23948sdkhjf

Lättöppnad förpackning prisades

PopPack är namnet på det vinnande bidraget i Packbridge Award. Det vinnande bidraget är utvecklat i Kaliforninen, USA. Bakom tekniken, och företaget, finns William Perell.
Att det till och från kan vara svårt att komma åt innehållet i förpackningar är ett välkänt faktum. Ända sedan självbetjäningsbutikerna gjorde debut för ett sjuttiotal år sedan och den moderna konsumentförpackningen såg dagens ljus, har öppningsbarheten varit ett diskussionsämne.

Det är en komplex fråga med tanke på den variation av förpackningar och förpackningsmaterial som finns på marknaden, men tankar och lösningar finns. Det framkom inte minst när Packbridge lade ut en utmaning i OpenUp, en digital plattform för öppen innovation, på temat ”Please Release Me”. Tävlingen gick denna gång ut på att presentera smarta lösningar på lättöppnade förpackningar.

Bakom OpenUp finns de båda klusternätverken Packbridge och Livsmedelsakademin och i samband med ett seminarium, Packbridge efter 3, i Eslöv, på samma tema som utmaningen, delades ett förstapris och två hederspris ut till de bästa bidragen.

Så här sa juryn om det vinnaren:

Vinnaren uttrycker med sin idé ett kreativt, nytt sätt att öppna flexibla förpackningar med ett enkelt tryck på den. När PopPacks bubbla utsätts för tryckt ser luften i den till att förpackningens försegling bryts. Detta gör det enkelt för användaren att öppna den utan att riva, dra eller använda verktyg. Totalt sett är detta en smart lösning som garanterar att innehållet är färskt, väl förseglat och inte har manipulerats, samtidigt som den är lätt att öppna och återförsluta.



Först trycker man på luftbubblan så det hörs ett ljudligt pop och då kan man lätt få tag om flikarna och dra isär plasten. Det finns fler öppningsvarianter på Pop Up för olika förpackningar.

Hederspriserna gick till innovatören Hans Hedlund för hans lösning som kallas “ett hål som inte är ett hål” och som också kan användas på många förpackningstyper, samt till Nathalie Agnekil och Anna Lindow på Broby Grafiska i Sunne för ”Lättöppnade förpackningar bör vara en självklarhet – vi har lösningen på några vanliga problem”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062