Kampanj för ungdomlig återväxt

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Fack och arbetsgivare gör gemensam sak för att locka unga medarbetare till den grafiska industrin.

– Denna informationsinsats är viktig för att möta den grafiska industrins framtida behov, möjlighet att förbli i Sverige och inte minst ge nya arbetstillfällen, säger Ravindra Parasnis, VD för Grafiska Företagen.

Grafiska Företagen och GS-facket lanserar nu informationskampanjen GRAFX, med syfte att locka ungdomar till utbildning och arbete inom den grafiska industrin. Bakgrunden är att förändringar och anpassning till en digitaliserad värld har påverkat branschen och behovet av yrkeskunnig arbetskraft är stort, menar de.

Kampanjen rullas ut på flera plattformar däribland en ny interaktiv webbsida, rikstäckande digital annonskampanj samt aktiviteter i sociala medier.

– Att rekrytera unga människor till den grafiska industrin har varit svårt. Detta beror främst på att unga människor idag har liten kunskap om bredden som finns på marknaden. Med den här kampanjen vill vi ändra på det och visa vilken framtidsbransch grafisk industri är, säger Ravindra Parasnis.

Svårigheten att rekrytera har framkommit i en undersökning som genomförts i de 450 medlemsföretag som ingår i Grafiska Företagen. Detta är upptakten till den omfattande informationskampanj som idag lanseras under samlingsnamnet GRAFX. Kampanjen syftar till att väcka intresse för branschen och yrket med målsättningen att få fler att söka sig till gymnasieutbildning, yrkesintroduktion, utbildning på yrkeshögskola samt högskola och universitet.

Utformningen av kampanjen har skett ur ett mångfaldsperspektiv. Tanken är att unga människor skall kunna identifiera sig och uppmuntras till att söka utbildning inom yrket, oavsett kön eller etnicitet. LO:s Ungsekreterare Josefin Johansson välkomnar satsningen:

– Jag är själv yrkesutbildad och vet hur viktiga sådana här initiativ är för tillväxt och fler jobb. Särskilt positivt är satsningen på ökad mångfald och på att få fler kvinnor att söka sig till branschen. Här borde fler följa efter, säger Ravindra Parasnis.

Madelene Engman, första vice förbundsordförande, GS-facket, instämmer;

– Den grafiska industrin är en fantastisk kreativ bransch, med allt från smarta förpackningar till spännande trycktekniker. Branschen har även som spridare av det skrivna ordet en viktig demokratisk roll i samhället. Vi ser ett tydligt behov av att nå ut till ungdomar och uppmuntra till arbete inom dessa yrken, säger Madelene Engman..


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Handheld förlänger med världsledande kund

Han blir chef för divisionen Board

Genombrott för vätgasbränsle

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Nyhetsbrev

Ännu en storaffär på gång?

Arkiv

SIG Combibloc till börsen?

Allt fler går över till skruvkork

649 000 ton förpackningar och tidningar till återvinning

21 miljoner till barriärforskning

Svensk forskning bryter ny mark - närmare ett kommersiellt batteri av papper

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

Orkla Foods återkallar superbars – kan innehålla glas

"Vi ser givetvis mycket allvarligt på det inträffade och är ledsna över att det kunnat ske"

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Lyxdryck i Metsä Boards vita kraftliner

Arla minskar CO2 med ny förpackning

Bosch Packaging till salu

Åtta korade till Scanstar-priset

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Finpappersbruk kan bli kartongbruk

Regeringsbeslut om fastighetsnära insamling

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Top Packaging Summit blir mer interaktivt

Jon Haag ny chef inom RISE

Stopp och belägg!

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Se alla Företagens egna nyheter

Minskat spill till glädje för miljön

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Sänd till en kollega

0.156