Så ska unga talanger lockas till branschen

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Packbridge arrangerade 23 september ett efter 3-möte om hur förpackningsbranschen ska locka till sig talanger. Värd för mötet var den kommunala näringslivsorganisationen Familjen Helsingborg i NV-Skåne.

Utbildning ligger Packbridge varmt om hjärtat och man har nära samarbeten med både universitet och högskolor. Dessutom är man en aktiv part i YH-ubildningen Förpackningstekniker i Eslöv.

Behovet av utbildad arbetskraft är stor. Många studenter som går de branschinriktade utbildningarna får jobb direkt efter avslutade studier. Först ut bland talarna var Kristina Ljungkvist, Seniorkonsult på Academic Search International. Hennes presenterade olika strategier man kan ha vid utveckling av sin arbetskraft.

Hon presenterade också en undersökning om vad som är viktigt för unga när de söker jobb. Sett till jobbets placering är goda kommunikationer och skolor det viktigaste. Sett till de individuella målen är arbetsuppgifterna, ansvar och egna initiativ, samt lön och karriärmöjligheter, i nämnda ordning, det man värderar högst.

Joakim Lundblad, Senior analytiker på Sydsvenska Handelskammaren talade också om att utveckla personalen och bad alla att glömma ordet talanger, ett ord som han inte gillar. Alla i en organisation är talanger och det gäller att ta vara på det kunnande som finns och göra det möjligt för alla ”to step up”, det vill säga att utvecklas. Både Kristina och Joakim menade i sina presentationer att närvaro i sociala medier spelar en viktig roll för att vara ”top of the mind” hos unga, och så var det också när Hanna Wallteg kom upp scenen och fick representera studenter.

Hanna Wallteg är nyutexaminerad från en treårig förpackningsutbildning på Broby Grafiska i Sunne och nu marknadsassistent på Ecolean, samtidigt som hon bloggar för Scanpackmässan. Hon pekade på vikten av att finnas på sociala medier och att våga satsa på de nyutbildade och innan dess ge dem chansen till praktik, ett ständigt problem för de olika skolorna.

– Förpackningsbranschen vill gärna ha utbildad arbetskraft men är generellt ganska snål med att erbjuda praktikplatser. Motsägelsefullt, tyckte Hann Wallteg.

Martina Oxling, verksamhetsledare Karriär på Livsmedelsakademin berättade vad de gör inom sitt område för att locka unga och högutbildade till livsmedelsbranschen. Livsmedelsakademin har bl a ett studentnätverk och ett traineeprogram för studenter som vill jobba i livsmedelsindustrin. Dessa har också tillgång till ett Alumninätverk där unga yrkesverksamma som gått ledarskapsutbildningen Framtidens ledare också deltar. I nätverket representeras flera olika företag och organisationer med kopplingar till livsmedelssektorn.

Som ett led i att attrahera kvalificerad personal har man också bildat ett nätverk med HR-ansvariga från olika företag. Nätverket fungerar som en arena för erfarenhetsutbyte kring branschens karriär- och arbetsplatsfrågor. I HR-nätverket koordineras bland annat kompetensutvecklingsprogram som HR Innovation Team, Framtidens ledare och Open Innovation Training Programme. Sistnämnda är ett utvecklingsprogram för unga talangfulla medarbetare i ett gränsöverskridande samarbete kring öppen innovation, förnyelse och innovation.

– Dessutom har vi innovationstraineer som arbetar med frågor som rör innovationsarbete och rör sig fritt mellan de olika avdelningarna på ett företag. Som partnerföretag kan man få möjlighet att ta del av en trainee för att lösa ett befintligt problem, samtidigt som traineen granskar om bakomliggande förutsättningar finns på plats i företagets struktur, säger Martina Oxling.

Programmet avslutades med en paneldiskussion under ledning av Johan Mårtensson, som från och med den 1 oktober är ny vd för Packbridge.

– Viktigt att ha med sig in sin strategi inför framtiden är att tänka på att framtidens förpackningar kommer att skapas av kompetenser som i dag i inte finns hos våra medlemsföretag. Det kan handla om nano- eller sensorteknik till exempel, kommenterar Johan Mårtensson frågan om att locka rätt talanger till förpackningsindustrin.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Ännu en storaffär på gång?

SIG Combibloc till börsen?

Allt fler går över till skruvkork

Nyhetsbrev

649 000 ton förpackningar och tidningar till återvinning

Arkiv

21 miljoner till barriärforskning

Svensk forskning bryter ny mark - närmare ett kommersiellt batteri av papper

Amcor köper amerikanska Bemis, Bildar världens största förpackningsföretag

Orkla Foods återkallar superbars – kan innehålla glas

"Vi ser givetvis mycket allvarligt på det inträffade och är ledsna över att det kunnat ske"

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Lyxdryck i Metsä Boards vita kraftliner

Arla minskar CO2 med ny förpackning

Bosch Packaging till salu

Åtta korade till Scanstar-priset

Konsumentorganisation vill se en ärligare livsmedelsindustri

Europeisk organisation föreslår ändrade regler kring matförpackningar.

Finpappersbruk kan bli kartongbruk

Regeringsbeslut om fastighetsnära insamling

Ökande e-handel ställer ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Top Packaging Summit blir mer interaktivt

Testar cobotar i produktionslinjen

RISE invigde Packaging Centre

Jon Haag ny chef inom RISE

Stopp och belägg!

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Se alla Företagens egna nyheter

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Elgiganten - "Vi kräver mer än förpackningar och volymkontrakt"

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

Semesterinfo från Vangby

Vangby gillar att inspirera!

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Effektivare packning utan luft

Trioplast - WE ARE #3

Vad har E-handlaren i lådan?

Image Control Systems går samman med Ivisys

Nytt projekt i Vangby

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Möt Agaria på Elmia Produktionsmässor 15-18 maj i Jönköping!

En hållbar framtid

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Kundspecifik lösning hos NDI

DS Smith har hittat metod för återvinning av kaffemuggar

Image Control på Elmia Automation 2018

Vilka är våra kärnkompetenser?

Ergonomiskt, Ekonomiskt, Miljövänligt!

Koll på standarder hos RPC Superfos Mullsjö

Allen + All-Print förstärker teknikavdelningen i Syd

Har du sett PaperJet?

Sänd till en kollega

0.145