23948sdkhjf

Mycket kvar att leverera

Framtiden kommer inte att handla om produkter utan försörjningskedjor. Vad skapar vinnarna? Och vilka faror lurar runt hörnet?
Investmentbanken JP Morgan räknar i en färsk analys med att det blir en butiksslakt, när konsumenter i USA i allt högre utsträckning flyttar över sina inköp till nätet. Trenden är framför allt tydlig inom kläder, där 15 % av inköpen nu görs på nätet. De största kedjorna förväntas enligt banken lägga ned 3 000 butiker de kommande 18 månaderna.

E-handeln tog fart eftersom det var billigare att handla på nätet. Och dessutom bekvämt. Detta är ännu inte fallet för dagligvaror. Kostnader för lager, kylning och transport gör att mat på nätet generellt sett inte blivit billigare än i butik. Men det händer mycket just nu. Jag kom just hem från Storbritannien. Där har man robotiserat plocklagren. Med denna typ av lager minskar kostnaderna för att sälja mat på nätet radikalt. Amazon är ett av de företag som kommit långt, inte bara i sin lagerhantering utan också med värdeskapande tjänster.

I USA jobbar man på en lösning, där du med en knapptryckning kan få mjölken hemlevererad när den är slut. Röststyrning i hemmet har länge varit en vision. Med Amazon Echo, som nyligen kom till Europa, är det smarta hemmet på väg att förverkligas. Alexa, din röstaktiverade personliga assistent, blir enligt amerikanska medier snabbt en del av de dagliga rutinerna och kan bland annat fixa hämtmaten på närbelägen restaurang. En tidsfråga, tror vissa, innan den levereras med en drönare.

Matbeställning för hemleverans på nätet växer så det knakar och några stora är på väg att konsolideras i Europa. Engelska Just Eat var först på börsen, holländska Takeaway.com, blir nummer två. Delivery Hero, Tyskland är europeisk trea i storlek. Med den internationella restaurangappen Foodora kan du beställa mat direkt till picknickfilten, för en 50-lapp. Appen fungerar i de flesta storstäder, även i Stockholm och Göteborg.

Matkassen är ett lönsamt koncept. Vart femte hushåll i Sverige har handlat på nätet och branschen växer explosionsartat. Matkassepionjären Linas matkasse ökade t ex med 20 % under förra året och har passerat miljarden i omsättning. I England, som har kommit längre, vad gäller beställning av mat och matkassar över nätet, trängs lastbilar med leveranser från bland andra HelloFresh, Ocado, Deliveroo, Sainsbury och Tesco med övrig trafik på vägarna.

Det är en helt annan sak att sälja mat via nätet än att sälja kläder och böcker. För mat måste en obruten kylkedja säkerställas hela vägen hem till kunden. Vad gäller HelloFresh matleverans, som jag fick möjlighet att studera i detalj hos min dotter, går det åt inte mindre än 2,7 kg emballage och kylande is i plastkuddar, för att leverera 3 middagar till en tvåbarnsfamilj.

Tillkommer över 40 småförpackningar, med själva matinnehållet, t ex 9 påsar med 50 g mjöl i vardera, några förpackningar med 10 g smör i varje samt övriga ingredienser nogsamt packat i exakt rätt vikt för att kunna baka en pizza med fyllning. Pedagogiskt recept för att baka pizzan och alla ingredienser på plats, visst. Men bekvämlighet av detta slag har baksidan i en snabb tillväxt av förpackningsavfall.

En sådan leverans i veckan skapar mer än 140 kg förpackningsavfall/år och hushåll. Viktmässigt motsvarar det 9 300 plastpåsar i min svenska ICA-butik. Två påsar om dagen, i tretton år! Påsen kan dessutom återanvändas.

Idag är butikens plastpåse, som vi bär hem maten i, slagpåsen. Men vad händer när e-handeln med mat verkligen kommer igång och allt fler lastbilar ska köra in på din villagata med sina leveranser? Är du inte hemma kommer de tillbaka. Allt mer emballage ska öppnas, packas ihop och landa i rätt återvinningsfraktion.

Vinnarna blir de som lyckas sänka priset och lösa logistiken, tror experterna. Tricket är att tämja flexibiliteten och göra leveransen så smidig som möjligt. Samtidigt måste transportarbetet optimeras och avfallet minimeras.

Här finns mycket kvar att leverera.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078