23948sdkhjf

Pins med superkrafter vann PackChallange

Ge bort en peppande superkraft till någon du tycker om och bidra till ett kretslopp av glädje. Årets vinnare av Pack Challenge har korats.
Pack Challenge är ett årligt samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication. I år har studenterna ställts inför utmaningen att på bästa sätt förpacka den känsla som kan få fler att stödja UNICEF:s arbete för barn runt om i världen. Konceptet ska kommunicera nyttan med att ge, visa vart pengarna går och samtidigt motivera fler att hjälpa barn i utsatta situationer.



Det vinnande bidraget är fem olika pins som alla symboliserar varsin superkraft; Försonande Fredsstoft, Kärleksglimande Pusskatapult, Infektionsförintande Superförsvar, Kunskapshöjande Visdomskraft och Övernaturlig Megapepp.

Varje pin presenteras i en kuvertliknande förpackning där superkraften kopplas till FN:s barnkonvention. Den lyckliga mottagaren av en pin aktiverar sin superkraft och väljer samtidigt en fältprodukt på UNICEF:s hemsida.

I sin motivering skriver juryn: ”Det vinnande bidraget bygger på tanken att även små insatser kan göra stor skillnad. Genom att addera en helt ny dimension – att göra pins som kan bli nostalgiska samlarobjekt, skapas en lösning som är lika enkel som den är genial.”

Vinnande bidrag har utformats av Evelina Wirne och Gustaf Jonshult, Produktionsledning och Sofia Ekelund och Sara Edström, Design.

- Vi ser stor potential i de deltagande bidragen och är mycket imponerade av den höga nivån på studenternas arbete och deras engagemang för UNICEF. Vår verksamhet är helt beroende av frivilliga bidrag, därför är det viktigt för oss att hitta nya innovativa sätt att öka vår insamling, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef på UNICEF Sverige.

PackChallange är en integrerad del av heltidsutbildningarna Grafisk design och Produktions­ledning. BillerudKorsnäs bidrar med föreläsningar och studiebesök där studenterna får lära sig mer om företagets innovationskultur – att ständigt utmana konventionella förpackningar och utveckla nya hållbara material och lösningar.

Syftet är att sporra kreativitet och väcka intresse för förpackningslösningar hos framtidens designers, kommunikatörer och beslutsfattare.



Vinnande Teamet från vänster Sofia Ekelund, Evelina Wirne, Sara Edström och Gustaf Jonshult.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078