23948sdkhjf

Lättvikt förpackning nu även för juice

Elopak har tagit fram takåsförpackningen Pure-Pak Sense. Förpackningen är Elopaks bidrag till att minska matsvinnet och göra det enklare för konsumenterna att återvinna.
Elopak Pure-Pak Sense har vågformade räfflor i sidorna på kartongen som gör den lättare att trycka ihop och pressa ut det sista ur förpackningen för högviskösa produkter. Räfflorna underlättar också hopvikning efter användning så att den blir ett nätt litet paket i återvinningskärlet.



Men Elopak har inte stannat där. Man har även tänkt på producenternas möjlighet att profilera sig med den nya förpackningen. Toppkanten på Pure-Pak Sense är lätt välvd och lämpar sig för slogan och andra budskap till konsumenten. Dessutom har den övre delen av kartongen där man håller när man häller upp innehållet en taktil yta som underlättar ett fast grep om förpackningen och förmedlar ett ökat välbefinnande för konsumenten samtidigt som det signalerar att produkten i Pure-Pak Sense är en produkt i premium-segmentet.

– Idag måste en kartong vara mer än bara en generisk förpackning för flytande livsmedel, förklarar Dr Christoph Schönig, Direktör för Global Marketing i Elopak. Förpackningen är en viktig del av marknadsmixen för våra kunder och som sådan måste den aktivera tillväxt. Därför är Elopaks mål att ständigt förbättra sina förpackningslösningar för att möta dagens behov när det gäller utseende och funktionalitet, samt kostnad och flexibilitet.

Pure-PakSense lanserades på marknaden för mejeriprodukter för ungefär ett år sedan. Först ut att använda den nya förpackningen var Skånemejerier som idag använder den för färsk drickyoughurt. I juli i år lanserade även norska Tine produkter i Pure-Pak Sense. De använder den för färskmjölk och den förpackningen har också en liten skruvkork. Senast i raden av användare är Glanbia på Irland.

– Det som är nytt från och med nu är att vi erbjuder Pure-Pak Sense för en bredare konfiguration, alltså både färska mejeriprodukter och juicer, säger Ingrid Lille Thorsen, Market Communication Manager.

Pure-Pak Sense har utvecklats för att vara så kostnadseffektiv och flexibel som möjlig att köra på befintliga fyllningslinjer. Det enda som behövs är en minimal investering i en kompletteringssats. Förpackningen finns nu för produkter i en liter och 500 ml-storlek kommer att finnas tillgänglig från början av 2015.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063