23948sdkhjf

Brakförlust för Oatly i Marknadsdomstolen

Havremjölksproducenten Oatly åker på en brakförlust i Marknadsdomstolen. Domstolen går helt och hållet på Svensk Mjölks uppfattning att Oatly har brutit mot god marknadsföringssed när de framställt komjölk som mindre bra än sin egen produkt.
­– Vi ville veta om Oatlys marknadsföring var förenlig med marknadsföringslagen och det känns bra att vi nu har fått besked om vad som gäller, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk i en kommentar till Marknadsdomstolens dom.

Domen bifaller sex av Svensk Mjölks sju yrkanden och innebär bland annat att Oatly inte längre får använda formuleringar som ger intryck av att mjölkprodukter är dåliga för människor.

– Det är klart att vi välkomnar att domstolen delar vår bedömning att den prövade marknadsföringen strider mot svensk lag. Svensk mjölk och svenska mjölkprodukter är nyttiga och en viktig del i en balanserad och hållbar kost, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk.

- Marknadsdomstolen slår fast att väsentliga delar av Oatlys marknadsföring är både vilseledande och misskrediterande på samma gång. Misskreditering är ett av de värsta marknadsrättsliga övertrampen eftersom det försvårar konsumentens val, säger Katarina Ladenfors, advokat på MarLaw.

Oatly lanserade våren 2014 en ny dekor och ett nytt tilltal på sina förpackningar och i sin marknadsföring. Svensk Mjölk har genom LRF Mjölk stämt Oatly för vilseledande marknadsföring eftersom den anses misskreditera mjölk kraftigt.

Exempelvis har man använt utryck som ”No milk. No soy. No badness.” och ” It's like milk, but made for humans” på förpackningar och i marknadsföring.

Oatlys VD Toni Petersson kommenterar domen på företagets hemsida.

– Idag kom domen i rättegången mellan mjölklobbyn och Oatly. Man kan väl säga att vi åkte på en brakförlust. Vi tvingas omgående sluta använda formuleringar som ”Mhf hmff fhhm mhf mhhf hff hffmnf” och får inte säga saker som kan få komjölk att framstå som ett omodernt livsmedel. I en tid då så gott som all forskning pekar åt samma håll: Att vi måste minska vårt intag av animalier. Både för hälsans och för miljöns skull.

– Idag står kött- och mjölkindustrin för 14,5% av världens totala utsläpp av växthusgaser, vilket är lika mycket som alla transportmedel tillsammans – bilar, flygplan, tåg och båtar. Fakta som Marknadsdomstolen uppenbarligen valde att bortse från. Det är inte bara en käftsmäll mot företag som försöker hitta nya lösningar för en hållbar framtid, det är ett stort steg tillbaka för alla som bryr sig om den här planeten.

– Men tro inte det tar slut här. Det går inte att mota den ökande efterfrågan på växtbaserade livsmedel med hjälp av advokater. Och vi kommer aldrig att sluta slåss för det vi tror på.

Oatly förbjuds att använda de aktuella formuleringarna eller snarlika med samma innebörd mot ett vite på 2 miljoner kronor. Oatly döms också att betala motpartens rättegångskostnader på drygt 1,2 miljoner kronor. Domen kan inte överklagas.

Läs hela domen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078