Epicur producerar och säljer ägg i Ryssland. De säljer bl a ägg i en 20-äggsförpackning under varumärket ”Leto”. De bad Stora Enso Packaging om hjälp med att utveckla en ny och innovativ lösning för förpackningen. Stora Enso Packaging föreslog en ny styv konstruktion i wellpapp. Lösningen omfattade också utveckling av en attraktiv design som skulle tilltala kunden på säljstället. Den nya designen togs fram gemensamt av Epicur och Stora Enso Packagings Designstudio. – Tanken med våra Designstudios är att kundens och Stora Ensos experter ska kunna arbeta gemensamt i en välutrustad miljö där designarbetet kan dras igång på en gång. Redan under första mötet kan en prototyp till förpackning tas fram. I studion förenas kundens behov, kreativitet och design med Stora Ensos expertis inom förpackningsstruktur och produktion, berättar Fredrik Stensson, marknadschef, Stora Enso Packaging. Resultatet av den nya förpackningsdesignen i korthet: · Försäljningen ökade med 40 % · Hyllutnyttjandet i butiken ökade från 8 till 11–12 förpackningar. · Den nya designen ökade antalet förpackningar som kunde staplas i en lastbil med 60 % · Storleken på förpackningen minskade med 20 % · Den styva konstruktionen minskade betydligt antalet förpackningsskador – förpackningarna blev lättare att bära för konsumenterna och ökade säkerheten vid transport
Ny design ökade äggförsäljningen
En ny förpackningsdesign signerad Stora Enso Packaging ökade äggförsäljningen med 40 % för äggproducenten Epicur.
Epicur producerar och säljer ägg i Ryssland. De säljer bl a ägg i en 20-äggsförpackning under varumärket ”Leto”. De bad Stora Enso Packaging om hjälp med att utveckla en ny och innovativ lösning för förpackningen. Stora Enso Packaging föreslog en ny styv konstruktion i wellpapp. Lösningen omfattade också utveckling av en attraktiv design som skulle tilltala kunden på säljstället. Den nya designen togs fram gemensamt av Epicur och Stora Enso Packagings Designstudio. – Tanken med våra Designstudios är att kundens och Stora Ensos experter ska kunna arbeta gemensamt i en välutrustad miljö där designarbetet kan dras igång på en gång. Redan under första mötet kan en prototyp till förpackning tas fram. I studion förenas kundens behov, kreativitet och design med Stora Ensos expertis inom förpackningsstruktur och produktion, berättar Fredrik Stensson, marknadschef, Stora Enso Packaging. Resultatet av den nya förpackningsdesignen i korthet: · Försäljningen ökade med 40 % · Hyllutnyttjandet i butiken ökade från 8 till 11–12 förpackningar. · Den nya designen ökade antalet förpackningar som kunde staplas i en lastbil med 60 % · Storleken på förpackningen minskade med 20 % · Den styva konstruktionen minskade betydligt antalet förpackningsskador – förpackningarna blev lättare att bära för konsumenterna och ökade säkerheten vid transport