FN:s hållbarhetsmål möjlighet för BillerudKorsnäs

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Miljömedvetenhet kommer att ställa helt nya krav på förpackningsindustrin. Den utmaningen ser BillerudKorsnäs som en affärsmöjlighet.

När BillerudKorsnäs samarbetspartner, den franska forskningsplattformen Tara Expeditions nyligen passerade Miami på väg mot Stilla havet för en 18 månaders expedition, bjöd BillerudKorsnäs därför in sin amerikanska marknad till samtal om hur förpackningsbranschen kan bidra.

Thomas Gass, Assisterande Generalsekreterare i FN, var en av talarna vid konferensen och han utmanade publiken med representanter från globala varumärken och förpackningsbransch att bli förkämpar för en hållbar framtid:

– Alla måste bidra och fatta de modiga besluten för framtiden: politiker, miljöorganisationer, myndigheter och inte minst VD:ar. Det är ni i företagen som är den viktiga länken till konsumenterna, era budskap i värdekedjan blir tydliga. Börja med att titta på risker och möjligheter utifrån hållbarhetsmålen och sätt upp egna mål i era företags verksamhet, få med er styrelse, aktieägare och anställda. Visa öppet ert engagemang för kunder och allmänhet.

BillerudKorsnäs, som erbjuder förpackningsmaterial och lösningar, har tagit ställning för att inte enbart minimera sin egen miljöpåverkan, utan strävar också efter att bidra positivt till en hållbar framtid. Företaget utmanar konventionella förpackningar, som oftast är av plast, med hjälp av nya innovativa förpackningsmaterial och lösningar baserade på förnybar nordisk pappersfiber.

Bland innovationerna märks en cementsäck som försvinner och blir ett med cementen när den blandas, FibreForm - ett paper som kan pressas i kallt tillstånd till motsvarande former som plast och en stående påse i papper för torrvaror som socker, mjöl och pasta helt dammfritt med en ny förslutningsmetod.

– Vi utgår ifrån att förpackningar måste vara hållbara i hela värdekedjan. Genom att samarbeta med våra kunder och skräddarsy resurseffektiva och innovativa lösningar för just deras produkter och marknader tar vi hållbarhet ett steg längre. Att miljömedvetandet ökar kommer att revolutionera vår bransch liksom många andra, och vi vill vara i framkant tillsammans med våra kunder, säger Daniel Badman, Hållbarhetsdirektör vid BillerudKorsnäs.

Den franska havsforskningsplattformen Tara Expeditions Foundation stöds av BillerudKorsnäs i ett partnerskap som ska bidra till mer kunskap om hur plast påverkar våra hav. Plastnedskräpning i haven är ett av vår tids största miljöproblem och flera miljoner ton plast hamnar i haven varje år. Efter stoppet i Miami den 29 juni-5 juli fortsätter Tara mot Stilla havet för att studera hur korallreven och den biologiska mångfalden i havet påverkas av klimatförändringarna.


Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK POINT NORDIC 2018
Hallå Där Charlotte Breitholtz!

Arla lanserar smaksatt mjölk på burk

EcoFishBox vann Quality Innovation Award

Naviter först att välja Sulapac

Bewi i miljardförvärv

Schur Flexibles Group förvärvar flertal företag

Nyhetsbrev

Print Next 2018

Arkiv

Nytt skärsystem för konturförpackningar

Stora Enso lanserar biobaserat alternativ

Låt näringslivet ta ett större producentansvar - inte mindre

Lexit Groups-mässan har kommit för att stanna

Grafoketts fordonsflotta grönare

Årets stora förpackningskonferens

Ny smörbägare till tyska konsumenter

Svenska Pump förvärvar Capsson

Duni köper förpackningsbolag

Bioplast måste öka i konkurrenskraft

1

Svenska Retursystem inspirerar till hållbara placeringar

Stark rapport från Stora Enso

Ny partner för Holmen

Rösta på din kreativa favorit!

Världspremiär för ny avancerad hybridpress

Är detta årets mest korkade reklamkampanj?

Måste ge tillgång till återvinningsstationer

Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ska återkalla uppsägningen av ett avtal om tillgång till återvinningsstationer med det konkurrerande företaget TMResponsibility. Det har Konkurrensverket beslutat.

Flint Group förvärvar italiensk färgtillverkare

Visutech förstärker organisationen

Metsä Board förstärker förpackningsdesign

PACK POINT NORDIC 2018
PACK POINT NORDIC 18 april 2018

Domino utser ny Global Marketing Director

Bygger kraftfull ÅV-anläggning för EPS

Lidl Sverige bygger ut logistikcenter

Dubbla chanser att vinna för unga designers

Tio kvalitetskontroller i ett enda röntgensystem

Nya utbildningar till Brobygrafiska

Ny VD i Micvac

Miljösmart ångpanna till DS Smith i Värnamo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162