Ny smart matetikett testas i höst

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Lundaföretaget Innoscentia AB utvecklar en smart sensoretikett som avslöjar hur maten mår i en förpackning. Företaget erhöll i somras utmärkelsen Global Innovation Award 2016 och har fått en halv miljon kronor från Vinnova för att i samarbete med etikettföretaget Beneli i Helsingborg ta fram en prototyp som ska testas i butikerna under hösten.

Kärntekniken i den nya smarta etiketten är ett avkänningsbläck som reagerar på gasformationer från bakteriell aktivitet. Denna reaktion kan mätas elektroniskt och tillsammans med lösningar för tryckt elektronik avkodas till en digital signal. Bakom uppfinningen ligger kompanjonerna Robin Thiberg och Erik Lindberg.

– Kortfattat kan man säga att vi tagit fram ett bläck som binder restprodukter från bakteriernas metabolism. Reaktionen går att avläsa elektroniskt och vår idé är att integrera vår teknik i en digital etikett som sedan ska kunna appliceras på bland annat färskpackat kött, förklarar Robin Thiberg, CEO i Innoscentia AB.

Enligt Erik Lindberg, COO, är Innoscentias vision att etiketten som talar om hur maten ”mår” ska ge livsmedelsvärdekedjan både ökad säkerhet och spårbarhet. Etiketten har potential att förlänga hållbarheten för livsmedel och undvika onödigt matsvinn samt upptäcka patogena utbrott innan de når detaljhandeln och konsumenterna.

Erik Lindberg mottog priset Global Innovation Award 2016 av Kronprinsessan Viktoria under EAT Stockholm Food Forum i juni och sa då;

– Den globala livsmedelsteknikscenen växer för varje dag, så konkurrensen om denna typ av utmärkelse är hård. Det gör mig extra glad att EAT Stockholm Food Forum och juryn vill uppmärksamma Innoscentias innovationsarbete. Min förhoppning är att utmärkelsen ska föra oss ett steg närmare till att bidra positivt till livsmedelsindustrin globalt.

Erik Lindberg säger att han och Robin Thiberg såg stor potential i att kommersialisera tekniken och har från dag ett arbetat med marknadsdriven produktutveckling av bolagets teknik, vilket tagits fram med dragkraft från livsmedels- och förpackningsindustrin. Flera strategiska partnerskap finns redan med flera köttproducenter i Skandinavien och framtida leverantörer och distributörer av produkten.

Innoscentia finansieras för närvarande genom bidrag från innovationsmyndigheten, Vinnova samt resurser från marknaden. Under hösten kommer Innoscentia att ha sin prototyp klar och kommer då att genomföra tester i butik. Nästa steg blir att kommersialisera produkten och det kommer i så fall då att bli aktuellt att hitta extern finansiering.

Att valet av samarbetspartner för utveckling av etiketten föll på Beneli kommenterar Robin Thiberg.

– Beneli har både rätt kompetens och rätt attityd till nya innovationer. Vi är ännu ett litet företag och uppskattar att de vill utveckla det här tillsammans med oss.

Michael Bäärnhielm, Head of Innovations på Beneli, säger;

– Projektet är mycket intressant eftersom det innefattar flera av de sensor- och kommunikationsteknologier som Beneli just nu fokuserar på.

Global Innovation Award är ett samarbete mellan Medicon Village och EAT Foundation. Priset har som syfte att hedra och uppmuntra initiativ som skapar en ny marknad eller process för hållbara och hälsosamma livsmedel, deras produktion eller konsumtion. Prissumman är på 25 000 USD och har donerats av Mats Paulsson Stiftelse för forskning, innovation och samhällsutveckling.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156