23948sdkhjf

Taktilt i fokus på förpackningstävling

Stora Ensos Recreate Packaging tävling 2016 är nu öppen för bidrag. Förpackningstävlingen tar i år sikte på hur man får ut det mesta av kartongens taktila egenskaper i lyxförpackningar.
Recreate Packaging är en tävling för professionella designers och designstudenter runt om i världen och arrangeras av Stora Enso. Registrering är möjligt fram till den 15 januari 2016. Vinnarna utses i maj 2016.

Recreate Packaging har sedan 2012 inspirerat till innovativ förpackningsdesign och tävlingen har tidigare väckt stort intresse bland både professionella designers och studenter. I år har man förnyat tävlingen för att göra den ännu mer lockande för deltagarna: proffs och studenter tävlar nu i separata kategorier.

Förstapriset i båda kategorierna är 5 000 euro. En annan nyhet för i år är kategorin Folkets val (Public Choice Award). Vinnaren av priset på 3 000 euro väljs genom en öppen omröstning på tävlingens webbplats www.recreatepackaging.com.

Recreate Packaging 2016 fokuserar på tre användningsområden inom lyxförpackningar: parfym och kosmetika, champagne och alkohol för speciella tillfällen samt choklad och konfektyr. Som material används Ensocoat, CKB och Performa Brilliance från Stora Ensos mångsidiga sortiment av högkvalitativ förpackningskartong. Bidragen utvärderas av en jury bestående av specialister på design, förpackning och lyxvaror samt den kända modedesignern Bea Szenfeld.



­– Vi är ständigt på jakt efter nya idéer om hur kartong kan användas på innovativa, smarta och roliga sätt i lyxförpackningar. Tävlingens fokus ligger på att utnyttja materialens formbarhet och taktila egenskaper för att skapa en unik kundupplevelse. Juryn bedömer även bidragens marknadspotential, producerbarhet samt försäljnings- och logistiska aspekter, säger Jari Latvanen, juryordförande och chef för Stora Ensos division Consumer Board.

Designuppdraget och registrering görs på tävlingens webbplats: www.recreatepackaging.com.

– Lyx handlar inte bara om själva produkten utan om hela upplevelsen av förpackningen den kommer i. Verklig lyx är inte bara något man ser, utan även något man kan känna. Därför är känseln den viktigaste inspirationen bakom årets tema - Luxury is Tactile.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063