23948sdkhjf

Nu är det klart – Ball köper Rexam

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Världens två största dryckesburkstillverkare amerikansk Ball Corp och Rexam Plc har fått godkänt av amerikanska och europeiska konkurrensmyndigheter att slå samman sina globala verksamheter. Affären där Ball köper Rexam blev därför klar idag den 1 juli.

Affären genomförs dock efter en rad eftergifter från de båda företagen. I USA har Ball varit tvungen att sälja sammanlagt 8 burkfabriker och Rexam 2. I Europa har 12 av företagens fabriker avyttrats och i Brasilien 2. Detta tillsammans med en rad utvecklings- och supportanläggningar i Tyskland, Storbritannien, Schweiz och USA. Köpare är Luxemburgsbaserade förpackningsföretaget Ardagh, som fram till affären med de båda dryckesburksjättarna endast varit verksam inom glasförpackningar och metallkonserver. Ardagh blir genom affären väldens tredje största tillverkare av dryckesburkar.

Ball betalar 6,1 miljarder dollar i kontanter och aktier plus övertar skulder på ca 2,4 miljarder dollar vid förvärvet av Rexam. Försäljningen av anläggningar till Ardagh inbringar ca 3,1 miljarder dollar. Genom affären blir Ball utan konkurrens den största dryckesburktillverkaren i världen, med mer än 50 % av marknaden i Europa, USA och Brasilien. Totalt har Ball nu 75 dryckesburkfabriker världen över, liksom diverse utvecklings- och supportanläggningar i Nord- och Centralamerika, Europa och Ryssland, Sydamerika, Asien och Mellanöstern.

Ball kommer att tillverka ca 100 miljarder burkar per år och efter tre år räknar Balls ledning med att uppnå årliga synergier om 300 miljoner dollar till följd av sammanslagningen. Rexams huvudkontor i London kommer successivt att avvecklas när funktioner överförs till Balls huvudkontor i Colorado och beräknas stängas i slutet av året.

Ball är också en stor tillverkare av metallkonserver och aerosolförpackningar. Och vid sidan om förpackningar är Ball-koncernen en leverantör av högteknologisk rymdteknologi till i huvudsak USA. Totalt omsätter Ball-koncernen 11 miljarder dollar och har 18 700 anställda.

Ardagh blir genom affären också ett av världens största förpackningsföretag. Med verksamheten inom dryckesburkar omsätter Ardagh-kocnernen nu 8,8 miljarder dollar. Totalt har koncernen 110 anläggningar i 22 länder med över 23 000 anställda.
Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EGP-partnercertifikat till Peltolan

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Redhawks tappar hållbart på kartongflaska

HÅLLBARHET
Insamlingsinitiativ sprider sig

Djupdykning i etiketter på Empack

Nyhetsbrev

Hållbar Europanyhet från Ed

Arkiv

Den självsorterande sorteringsstationen

Restaurang- och storkök får returlådor

Case story
Löste problem med transportband i dryckesindustri

Case story
Automatisering fördubblade plantskolans kapacitet

Jubileumsmaskin till Arla Foods Linköping

Design
Metal-look för iskaffe

Ardagh Group tillverkar en burk med ny spännande design för iskaffe.

Ny förpackning minskade köttsvinn

Domino lanserar försvinnande bläck

Ny biobaserad plast för plastflaskor

Plast Petter tar över DJ Produkter

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Uppåt för Italienska maskinmakare

Durst och KBA i joint venture för digital förpackningspress

Fortsatt positiv utveckling

Stabil tillväxt för den globala bioplastindustrin.

Design
Ung Karlstad-designer vann igen!

Minns du 2018?

AR Packaging köper kroatiska Istagrafika

Design
Sulapac i avtal med Chanel

Styrmedel som ökar plaståtervinningen

Nivåmätare ger CO2-vinster

LEDAREN
Packmarknaden i ny förpackning

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

HÅLLBARHET
Projekt för mindre take away-skräp

Insula valde Goodtech

Coop tar täten för kvalitetssäkrad märkning

HÅLLBARHET
Miljöutmärkelse till Stora Enso

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Besök Elastocon på Scanpack i monter F03:27

Wellplast ställer ut på Scanpack

Intressanta föreläsningar på Scanpack

Besök Wellplast på Scanpack!

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

DS Smith till Nationalmuseum!

Ny mjukvara ger enklare industriell märkning

Scanpack 2018: Fokus på plast och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.155