23948sdkhjf

BillerudKorsnäs satsar inom ”Internet of Packaging”

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

BillerudKorsnäs fortsätter satsa på innovation för att lösa framtidens förpackningsutmaningar och investerar i en minoritetsandel i det norska innovationsbolaget Kezzler AS. Företaget är en global ledare inom digital masskryptering för säker produktidentifiering.

BillerudKorsnäs utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid och har en tydlig strategi där en del av tillväxten ska genereras genom nya affärer och lösningar längre fram i förpackningens värdekedja. Som en del av detta bildades under våren BillerudKorsnäs Venture AB med uppgift bland annat att hitta och investera i intressanta bolag i tidig fas.

Inriktningen är att arbeta nära och aktivt med dessa och tillsammans utveckla nya lösningar inom förpackningsområdet. Digitaliserade förpackningslösningar, även kallat ”Internet of Packaging”, är ett av flera områden som verksamheten fokuserar på och investeringen i Kezzler är ett första viktigt steg i denna riktning. I finansiella termer är detta en mindre investering för BillerudKorsnäs.

– Kezzler är pionjär inom sin bransch med en teknik som möjliggör att förpackningar ges unika koder på artikelnivå för identifiering i stora volymer. Kezzlers teknik är högintressant för förpackningar för exempelvis livsmedel och andra konsumentprodukter där spårbarhet och äkthet är viktigt, den erbjuder också en ny kanal för interaktion med konsumenten. För oss är detta ett strategiskt intressant utvecklingsområde, säger Anders Persson VD för BillerudKorsnäs Venture.

– BillerudKorsnäs är en perfekt strategisk partner när det gäller digitalisering och Internet of Packaging, säger Thomas Körmendi, vd Kezzler. Vi befinner oss i stark tillväxtfas, där BillerudKorsnäs är vår första industriella investerare. Deras kunskap om hela förpackningskedjan och förpackningsmarknaden kommer att underlätta för oss i vår fortsatta utveckling.

Kezzler AS har utvecklat en algoritm för unik krypterad kod som appliceras på förpackningar och enkelt kan läsas av med till exempel smarta telefoner. Tekniken är säker och kostnadseffektiv och kan användas i industriell skala. Koderna används för att tilldela varje artikel en unik identitet, vilket möjliggör till exempel spårning i leverantörskedjan, interaktion med konsumenten och för att skydda produkter och varumärken mot förfalskning, allt i realtid.
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Nyhetsbrev

Arkiv

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.138