden är framför allt tydlig inom kläder, där 15 % av inköpen nu görs på nätet. De största kedjorna förväntas enligt banken lägga ned 3 000 butiker de kommande 18 månaderna.

E-handeln tog fart eftersom det var billigare att handla på nätet. Och dessutom bekvämt. Detta är ännu inte fallet för dagligvaror. Kostnader för lager, kylning och transport gör att mat på nätet generellt sett inte blivit billigare än i butik. Men det händer mycket just nu. Jag kom just hem från Storbritannien. Där har man robotiserat plocklagren. Med denna typ av lager minskar kostnaderna för att sälja mat på nätet radikalt. Amazon är ett av de företag som kommit långt, inte bara i sin lagerhantering utan också med värdeskapande tjänster.

I USA jobbar man på en lösning, där du med en knapptryckning kan få mjölken hemlevererad när den är slut. Röststyrning i hemmet har länge varit en vision. Med Amazon Echo, som nyligen kom till Europa, är det smarta hemmet på väg att förverkligas. Alexa, din röstaktiverade personliga assistent, blir enligt amerikanska medier snabbt en del av de dagliga rutinerna och kan bland annat fixa hämtmaten på närbelägen restaurang. En tidsfråga, tror vissa, innan den levereras med en drönare.

Matbeställning för hemleverans på nätet växer så det knakar och några stora är på väg att konsolideras i Europa. Engelska Just Eat var först på börsen, holländska Takeaway.com, blir nummer två. Delivery Hero, Tyskland är europeisk trea i storlek. Med den internationella restaurangappen Foodora kan du beställa mat direkt till picknickfilten, för en 50-lapp. Appen fungerar i de flesta storstäder, även i Stockholm och Göteborg.

Matkassen är ett lönsamt koncept. Vart femte hushåll i Sverige har handlat på nätet och branschen växer explosionsartat. Matkassepionjären Linas matkasse ökade t ex med 20 % under förra året och har passerat miljarden i omsättning. I England, som har kommit längre, vad gäller beställning av mat och matkassar över nätet, trängs lastbilar med leveranser från bland andra HelloFresh, Ocado, Deliveroo, Sainsbury och Tesco med övrig trafik på vägarna.

Det är en helt annan sak att sälja mat via nätet än att sälja kläder och böcker. För mat måste en obruten kylkedja säkerställas hela vägen hem till kunden. Vad gäller HelloFresh matleverans, som jag fick möjlighet att studera i detalj hos min dotter, går det åt inte mindre än 2,7 kg emballage och kylande is i plastkuddar, för att leverera 3 middagar till en tvåbarnsfamilj.

Tillkommer över 40 småförpackningar, med själva matinnehållet, t ex 9 påsar med 50 g mjöl i vardera, några förpackningar med 10 g smör i varje samt övriga ingredienser nogsamt packat i exakt rätt vikt för att kunna baka en pizza med fyllning. Pedagogiskt recept för att baka pizzan och alla ingredienser på plats, visst. Men bekvämlighet av detta slag har baksidan i en snabb tillväxt av förpackningsavfall.

En sådan leverans i veckan skapar mer än 140 kg förpackningsavfall/år och hushåll. Viktmässigt motsvarar det 9 300 plastpåsar i min svenska ICA-butik. Två påsar om dagen, i tretton år! Påsen kan dessutom återanvändas.

Idag är butikens plastpåse, som vi bär hem maten i, slagpåsen. Men vad händer när e-handeln med mat verkligen kommer igång och allt fler lastbilar ska köra in på din villagata med sina leveranser? Är du inte hemma kommer de tillbaka. Allt mer emballage ska öppnas, packas ihop och landa i rätt återvinningsfraktion.

Vinnarna blir de som lyckas sänka priset och lösa logistiken, tror experterna. Tricket är att tämja flexibiliteten och göra leveransen så smidig som möjligt. Samtidigt måste transportarbetet optimeras och avfallet minimeras.

Här finns mycket kvar att leverera.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141