23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny design ökade äggförsäljningen

En ny förpackningsdesign signerad Stora Enso Packaging ökade äggförsäljningen med 40 % för äggproducenten Epicur.








































Epicur producerar och säljer ägg i Ryssland. De säljer bl a ägg i en 20-äggsförpackning under varumärket ”Leto”. De bad Stora Enso Packaging om hjälp med att utveckla en ny och innovativ lösning för förpackningen. Stora Enso Packaging föreslog en ny styv konstruktion i wellpapp. Lösningen omfattade också utveckling av en attraktiv design som skulle tilltala kunden på säljstället. Den nya designen togs fram gemensamt av Epicur och Stora Enso Packagings Designstudio. – Tanken med våra Designstudios är att kundens och Stora Ensos experter ska kunna arbeta gemensamt i en välutrustad miljö där designarbetet kan dras igång på en gång. Redan under första mötet kan en prototyp till förpackning tas fram. I studion förenas kundens behov, kreativitet och design med Stora Ensos expertis inom förpackningsstruktur och produktion, berättar Fredrik Stensson, marknadschef, Stora Enso Packaging. Resultatet av den nya förpackningsdesignen i korthet: · Försäljningen ökade med 40 % · Hyllutnyttjandet i butiken ökade från 8 till 11–12 förpackningar. · Den nya designen ökade antalet förpackningar som kunde staplas i en lastbil med 60 % · Storleken på förpackningen minskade med 20 % · Den styva konstruktionen minskade betydligt antalet förpackningsskador – förpackningarna blev lättare att bära för konsumenterna och ökade säkerheten vid transport

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094