Så ska unga talanger lockas till branschen

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Packbridge arrangerade 23 september ett efter 3-möte om hur förpackningsbranschen ska locka till sig talanger. Värd för mötet var den kommunala näringslivsorganisationen Familjen Helsingborg i NV-Skåne.

Utbildning ligger Packbridge varmt om hjärtat och man har nära samarbeten med både universitet och högskolor. Dessutom är man en aktiv part i YH-ubildningen Förpackningstekniker i Eslöv.

Behovet av utbildad arbetskraft är stor. Många studenter som går de branschinriktade utbildningarna får jobb direkt efter avslutade studier. Först ut bland talarna var Kristina Ljungkvist, Seniorkonsult på Academic Search International. Hennes presenterade olika strategier man kan ha vid utveckling av sin arbetskraft.

Hon presenterade också en undersökning om vad som är viktigt för unga när de söker jobb. Sett till jobbets placering är goda kommunikationer och skolor det viktigaste. Sett till de individuella målen är arbetsuppgifterna, ansvar och egna initiativ, samt lön och karriärmöjligheter, i nämnda ordning, det man värderar högst.

Joakim Lundblad, Senior analytiker på Sydsvenska Handelskammaren talade också om att utveckla personalen och bad alla att glömma ordet talanger, ett ord som han inte gillar. Alla i en organisation är talanger och det gäller att ta vara på det kunnande som finns och göra det möjligt för alla ”to step up”, det vill säga att utvecklas. Både Kristina och Joakim menade i sina presentationer att närvaro i sociala medier spelar en viktig roll för att vara ”top of the mind” hos unga, och så var det också när Hanna Wallteg kom upp scenen och fick representera studenter.

Hanna Wallteg är nyutexaminerad från en treårig förpackningsutbildning på Broby Grafiska i Sunne och nu marknadsassistent på Ecolean, samtidigt som hon bloggar för Scanpackmässan. Hon pekade på vikten av att finnas på sociala medier och att våga satsa på de nyutbildade och innan dess ge dem chansen till praktik, ett ständigt problem för de olika skolorna.

– Förpackningsbranschen vill gärna ha utbildad arbetskraft men är generellt ganska snål med att erbjuda praktikplatser. Motsägelsefullt, tyckte Hann Wallteg.

Martina Oxling, verksamhetsledare Karriär på Livsmedelsakademin berättade vad de gör inom sitt område för att locka unga och högutbildade till livsmedelsbranschen. Livsmedelsakademin har bl a ett studentnätverk och ett traineeprogram för studenter som vill jobba i livsmedelsindustrin. Dessa har också tillgång till ett Alumninätverk där unga yrkesverksamma som gått ledarskapsutbildningen Framtidens ledare också deltar. I nätverket representeras flera olika företag och organisationer med kopplingar till livsmedelssektorn.

Som ett led i att attrahera kvalificerad personal har man också bildat ett nätverk med HR-ansvariga från olika företag. Nätverket fungerar som en arena för erfarenhetsutbyte kring branschens karriär- och arbetsplatsfrågor. I HR-nätverket koordineras bland annat kompetensutvecklingsprogram som HR Innovation Team, Framtidens ledare och Open Innovation Training Programme. Sistnämnda är ett utvecklingsprogram för unga talangfulla medarbetare i ett gränsöverskridande samarbete kring öppen innovation, förnyelse och innovation.

– Dessutom har vi innovationstraineer som arbetar med frågor som rör innovationsarbete och rör sig fritt mellan de olika avdelningarna på ett företag. Som partnerföretag kan man få möjlighet att ta del av en trainee för att lösa ett befintligt problem, samtidigt som traineen granskar om bakomliggande förutsättningar finns på plats i företagets struktur, säger Martina Oxling.

Programmet avslutades med en paneldiskussion under ledning av Johan Mårtensson, som från och med den 1 oktober är ny vd för Packbridge.

– Viktigt att ha med sig in sin strategi inför framtiden är att tänka på att framtidens förpackningar kommer att skapas av kompetenser som i dag i inte finns hos våra medlemsföretag. Det kan handla om nano- eller sensorteknik till exempel, kommenterar Johan Mårtensson frågan om att locka rätt talanger till förpackningsindustrin.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bäst på att samla pant

Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling Föreningskampen.

Fejkade produkter eller...?

Frivilliga åtaganden från plastbranschen

Nya miljömål för plastförpackningar i EU

McDonalds sätter miljömål för förpackningar

Utslätningsmodul löser känt problem.

Nyhetsbrev

Lüscher förstärker försäljningsteamet

Arkiv

Startar produktion av Skalax

Micvac anställer Landschef i Tyskland

Första pressen på Skandinavisk mark

Herrljunga startar juicetillverkning

Ciderproducentens musteri utökar sortimentet.

Færch i förvärv på hemmaplan

Rengöring med laser istället för kemikalier

Pris för kommunicerande kork

Schütz köper marknadsledare

IKEA öppnar upp för tryckt elektronik

Publisher blir ny affärsutvecklare

Allt fler kasserar kassarna

Stulen miljonvodka i Köpenhamn återfunnen

Kartlägger potentialen för artificiell intelligens

Är de nya reglerna en papperstiger?

Nya regler om färdigförpackade varor med angiven mängd infördes under 2017.

Invigning av Pantamera Express

Crown lägger jättebud på Signode

Mondi Group köper finska Powerflute

Plus

Exklusivt material
Robotevent hos PEAL i Helsingborg

3D-utskrivna gripklor effektiviserar

Nytt utbud av automattruckar från Toyota

Sabic startar ny PP-produktion

FSC-certifiering bidrar till biologisk mångfald

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Storslam för Sandon

Digitala innovationer lönar sig

Presidentskifte i robotvärlden

Tetra Pak lanserar nytt modultänkande

Stark rapport från DS Smith

Interpack 2020 har öppnat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131