Prestigefyllt designpris till ostförpackning

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Västerbottensost nya svarta design fångade såväl tävlingsjuryns som folkets uppmärksamhet under tillkännagivandet av Svenska Designpriset 2016 som hölls på Moderna Museet i Stockholm i förra veckan.

Västerbottensost tilldelas Svenska Designpriset i klassen Identitet – förpackning. Bakom designarbetet står den Umeå- och Skellefteåbaserade byrån Krux.

– Vi är otroligt glada och stolta över att vi tillsammans med Västerbottensost lyckats förena varumärkets unika värden som mathantverk i ett modernt uttryck, säger Erik Lundqvist, Kundansvarig på Krux.

Västerbottensost är ett av Sveriges mest kända varumärken med en historia sedan 1872. Den nya förpackningsdesignen togs fram som ett led i att förnya uttrycket och tydliggöra Västerbottensost unika värden. Symbolen W i guld bottnar i det ursprungliga brännmärke, som användes för att kvalitetsstämpla Västerbottensost och tillsammans med ostmästarens signatur förtydliga hantverk och hög kvalitet. Den svarta färgen andas premium, samtidigt som den också symboliserar den mystik som omgärdar osten.

– Den nya designen återspeglar vad Västerbottensost står för idag, ett norrländskt mathantverk älskat både i Sverige och i världen. Förpackningen är en viktig del i hur varumärket upplevs och det känns fantastiskt roligt att den nya designen fått ett så starkt erkännande, säger Helena Ahlgren, Brand Manager, Västerbottensost, Norrmejerier.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Nyhetsbrev

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Arkiv

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Nytt rekordår i pantning

Maskininvigning för unik förpackning

Skeptisk till återvinning

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.122