23948sdkhjf

Lättöppnad förpackning prisades

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

PopPack är namnet på det vinnande bidraget i Packbridge Award. Det vinnande bidraget är utvecklat i Kaliforninen, USA. Bakom tekniken, och företaget, finns William Perell.

Att det till och från kan vara svårt att komma åt innehållet i förpackningar är ett välkänt faktum. Ända sedan självbetjäningsbutikerna gjorde debut för ett sjuttiotal år sedan och den moderna konsumentförpackningen såg dagens ljus, har öppningsbarheten varit ett diskussionsämne.

Det är en komplex fråga med tanke på den variation av förpackningar och förpackningsmaterial som finns på marknaden, men tankar och lösningar finns. Det framkom inte minst när Packbridge lade ut en utmaning i OpenUp, en digital plattform för öppen innovation, på temat ”Please Release Me”. Tävlingen gick denna gång ut på att presentera smarta lösningar på lättöppnade förpackningar.

Bakom OpenUp finns de båda klusternätverken Packbridge och Livsmedelsakademin och i samband med ett seminarium, Packbridge efter 3, i Eslöv, på samma tema som utmaningen, delades ett förstapris och två hederspris ut till de bästa bidragen.

Så här sa juryn om det vinnaren:

Vinnaren uttrycker med sin idé ett kreativt, nytt sätt att öppna flexibla förpackningar med ett enkelt tryck på den. När PopPacks bubbla utsätts för tryckt ser luften i den till att förpackningens försegling bryts. Detta gör det enkelt för användaren att öppna den utan att riva, dra eller använda verktyg. Totalt sett är detta en smart lösning som garanterar att innehållet är färskt, väl förseglat och inte har manipulerats, samtidigt som den är lätt att öppna och återförsluta.



Först trycker man på luftbubblan så det hörs ett ljudligt pop och då kan man lätt få tag om flikarna och dra isär plasten. Det finns fler öppningsvarianter på Pop Up för olika förpackningar.

Hederspriserna gick till innovatören Hans Hedlund för hans lösning som kallas “ett hål som inte är ett hål” och som också kan användas på många förpackningstyper, samt till Nathalie Agnekil och Anna Lindow på Broby Grafiska i Sunne för ”Lättöppnade förpackningar bör vara en självklarhet – vi har lösningen på några vanliga problem”.

Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Fler går över till returpall

Pant på festivalen

Ny plattform för automatiserad palltransport

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Snart dags för Hannover Messe

Arkiv

ICE Europe 2019 – marknadsplatsen för konverteringsbranschen

Utställare från 25 olika länder på den ledande mässan för pappers-, film- och foliekonvertering

Skid-VM ett hållbart event

Nestlé tar täten för hållbara konsumentförpackningar

Nestlé tar krafttag för att minska miljöpåverkan från förpackningar och inrättar nytt forskningscenter.

Serialisering av läkemedelsförpackningar igång

Premiär på Fruit Logistica

Case story
Stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

"Den ekvationen håller inte"

Ny branschorganisation bildad

Take away-boxar i Octabagasse

Gasporox utvecklar med Ishida

SRS lanserar ny halvpall

Transparent kritafylld plast

HÅLLBARHET
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Möt våra talare på PACK POINT NORDIC

Det självklara valet

1

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Walki tar ett stort steg mot nollvisionen

Tierps Tryckeri väljer inkjet från Konica Minolta

Framgång för Gasporox

Design
Raketosten åter i omloppsbana

Startar återvinning av hårda plaster

Sämre än väntat för BillerudKorsnäs

Stoppar svart plast

Tulips topping får ny grön, smart förpackning

Kork blir bränsle med ny förgasare

A&R Packaging förstärker styrelsen

Vart tog färgen vägen?

Skräddarsydd bagelsburk i promotionkampanj

På Nytt Jobb
Metsä Board förstärker förpackningsdesign

Djupdykning i etiketter på Empack

Se alla Företagens egna nyheter

Kundmagasinet INSIDE #5 ute nu!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

FANUC´s partner ACG kinna Automatic ställer ut på hemtextilmässa i Tyskland- med goda resultat

Sträckfilmsmaskin gav Fresenius Kabi tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Säg hej till vår nya Cobot Cr-15iA på Industrimässorna

Kollaborativa robotar – här för att stanna

PaperNewsPaper always comes first!

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

Vi har vunnit en Worldstar!

Vi har öppet 24/7!

Packlinjer för små och mellanstora volymer

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

Flyttlåda - ny konstruktion

Trioplast - WE ARE #4

Trygg lastsäkring räddar liv

Tryck till och besparingen är klar!

DS Smiths spillmaterial blir konst

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

3 blir 1 – Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

TINE: Samarbetssamtal leder till mer effektivitet

Sista dagen på Scanpack!

Trioplast arbetar internationellt för återvinning

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

Besök Wellplast på Scanpack!

Sänd till en kollega

0.105