Ny smart matetikett testas i höst

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Lundaföretaget Innoscentia AB utvecklar en smart sensoretikett som avslöjar hur maten mår i en förpackning. Företaget erhöll i somras utmärkelsen Global Innovation Award 2016 och har fått en halv miljon kronor från Vinnova för att i samarbete med etikettföretaget Beneli i Helsingborg ta fram en prototyp som ska testas i butikerna under hösten.

Kärntekniken i den nya smarta etiketten är ett avkänningsbläck som reagerar på gasformationer från bakteriell aktivitet. Denna reaktion kan mätas elektroniskt och tillsammans med lösningar för tryckt elektronik avkodas till en digital signal. Bakom uppfinningen ligger kompanjonerna Robin Thiberg och Erik Lindberg.

– Kortfattat kan man säga att vi tagit fram ett bläck som binder restprodukter från bakteriernas metabolism. Reaktionen går att avläsa elektroniskt och vår idé är att integrera vår teknik i en digital etikett som sedan ska kunna appliceras på bland annat färskpackat kött, förklarar Robin Thiberg, CEO i Innoscentia AB.

Enligt Erik Lindberg, COO, är Innoscentias vision att etiketten som talar om hur maten ”mår” ska ge livsmedelsvärdekedjan både ökad säkerhet och spårbarhet. Etiketten har potential att förlänga hållbarheten för livsmedel och undvika onödigt matsvinn samt upptäcka patogena utbrott innan de når detaljhandeln och konsumenterna.

Erik Lindberg mottog priset Global Innovation Award 2016 av Kronprinsessan Viktoria under EAT Stockholm Food Forum i juni och sa då;

– Den globala livsmedelsteknikscenen växer för varje dag, så konkurrensen om denna typ av utmärkelse är hård. Det gör mig extra glad att EAT Stockholm Food Forum och juryn vill uppmärksamma Innoscentias innovationsarbete. Min förhoppning är att utmärkelsen ska föra oss ett steg närmare till att bidra positivt till livsmedelsindustrin globalt.

Erik Lindberg säger att han och Robin Thiberg såg stor potential i att kommersialisera tekniken och har från dag ett arbetat med marknadsdriven produktutveckling av bolagets teknik, vilket tagits fram med dragkraft från livsmedels- och förpackningsindustrin. Flera strategiska partnerskap finns redan med flera köttproducenter i Skandinavien och framtida leverantörer och distributörer av produkten.

Innoscentia finansieras för närvarande genom bidrag från innovationsmyndigheten, Vinnova samt resurser från marknaden. Under hösten kommer Innoscentia att ha sin prototyp klar och kommer då att genomföra tester i butik. Nästa steg blir att kommersialisera produkten och det kommer i så fall då att bli aktuellt att hitta extern finansiering.

Att valet av samarbetspartner för utveckling av etiketten föll på Beneli kommenterar Robin Thiberg.

– Beneli har både rätt kompetens och rätt attityd till nya innovationer. Vi är ännu ett litet företag och uppskattar att de vill utveckla det här tillsammans med oss.

Michael Bäärnhielm, Head of Innovations på Beneli, säger;

– Projektet är mycket intressant eftersom det innefattar flera av de sensor- och kommunikationsteknologier som Beneli just nu fokuserar på.

Global Innovation Award är ett samarbete mellan Medicon Village och EAT Foundation. Priset har som syfte att hedra och uppmuntra initiativ som skapar en ny marknad eller process för hållbara och hälsosamma livsmedel, deras produktion eller konsumtion. Prissumman är på 25 000 USD och har donerats av Mats Paulsson Stiftelse för forskning, innovation och samhällsutveckling.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Nyhetsbrev

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Arkiv

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Nytt rekordår i pantning

Maskininvigning för unik förpackning

Skeptisk till återvinning

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.17