Mycket kvar att leverera

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Framtiden kommer inte att handla om produkter utan försörjningskedjor. Vad skapar vinnarna? Och vilka faror lurar runt hörnet?

Investmentbanken JP Morgan räknar i en färsk analys med att det blir en butiksslakt, när konsumenter i USA i allt högre utsträckning flyttar över sina inköp till nätet. Trenden är framför allt tydlig inom kläder, där 15 % av inköpen nu görs på nätet. De största kedjorna förväntas enligt banken lägga ned 3 000 butiker de kommande 18 månaderna.

E-handeln tog fart eftersom det var billigare att handla på nätet. Och dessutom bekvämt. Detta är ännu inte fallet för dagligvaror. Kostnader för lager, kylning och transport gör att mat på nätet generellt sett inte blivit billigare än i butik. Men det händer mycket just nu. Jag kom just hem från Storbritannien. Där har man robotiserat plocklagren. Med denna typ av lager minskar kostnaderna för att sälja mat på nätet radikalt. Amazon är ett av de företag som kommit långt, inte bara i sin lagerhantering utan också med värdeskapande tjänster.

I USA jobbar man på en lösning, där du med en knapptryckning kan få mjölken hemlevererad när den är slut. Röststyrning i hemmet har länge varit en vision. Med Amazon Echo, som nyligen kom till Europa, är det smarta hemmet på väg att förverkligas. Alexa, din röstaktiverade personliga assistent, blir enligt amerikanska medier snabbt en del av de dagliga rutinerna och kan bland annat fixa hämtmaten på närbelägen restaurang. En tidsfråga, tror vissa, innan den levereras med en drönare.

Matbeställning för hemleverans på nätet växer så det knakar och några stora är på väg att konsolideras i Europa. Engelska Just Eat var först på börsen, holländska Takeaway.com, blir nummer två. Delivery Hero, Tyskland är europeisk trea i storlek. Med den internationella restaurangappen Foodora kan du beställa mat direkt till picknickfilten, för en 50-lapp. Appen fungerar i de flesta storstäder, även i Stockholm och Göteborg.

Matkassen är ett lönsamt koncept. Vart femte hushåll i Sverige har handlat på nätet och branschen växer explosionsartat. Matkassepionjären Linas matkasse ökade t ex med 20 % under förra året och har passerat miljarden i omsättning. I England, som har kommit längre, vad gäller beställning av mat och matkassar över nätet, trängs lastbilar med leveranser från bland andra HelloFresh, Ocado, Deliveroo, Sainsbury och Tesco med övrig trafik på vägarna.

Det är en helt annan sak att sälja mat via nätet än att sälja kläder och böcker. För mat måste en obruten kylkedja säkerställas hela vägen hem till kunden. Vad gäller HelloFresh matleverans, som jag fick möjlighet att studera i detalj hos min dotter, går det åt inte mindre än 2,7 kg emballage och kylande is i plastkuddar, för att leverera 3 middagar till en tvåbarnsfamilj.

Tillkommer över 40 småförpackningar, med själva matinnehållet, t ex 9 påsar med 50 g mjöl i vardera, några förpackningar med 10 g smör i varje samt övriga ingredienser nogsamt packat i exakt rätt vikt för att kunna baka en pizza med fyllning. Pedagogiskt recept för att baka pizzan och alla ingredienser på plats, visst. Men bekvämlighet av detta slag har baksidan i en snabb tillväxt av förpackningsavfall.

En sådan leverans i veckan skapar mer än 140 kg förpackningsavfall/år och hushåll. Viktmässigt motsvarar det 9 300 plastpåsar i min svenska ICA-butik. Två påsar om dagen, i tretton år! Påsen kan dessutom återanvändas.

Idag är butikens plastpåse, som vi bär hem maten i, slagpåsen. Men vad händer när e-handeln med mat verkligen kommer igång och allt fler lastbilar ska köra in på din villagata med sina leveranser? Är du inte hemma kommer de tillbaka. Allt mer emballage ska öppnas, packas ihop och landa i rätt återvinningsfraktion.

Vinnarna blir de som lyckas sänka priset och lösa logistiken, tror experterna. Tricket är att tämja flexibiliteten och göra leveransen så smidig som möjligt. Samtidigt måste transportarbetet optimeras och avfallet minimeras.

Här finns mycket kvar att leverera.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Nyhetsbrev

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Arkiv

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Nytt rekordår i pantning

Maskininvigning för unik förpackning

Skeptisk till återvinning

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.161