Svensk förpackningsplast redo för miljardmarknad

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

En överdragshätta av plastfilm för livsmedel kan bli miljardindustri. Eazpac står för utveckling och produktion av produkten Eazycover, som i år börjar säljas i alla ICA-butker.

– Idén är egentligen en vidareutveckling av badmössan. Den föddes ur irritation över att det är så svårt att hantera vanlig plastfilm som bara klibbar, klistrar och är en allmänt frustrerande produkt, säger Hassan Moghaddam VD på Eazpac som är företaget bakom produkten.

Eazycover är en överdragshätta tillverkad av tunn, elastisk plastfilm och med ett band av naturgummi. Företaget bakom produkten heter Eazpac och har i dag sju anställda. De viktigaste kunderna är restauranger och hushåll och bara den potentiella privatmarknaden i Norden uppgår till 2,4 miljarder hättor varje år.

Eazycover finns hos hotell-, restaurang- och cateringgrossisterna Tingstad, Martin&Servera, Menigo, PAC, Kespro och Multiline. På privatmarknaden säljs Eazycover hos bland annat Rusta, den finska butikskedjan Kesko och danska Dansk Supermarked Gruppe som äger Netto. Ett antal utvalda ICA-butiker säljer också hättan, och under året kommer den att introduceras i samtliga ICA-butiker i Sverige.

Eazycover är patentskyddad i Sverige, USA, Kina, Ryssland och Australien, och flera andra stora internationella marknader står på tur. Testförsäljning kommer att påbörjas i Tyskland och nu i februari introduceras hättan på den franska marknaden. Då produkten inte har några kulturella barriärer beräknas den potentiella världsmarknaden för både restauranger och hushåll handla om 130 miljarder hättor per år.

– Jag började arbetet med att utveckla Eazycover 2007. Produkten har därefter fått allt större spridning och förra året fick vi öka antalet produktionsskift för att möta efterfrågan från både restauranger och privatkonsumenter, säger Hassan Moghaddam.

Eazpac har sin utvecklingsavdelning och bolagsledning i Malmö. Produktionen sker i Holsbybrunn nära Vetlanda, den ort dit Hassan Moghaddam och hans familj flyttade 1988.

Under resan från idé till att växa och ta sig in på den internationella marknaden, har Hassan Moghaddam haft stöd av Teknopol, en av Sveriges största aktörer inom rådgivning till affärsidéer med internationell marknadspotential.

– Teknopol är en väldigt kompetent organisation, som med sin breda kunskap varit till stor hjälp, säger Hassan Moghaddam.

– Det är fantastiskt att få jobba med entreprenörer som Hassan, som provar olika vägar och förverkligar sina drömmar. Samtidigt skapar de jobb och nya inkomster till samhället, säger Marianne Larsson, innovationschef på Teknopol.



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

Front Pac tar över Gefle Kartong

Toppmöte i Göteborg

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Nyhetsbrev

Förnybart i fokus på VM i längdskidor

Arkiv

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Börjar leverera visionssystem

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Sänd till en kollega

0.152