23948sdkhjf

Orkla Foods storsatsar i Kumla

På tisdagen invigdes en ny storsatsning i Orkla Foods Sveriges anläggning i Kumla. Matföretagets VD Patrik Andersson klippte bandet för en ny produktionslinje för drycker – en investering på närmare 20 miljoner kronor som ger bolaget möjlighet till ökade produktionsvolymer och som redan skapat nya arbetstillfällen.
Det var ett glatt gäng medarbetare, leverantörer och kommunrepresentanter som under tisdagen samlades för att inviga Kumlafabrikens nya stolthet. På den nya produktionslinjen, med smeknamnet Sigge, fylls drycker från varumärken som BOB och JOKK på förpackning. Och det går snabbt. Effektivitetsökningen är en av anledningarna till att Orkla Foods Sverige fattade beslut om att investera i linjen. Flexibiliteten är en annan. Den nya linjen kan nämligen hantera fler förpackningsvarianter än den tidigare.



– Det här är en stor och viktig satsning för vår verksamhet i Kumla – en satsning som möjliggör ytterligare tillväxt för vårt bolag. Den visar vår tilltro till Kumla som kommun och till våra duktiga medarbetare här, säger Patrik Andersson, VD på Orkla Foods Sverige.

VD Patrik Andersson invigde den nya anläggningen.

I anläggningen i Kumla arbetar cirka 160 personer med att koka sylt, saft och kräm till varumärken som BOB, FUN Light, Önos, JOKK och Ekströms. Tillsammans med andra satsningar i fabriken har den nya investeringen skapat ett tiotal nya arbetstillfällen.

– Det känns naturligtvis jätteroligt att vi kan erbjuda sysselsättning i kommunen. Det är tack vare våra engagerade och kunniga medarbetare som det här projektet har blivit så lyckat att vi kan trycka på startknappen och fira idag, säger Johan Linné, platschef i Kumlafabriken. Och han skålar förstås i JOKK tranbärsjuice, en av fabrikens stoltheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063