Per Lindberg intervjuades på scen

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Per-Stefan Gersbro intervjuade BillerudKorsnäs koncernchef Per Lindberg på scen under Empack.

Intervjun blev ett öppenhjärtligt samtal om BillerudsKorsnäs resa från traditionellt skogsbolag till ett av Europas ledande förpackningsföretag med en omsättning på omkring 20 miljarder kronor. Per Lindberg har varit med på hela resan som han beskriver som att gå från miljöbov till att vara det företag som levererar lösningar på dagens hållbarhetsutmaningar.



Trots att förnybara material som kartong och wellpapp är klimatsmarta material växer fortfarande användningen av plast i förpackningar snabbare än förnybara material. Därför utvecklar och satsar BillerudKorsnäs på nya formbara fibermaterial från skogen som kan ta upp kampen med plast på förpackningsmarknaden.

Per Lindberg sa också att EU:s nya artdirektiv är ett potentiellt hot mot den svenska äganderätten och svenskt skogsbruk och uttryckte oro för vilka effekter det kan få för råvaruförsörjningen och råvarukostnaderna i framtiden. BillerudKorsnäs säljer alltmer av sina produkter till kunder utanför Europa, i framförallt Asien och Nordamerika. Idag står Europa för 73 % av omsättningen men den andelen kommer att minska. Det är dock inte aktuellt att flytta ut produktion, åtminstone inte till Asien, menar Per Lindberg. Möjligtvis till Nordamerika för att minska valutaexponeringen mot dollarn.

Det som dock ligger honom närmast om hjärtat just nu är att förvandla Gruvönsbruk till världens mest effektiva förpackningsfabrik med en helt ny kartongmaskin med en produktionskapacitet på 500 000 ton. Men för det krävs nyinvesteringar i mångmiljardklassen, den största investeringen i företagets historia. Förslag ligger för styrelsen och beslut fattas i december.





Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.206