23948sdkhjf

Så ska unga talanger lockas till branschen

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Packbridge arrangerade 23 september ett efter 3-möte om hur förpackningsbranschen ska locka till sig talanger. Värd för mötet var den kommunala näringslivsorganisationen Familjen Helsingborg i NV-Skåne.

Utbildning ligger Packbridge varmt om hjärtat och man har nära samarbeten med både universitet och högskolor. Dessutom är man en aktiv part i YH-ubildningen Förpackningstekniker i Eslöv.

Behovet av utbildad arbetskraft är stor. Många studenter som går de branschinriktade utbildningarna får jobb direkt efter avslutade studier. Först ut bland talarna var Kristina Ljungkvist, Seniorkonsult på Academic Search International. Hennes presenterade olika strategier man kan ha vid utveckling av sin arbetskraft.

Hon presenterade också en undersökning om vad som är viktigt för unga när de söker jobb. Sett till jobbets placering är goda kommunikationer och skolor det viktigaste. Sett till de individuella målen är arbetsuppgifterna, ansvar och egna initiativ, samt lön och karriärmöjligheter, i nämnda ordning, det man värderar högst.

Joakim Lundblad, Senior analytiker på Sydsvenska Handelskammaren talade också om att utveckla personalen och bad alla att glömma ordet talanger, ett ord som han inte gillar. Alla i en organisation är talanger och det gäller att ta vara på det kunnande som finns och göra det möjligt för alla ”to step up”, det vill säga att utvecklas. Både Kristina och Joakim menade i sina presentationer att närvaro i sociala medier spelar en viktig roll för att vara ”top of the mind” hos unga, och så var det också när Hanna Wallteg kom upp scenen och fick representera studenter.

Hanna Wallteg är nyutexaminerad från en treårig förpackningsutbildning på Broby Grafiska i Sunne och nu marknadsassistent på Ecolean, samtidigt som hon bloggar för Scanpackmässan. Hon pekade på vikten av att finnas på sociala medier och att våga satsa på de nyutbildade och innan dess ge dem chansen till praktik, ett ständigt problem för de olika skolorna.

– Förpackningsbranschen vill gärna ha utbildad arbetskraft men är generellt ganska snål med att erbjuda praktikplatser. Motsägelsefullt, tyckte Hann Wallteg.

Martina Oxling, verksamhetsledare Karriär på Livsmedelsakademin berättade vad de gör inom sitt område för att locka unga och högutbildade till livsmedelsbranschen. Livsmedelsakademin har bl a ett studentnätverk och ett traineeprogram för studenter som vill jobba i livsmedelsindustrin. Dessa har också tillgång till ett Alumninätverk där unga yrkesverksamma som gått ledarskapsutbildningen Framtidens ledare också deltar. I nätverket representeras flera olika företag och organisationer med kopplingar till livsmedelssektorn.

Som ett led i att attrahera kvalificerad personal har man också bildat ett nätverk med HR-ansvariga från olika företag. Nätverket fungerar som en arena för erfarenhetsutbyte kring branschens karriär- och arbetsplatsfrågor. I HR-nätverket koordineras bland annat kompetensutvecklingsprogram som HR Innovation Team, Framtidens ledare och Open Innovation Training Programme. Sistnämnda är ett utvecklingsprogram för unga talangfulla medarbetare i ett gränsöverskridande samarbete kring öppen innovation, förnyelse och innovation.

– Dessutom har vi innovationstraineer som arbetar med frågor som rör innovationsarbete och rör sig fritt mellan de olika avdelningarna på ett företag. Som partnerföretag kan man få möjlighet att ta del av en trainee för att lösa ett befintligt problem, samtidigt som traineen granskar om bakomliggande förutsättningar finns på plats i företagets struktur, säger Martina Oxling.

Programmet avslutades med en paneldiskussion under ledning av Johan Mårtensson, som från och med den 1 oktober är ny vd för Packbridge.

– Viktigt att ha med sig in sin strategi inför framtiden är att tänka på att framtidens förpackningar kommer att skapas av kompetenser som i dag i inte finns hos våra medlemsföretag. Det kan handla om nano- eller sensorteknik till exempel, kommenterar Johan Mårtensson frågan om att locka rätt talanger till förpackningsindustrin.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Exklusivt material
Sett och hört på Empack i Malmö

Coop börjar med återvunnen PET

Coop testar kylskåpskoncept för hemleveranser

Organisation för kemisk återvinning bildad

Förenar krafter för att bekämpa plastnedskräpning

Nyhetsbrev

Indien vill stoppa import av plastavfall

Arkiv

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

RPC Superfos mottar CSR-certifikat

Unikt hållbar plastförpackning i gult

Lyckat årsmöte i Normpack

Kiviks Musteri skippar sugrören

Lanserar hållbar acetaldehyd

Vill inte längre heta Plast

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Pack@lunch på RISE

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

Stora Enso investerar i produktion för fibertråg

Lexit Group inrättar ny avdelning

Nytt etikettmaterial för säkerhetsförsegling

Strategiskt samarbete för storskalig återvinning av polypropen

TEKNIK
Samarbete sänker kostnaden för smarta etiketter

Kostnaden för RFID-etiketter och NFC-etiketter för konsumentförpackningar kan komma att drastiskt minska.

Wellplast AB i Europeiskt samarbete

Farligt avfall ska rapporteras digitalt

Kollaborativt gripdon vann designpris

Rekordår för miljösmart säcksystem

Vinnarna dragna i Packmarknadens läsarundersökning

Empack i Malmö får nytt format

Nya partner till Pack Point Nordic

Ny VD på växande PrimeBlade

Intelligent handske

Arla introducerar ny datummärkning

Årets plastteknik-mässa fokuserar på biomaterial

Förpackningsdesigners utmaning i e-handel

LEDAREN
I ny kostym

Pant på festivalen

"Den ekvationen håller inte"

Se alla Företagens egna nyheter

Prova den populära barriärkalkylatorn

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

FCM utan kompromiss

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Utmaning i en behållare

Säkrare hantering med starkare handtag

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Sänd till en kollega

0.16