23948sdkhjf

Ny smart matetikett testas i höst

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Lundaföretaget Innoscentia AB utvecklar en smart sensoretikett som avslöjar hur maten mår i en förpackning. Företaget erhöll i somras utmärkelsen Global Innovation Award 2016 och har fått en halv miljon kronor från Vinnova för att i samarbete med etikettföretaget Beneli i Helsingborg ta fram en prototyp som ska testas i butikerna under hösten.

Kärntekniken i den nya smarta etiketten är ett avkänningsbläck som reagerar på gasformationer från bakteriell aktivitet. Denna reaktion kan mätas elektroniskt och tillsammans med lösningar för tryckt elektronik avkodas till en digital signal. Bakom uppfinningen ligger kompanjonerna Robin Thiberg och Erik Lindberg.

– Kortfattat kan man säga att vi tagit fram ett bläck som binder restprodukter från bakteriernas metabolism. Reaktionen går att avläsa elektroniskt och vår idé är att integrera vår teknik i en digital etikett som sedan ska kunna appliceras på bland annat färskpackat kött, förklarar Robin Thiberg, CEO i Innoscentia AB.

Enligt Erik Lindberg, COO, är Innoscentias vision att etiketten som talar om hur maten ”mår” ska ge livsmedelsvärdekedjan både ökad säkerhet och spårbarhet. Etiketten har potential att förlänga hållbarheten för livsmedel och undvika onödigt matsvinn samt upptäcka patogena utbrott innan de når detaljhandeln och konsumenterna.

Erik Lindberg mottog priset Global Innovation Award 2016 av Kronprinsessan Viktoria under EAT Stockholm Food Forum i juni och sa då;

– Den globala livsmedelsteknikscenen växer för varje dag, så konkurrensen om denna typ av utmärkelse är hård. Det gör mig extra glad att EAT Stockholm Food Forum och juryn vill uppmärksamma Innoscentias innovationsarbete. Min förhoppning är att utmärkelsen ska föra oss ett steg närmare till att bidra positivt till livsmedelsindustrin globalt.

Erik Lindberg säger att han och Robin Thiberg såg stor potential i att kommersialisera tekniken och har från dag ett arbetat med marknadsdriven produktutveckling av bolagets teknik, vilket tagits fram med dragkraft från livsmedels- och förpackningsindustrin. Flera strategiska partnerskap finns redan med flera köttproducenter i Skandinavien och framtida leverantörer och distributörer av produkten.

Innoscentia finansieras för närvarande genom bidrag från innovationsmyndigheten, Vinnova samt resurser från marknaden. Under hösten kommer Innoscentia att ha sin prototyp klar och kommer då att genomföra tester i butik. Nästa steg blir att kommersialisera produkten och det kommer i så fall då att bli aktuellt att hitta extern finansiering.

Att valet av samarbetspartner för utveckling av etiketten föll på Beneli kommenterar Robin Thiberg.

– Beneli har både rätt kompetens och rätt attityd till nya innovationer. Vi är ännu ett litet företag och uppskattar att de vill utveckla det här tillsammans med oss.

Michael Bäärnhielm, Head of Innovations på Beneli, säger;

– Projektet är mycket intressant eftersom det innefattar flera av de sensor- och kommunikationsteknologier som Beneli just nu fokuserar på.

Global Innovation Award är ett samarbete mellan Medicon Village och EAT Foundation. Priset har som syfte att hedra och uppmuntra initiativ som skapar en ny marknad eller process för hållbara och hälsosamma livsmedel, deras produktion eller konsumtion. Prissumman är på 25 000 USD och har donerats av Mats Paulsson Stiftelse för forskning, innovation och samhällsutveckling.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Snart dags för Hannover Messe

Skid-VM ett hållbart event

Nyhetsbrev

Arkiv

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Finsk studie: "Konsumenten föredrar kartong"

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.098