23948sdkhjf

Scanpack bjöd på trender och företagsbygge

Scanpack 2015, Skandinaviens och Norra Europas ledande förpackningsmässa, bjöd på ett kort men intressant program under rubriken Framtidens Förpackningstrender. Sofia Erixson från Orkla Foods Sverige och Peter L. Nilsson, ecolean underhöll ett femtiotal åhörare.
Entreprenörsveckan fortsatte under tisdagen med veckans första inslag omkring förpackningar. Det var Sofia Erixson som inledde med att berätta om sju pågående förpackningstrender. Sofia Erixson är förutom förpackningsutvecklare på Orkla Foods också en flitig bloggare i ämnet på sin fritid under bloggen www.sofiaerixson.se . Det började hon med direkt efter sin utbildning på Nackademin 2009.

Den första trenden är ”Valmöjlighet”, men avgränsad för annars riskerar vi att bli olyckliga. Ett bra exempel på avgränsad valmöjlighet är Matkassen som beställs hem en gång i veckan.

– Den gör det enkelt för konsumenten. Paketerade koncept som gör vardagen enklare kommer att bli större i framtiden.

Den andra trenden kallar hon Utterly unique. Att producera produkter med förpackningar som alla är individuellt unika.

– Absolut Vodka och Coca-Cola ä två ledande varumärken som som gjort detta till en en del av sitt varumärkesbyggande.

En tredje trend är Back to basic. Ärlighet, transparens och naturligt är viktiga värdeord för den här trenden

– Cowfunding är ett uttryck för denna trenden. Cowfunding erbjuder närproducerat kött av högsta kvalitet med full spårbarhet. Du får en köttlåda med riktigt bra kött från din egen ko.



Sofia Erixson berättade om trender som påverkar förpackningens utformning.

Den fjärde trenden är ”Good 4 me good 4 you” vilket innebär att företag gärna vidtar åtgärder för att minska sin miljöbelastning. Det tycker konsumenten är bra, men det är också bra för företaget, eftersom det ofta innebär minskade kostnader och samtidigt nöjdare kunder. Carlsberg vill byta sin glasflaska – men inte mot plast – utan mot pappersfiber. Den lättare flaskan skulle innebär avsevärt lägre koldioxidutsläpp, men också minskade transportkostnader och sannolikt mindre kross.

Ett annat exempel hämtade Sofia Erixson från Orkla Foods. Felix Ketchup bytte under förra året till en flaska som från preform tillverkas direkt vid fyllningsfabriken. På så sätt minskade utsläppen av koldioxid från transporten av förpackningar med 90 procent.

Den femte trenden kallar hon Hakuna Matata som ungefär betyder inga problem. Ett avslappnat och fritänkande sätt till nymodigheter. I Danmark tog dagligvarukedjan in frysta insekter som livsmedel, och idag säljer man hälsokakor med innehåll av malda bönsyrsor som alternativ proteinkälla.

Den sjätte trenden är urbaniseringen och allt vad den för med sig för förpackningen som t ex att allt fler bor i singelhushåll och därför efterfrågar produkter i mindre förpackningar. Och sjunde trenden är den den åldrande befolkningen som bl a för med sig krav på lättöppnade förpackningar. Orkla har utvecklat ett revolutionerande lättöppnat burklock och fått många positiva kundreaktioner.

Peter L. Nilsson började 2007 som VD för ecolean. Han hade tidigare haft ledande befattningar på både Coca-Cola och Tetra Pak. Men inget som kunde jämföra sig med utmaningen han fick på som VD för ecolean. Uppdraget var att öka försäljningen på tillväxtmarknader och göra bolaget lönsamt. Det har tagit några år att etablera en helt ny flexibel förpackning i ett nytt material, bestående till 50 procent av krita. Men nu är det gjort. Ecolean har den senaste tiden haft stora marknadsframgångar och visar nu svarta siffror. Peter L. Nilsson berättade om resan dit.

Ecolean är en förpackning för flytande livsmedel och inget annat. Den har en tät barriär som kan stänga ute syre och finns förutom för kylda produkter också som aseptisk förpackning med lång hållbarhet i rumstemperatur.

Ecolean har gjort den bakvända exportresan. Istället för att först etablera sig i Sverige och sedan ta steget ut på nya marknader har man börjat i tillväxtmarknader. Kina, Ryssland och Pakistan är några länder som ecolean har stora kunder i. Idag finns man i 30 länder, men ännu inte i Sverige, även om den första kunden rycker allt närmare. Man ställer bl a ut på Scanpack för första gången i år.



Peter L. Nilsson har lyckats etablera ecolean på världsmarknaden.

– Vi finns i första hand där tillväxten finns i världen. Idag har vi sex försäljningskontor och planerar för tre till. Vårt huvudkontor ligger i Helsingborg där vi också tillverkar våra fyllningsmaskiner och förpackningar. Vi har ytterligare en förpackningsfabrik i Kina. Försäljningskontor finns dessutom i Moskva, Lahore, Kuala Lumpur och Dallas.

Fabriken i Helsingborg liksom i Kina byggs nu ut, men många fler anställda till de nuvarande 300 blir det inte.

– De flesta som kommer och hälsar på oss undrar var all personal är. Vi klarar att producera våra förpackningar med sex man per skift. Vi är inte personalintensiva.

Man förstår på Peter L. Nilsson att det varit en tuff resa att etablera ecolean där det är idag. Förutom alla etablerade ”fiender” är kunderna måttligt entusiastiska, de applåderar ljummet, och det krävs en stor portion övertalningsförmåga att få dem att prova något nytt, även om de potentiella vinsterna är stora.

– Vi erbjuder en möjlighet att differentiera sig i kylhyllan som fram till idag endast bestått av för att travestera en gammal rocklåt ”another brick in the wall” , säger Peter L. Nilsson. Naturligtvis har den med den lätta vikten och den i övrigt överlägset bästa miljöprestandan, enligt oberoende LCA jämfört med vätskekartong, ett övertag, men det räcker inte. Man måste kunna addera ett mervärde och naturligtvis inte vara dyrare än konkurrenterna. För vid dagens slut är det kostnaden, kostnaden och åter kostnaden, som är avgörande.

En 1 liters ecolean-förpackning väger 14 gram jämfört med 30 gram för en 1 liters mjölkpaket av vätskekartong. Dessutom genererar den betydligt mindre avfallsvolym och är lättare att tömma än jämförbara förpackningar, när det kommer till trögflytande produkter som yoghurt.

– Bara i Sverige får man kasta 2 000 ton yoghurt om året på grund av att traditionella förpackningar inte kan tömmas mer än till 90 procent. Med tanke på att 80 procent av en produkts miljöbelastning uppstår vid produktionen av livsmedlet är det otroligt resursslöseri att inte ha en bättre förpackning.

Förutom en förträfflig förpackning behövs det pengar och då menar han långa pengar.

– Det hade aldrig gått att etablera ett företag som ecolean med pengar lånade av banken eller ens med investmentbolag som ägare. Tyvärr är det många fler företag som går i konkurs på grund av likviditetsbrist än på grund av dåliga resultat.

Ecolean ägs av Hans Rausing, tidigare delägare i Tetra Pak och en av Storbritanniens idag rikaste personer. Han har varit fast besluten att göra Ecolean till världsomspännande företag och ännu ett framgångsrikt förpackningsföretag och är på god väg att lyckas.

– Vi har ambitionerna att bli ett företag world wide. Vi jobbar med inhemsk personal på de lokala marknader vi etablerar oss. Det är det absolut bästa sättet att nå resultat, säger Peter L. Nilsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078