Så ska unga talanger lockas till branschen

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Packbridge arrangerade 23 september ett efter 3-möte om hur förpackningsbranschen ska locka till sig talanger. Värd för mötet var den kommunala näringslivsorganisationen Familjen Helsingborg i NV-Skåne.

Utbildning ligger Packbridge varmt om hjärtat och man har nära samarbeten med både universitet och högskolor. Dessutom är man en aktiv part i YH-ubildningen Förpackningstekniker i Eslöv.

Behovet av utbildad arbetskraft är stor. Många studenter som går de branschinriktade utbildningarna får jobb direkt efter avslutade studier. Först ut bland talarna var Kristina Ljungkvist, Seniorkonsult på Academic Search International. Hennes presenterade olika strategier man kan ha vid utveckling av sin arbetskraft.

Hon presenterade också en undersökning om vad som är viktigt för unga när de söker jobb. Sett till jobbets placering är goda kommunikationer och skolor det viktigaste. Sett till de individuella målen är arbetsuppgifterna, ansvar och egna initiativ, samt lön och karriärmöjligheter, i nämnda ordning, det man värderar högst.

Joakim Lundblad, Senior analytiker på Sydsvenska Handelskammaren talade också om att utveckla personalen och bad alla att glömma ordet talanger, ett ord som han inte gillar. Alla i en organisation är talanger och det gäller att ta vara på det kunnande som finns och göra det möjligt för alla ”to step up”, det vill säga att utvecklas. Både Kristina och Joakim menade i sina presentationer att närvaro i sociala medier spelar en viktig roll för att vara ”top of the mind” hos unga, och så var det också när Hanna Wallteg kom upp scenen och fick representera studenter.

Hanna Wallteg är nyutexaminerad från en treårig förpackningsutbildning på Broby Grafiska i Sunne och nu marknadsassistent på Ecolean, samtidigt som hon bloggar för Scanpackmässan. Hon pekade på vikten av att finnas på sociala medier och att våga satsa på de nyutbildade och innan dess ge dem chansen till praktik, ett ständigt problem för de olika skolorna.

– Förpackningsbranschen vill gärna ha utbildad arbetskraft men är generellt ganska snål med att erbjuda praktikplatser. Motsägelsefullt, tyckte Hann Wallteg.

Martina Oxling, verksamhetsledare Karriär på Livsmedelsakademin berättade vad de gör inom sitt område för att locka unga och högutbildade till livsmedelsbranschen. Livsmedelsakademin har bl a ett studentnätverk och ett traineeprogram för studenter som vill jobba i livsmedelsindustrin. Dessa har också tillgång till ett Alumninätverk där unga yrkesverksamma som gått ledarskapsutbildningen Framtidens ledare också deltar. I nätverket representeras flera olika företag och organisationer med kopplingar till livsmedelssektorn.

Som ett led i att attrahera kvalificerad personal har man också bildat ett nätverk med HR-ansvariga från olika företag. Nätverket fungerar som en arena för erfarenhetsutbyte kring branschens karriär- och arbetsplatsfrågor. I HR-nätverket koordineras bland annat kompetensutvecklingsprogram som HR Innovation Team, Framtidens ledare och Open Innovation Training Programme. Sistnämnda är ett utvecklingsprogram för unga talangfulla medarbetare i ett gränsöverskridande samarbete kring öppen innovation, förnyelse och innovation.

– Dessutom har vi innovationstraineer som arbetar med frågor som rör innovationsarbete och rör sig fritt mellan de olika avdelningarna på ett företag. Som partnerföretag kan man få möjlighet att ta del av en trainee för att lösa ett befintligt problem, samtidigt som traineen granskar om bakomliggande förutsättningar finns på plats i företagets struktur, säger Martina Oxling.

Programmet avslutades med en paneldiskussion under ledning av Johan Mårtensson, som från och med den 1 oktober är ny vd för Packbridge.

– Viktigt att ha med sig in sin strategi inför framtiden är att tänka på att framtidens förpackningar kommer att skapas av kompetenser som i dag i inte finns hos våra medlemsföretag. Det kan handla om nano- eller sensorteknik till exempel, kommenterar Johan Mårtensson frågan om att locka rätt talanger till förpackningsindustrin.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Durst prisades för ny plattform i storformat

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Ny Europachef för Konica Minolta

Ny hållbarhetschef

Faerch Plast förhandlar om förvärv

Nyhetsbrev

Butiksdöden värre än väntat

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Arkiv

Prisbelönad flaskdesign på bolaget

Köttråg eliminerar vätskeabsorbent

Italiensk skola på utbildning hos Brobygrafiska

Planerar ny organisation

Biokompositer som ersätter plast

H&M tar cirkulärt grepp om förpackningar

PACK@lunch - det många vill ha

Ny ägare i KNAPP

Han är ny vd på Plastkretsen

Rekryterar från Svensk Biogas.

Nordic Printtech visade tryckteknik

Smurfit Kappa väljer EFI för digitaltryck

Premiär för pant på smoothie

Image Control går ihop med Ivisys

Tap in to the Label Day

Nytt rekordår i pantning

Maskininvigning för unik förpackning

Skeptisk till återvinning

Ny VD för Norner

Laser mäter kvarvarande syre i MAP

Huhtamaki förvärvar down under

SP Group förvärvar Nycopac

Hon blir ny VD i Packbridge

Ny typ av nanocellulosa

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

På Nytt Jobb
PrimeBlade positionerar sig i Asien

På Nytt Jobb
Ny ordförande i Packbridge

LEDAREN
Vi ses på Cirkus!

Hallå Där - Kai-Yee Thim!

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Allt fler äggpackerier väljer Hitachi

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Vilka är våra kärnkompetenser?

Elfa gjorde framgångsrik automatisering

Nyt från Vangby

GOD JUL

Sänd till en kollega

0.193