– Jag gläds åt och gratulerar dem till vinsten. De har varit modiga och innovativa i sin lösning och dessutom lyckats med konststycket att förena den djärva strukturella designen med en taktil och kvalitativ upplevelse för konsumenten, säger John Mitchell, ansvarig för Iggesunds europeiska försäljning till konverterare och varumärkesägare.
– Sedan är vi ju extra glada när Invercote används till förpackningar som har designhöjd och som utmärker sig i butikshyllorna, lägger han till.
Extremt elegant färgsättning och en perfekt koreografi vid öppning och stängning – få förpackningar återspeglar det värdefulla innehållet på ett så raffinerat sätt. Det estetiska fokus som skapas ger också en känsla av teknologisk höjd och varumärkets värde. Öppningens grundidé är som hämtad från naturen – som en blommas eller en frukts öppning.
John Mitchell.
Ett magnetlås ger ett hörbart klick när förpackningen stängs. Ljudeffekten blir också en bekräftelse på att förpackningen har förslutits, samtidigt som den förstärker känslan av att man håller något värdefullt i handen, både varaktigt och naturligt.
”
skriver juryn i sin motivering.
Förpackningarna har konverterats av österrikiska Offsetdruckerei Schwarzach för varumärkesägaren Legart Forschungsatelier. För den strukturella designen svarar Herwig Bischof och Johannes Gautier, den senare också för den grafiska formen. Förpackningen gjordes på Invercote G 200 g/m2 från Iggesund Paperboard.