Intelligenta förpackningar lockade till Sunne

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Att smarta och intelligenta förpackningar är ett ämne som väcker intresse framgick tydligt när Packbridge Live arrangerades i Sunne den 15 december. Runt femtio personer hade lagt julbestyren åt sidan och samlats på Brobygrafiska för att lyssna på ledande experter i ämnet.

Nyligen arrangerade AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association en internationell konferens på temat i holländska Utrecht där närmare tvåhundrafemtio personer fanns på plats, däribland ett antal varumärkesägare, intresset är med andra ord stort. Den här typen av förpackningar ger nya möjligheter, till exempel när det gäller att hålla koll på livsmedels hållbarhet, att garantera äkthet på en vara eller genom att ge en produkt något extra rent kommersiellt.

Steget verkar inte vara långt bort till dess att förpackningen blir en produkt i sig själv som kan användas till något extra efter att den gjort sitt jobb att transportera, skydda och sälja en vara. På Packbridge Live fanns talare från Thin Film, Stora Enso, Pöyry och Fibre Form som gav olika vinklingar på temat. Innan den avslutande paneldebatten gav representanter från Brobygrafiska en snabb information om hur man arbetar med utbildningen av förpackningsdesigners.

– Vi visste att det är ett ämne som intresserar många, men ändå blev vi positivt överraskade att det var så många som anmälde sig. Vi kommer att återkomma till det här temat, konstaterar Johan Mårtensson, vd för Packbridge.

– Nästa år kommer vi för övrigt att utveckla Packbridge Live, som tidigare hette Packbridge efter 3. Vi satsar på fem dagar under året med olika teman, som även kommer att innehålla workshops och nya möjligheter till nätverkande. Mer om det nya konceptet kommer att finnas på vår hemsida efter helgerna.

Är du medlem i Packbridge och missade den 15 december, kan du ta del av allt via Packbridge TV som du hittar på hemsidan.

Simo Siitonen från Stora Enso visade bland annat denna champagneförpackning med bland annat inbyggd belysning och möjlighet att fylla på med is för att kyla den ädla drycken.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

Front Pac tar över Gefle Kartong

Toppmöte i Göteborg

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Nyhetsbrev

Förnybart i fokus på VM i längdskidor

Arkiv

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Börjar leverera visionssystem

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Sänd till en kollega

0.126