Prestigefyllt designpris till ostförpackning

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Västerbottensost nya svarta design fångade såväl tävlingsjuryns som folkets uppmärksamhet under tillkännagivandet av Svenska Designpriset 2016 som hölls på Moderna Museet i Stockholm i förra veckan.

Västerbottensost tilldelas Svenska Designpriset i klassen Identitet – förpackning. Bakom designarbetet står den Umeå- och Skellefteåbaserade byrån Krux.

– Vi är otroligt glada och stolta över att vi tillsammans med Västerbottensost lyckats förena varumärkets unika värden som mathantverk i ett modernt uttryck, säger Erik Lundqvist, Kundansvarig på Krux.

Västerbottensost är ett av Sveriges mest kända varumärken med en historia sedan 1872. Den nya förpackningsdesignen togs fram som ett led i att förnya uttrycket och tydliggöra Västerbottensost unika värden. Symbolen W i guld bottnar i det ursprungliga brännmärke, som användes för att kvalitetsstämpla Västerbottensost och tillsammans med ostmästarens signatur förtydliga hantverk och hög kvalitet. Den svarta färgen andas premium, samtidigt som den också symboliserar den mystik som omgärdar osten.

– Den nya designen återspeglar vad Västerbottensost står för idag, ett norrländskt mathantverk älskat både i Sverige och i världen. Förpackningen är en viktig del i hur varumärket upplevs och det känns fantastiskt roligt att den nya designen fått ett så starkt erkännande, säger Helena Ahlgren, Brand Manager, Västerbottensost, Norrmejerier.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174