23948sdkhjf

Nu är det klart – Ball köper Rexam

Världens två största dryckesburkstillverkare amerikansk Ball Corp och Rexam Plc har fått godkänt av amerikanska och europeiska konkurrensmyndigheter att slå samman sina globala verksamheter. Affären där Ball köper Rexam blev därför klar idag den 1 juli.
Affären genomförs dock efter en rad eftergifter från de båda företagen. I USA har Ball varit tvungen att sälja sammanlagt 8 burkfabriker och Rexam 2. I Europa har 12 av företagens fabriker avyttrats och i Brasilien 2. Detta tillsammans med en rad utvecklings- och supportanläggningar i Tyskland, Storbritannien, Schweiz och USA. Köpare är Luxemburgsbaserade förpackningsföretaget Ardagh, som fram till affären med de båda dryckesburksjättarna endast varit verksam inom glasförpackningar och metallkonserver. Ardagh blir genom affären väldens tredje största tillverkare av dryckesburkar.

Ball betalar 6,1 miljarder dollar i kontanter och aktier plus övertar skulder på ca 2,4 miljarder dollar vid förvärvet av Rexam. Försäljningen av anläggningar till Ardagh inbringar ca 3,1 miljarder dollar. Genom affären blir Ball utan konkurrens den största dryckesburktillverkaren i världen, med mer än 50 % av marknaden i Europa, USA och Brasilien. Totalt har Ball nu 75 dryckesburkfabriker världen över, liksom diverse utvecklings- och supportanläggningar i Nord- och Centralamerika, Europa och Ryssland, Sydamerika, Asien och Mellanöstern.

Ball kommer att tillverka ca 100 miljarder burkar per år och efter tre år räknar Balls ledning med att uppnå årliga synergier om 300 miljoner dollar till följd av sammanslagningen. Rexams huvudkontor i London kommer successivt att avvecklas när funktioner överförs till Balls huvudkontor i Colorado och beräknas stängas i slutet av året.

Ball är också en stor tillverkare av metallkonserver och aerosolförpackningar. Och vid sidan om förpackningar är Ball-koncernen en leverantör av högteknologisk rymdteknologi till i huvudsak USA. Totalt omsätter Ball-koncernen 11 miljarder dollar och har 18 700 anställda.

Ardagh blir genom affären också ett av världens största förpackningsföretag. Med verksamheten inom dryckesburkar omsätter Ardagh-kocnernen nu 8,8 miljarder dollar. Totalt har koncernen 110 anläggningar i 22 länder med över 23 000 anställda.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.375