Livsmedelsmässa breddar till teknik

| Av Redaktionen Packmarknaden | Tipsa redaktionen

Livsmedelsmässan SIAL firar i år 50 år. Mässan speglar internationella mattrender och öppnas i år för första gången upp för utställare av utrustning och teknik.

SIAL 2014 går av stapeln i Paris den 19-23 oktober. Med anledning av jubileet planeras i år mycket extra aktiviteter och festligheter på mässan. Mässan har sedan starten då redan 26 länder deltog idag vuxit till världens ledande mötesplats för matkulturer från väldens alla hörn.

I år räknar man med redordhögt deltagande, mer än 6 000 utställare och150 000 besökare från 200 länder. Fyra månader innan mässan öppnar är över 90 procent av mässytan uppbokad.

– På SIAL har innovation alltid stått högt på agendan, vilket har lett till att mässan är ett utmärkt forum för den som söker nya mattrender, säger Dorothée Gricourt för SIAL som i juni var i Sverige för att tillsammans med Promosalons göra PR för mässan.

– SIAL är en en mässa för professionella branschaktörer med fokus på affärsmöten och handel och attraherar i år, trots mediokert ekonomiskt läge, fler än någonsin. Branschen har utsett Paris till den gemensamma mötesplatsen i år.

Dessutom lanserar SIAL i år också en ny kategori utställare. Utbudet breddas till att även omfatta utrustning-, teknik- och servicesektorn. SIAL täcker därmed allt från tillverkning, marknadsföring till försäljning och produktion. Från Sverige har hittills ett företag anmält sig som utställare i denna nya kategori. Det är förpackningsföretaget Micvac som tillverkar förpackningssystem för färdigmat.

– Micvac har ett unikt koncept som gör förpackad färdigmat till en smakupplevelse. Det ska bli kul att följa dem på SIAL och fånga erfarenheterna från utställarna på detta nya område, säger Nathalie Gustafsson för Promosalons.

För mer information om vad son händer på SIAL i år surfa in på www.sialparis.com



Håll dig uppdaterad med Packnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Stora Enso säljer arkningsanläggning

Iggesund får högsta hållbarhetsbetyg

Front Pac tar över Gefle Kartong

Toppmöte i Göteborg

Nytt filmsortiment från Schur Flexibles

Nyhetsbrev

Förnybart i fokus på VM i längdskidor

Arkiv

Redesign av svensk ekologisk vodka

Packdesign utökar med ULMA som partner

Finnvacum expanderar i norr och söder

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Pris för effektivare dekorteknik

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Xeikon och EFI i strategiskt partnerskap

Fler inkjetpressar från Ricoh

Lasermärkbart för medicinska tillämpningar

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Nya metalldetektorer möjliggjorde nysatsning

Firar 20 år i delningsekonomin

Schoeller Allibert förstärker

Lanserar nytt sortiment lastpallar

Wellplast i final i Plastovationer

Bättre med mindre för miljön

Microsoft för intelligenta förpackningar

Guld till svensk målarburk

Börjar leverera visionssystem

Coop öppnar obemannade butiker

Trä för lyxiga förpackningar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Volati förvärvar T-Emballage

Redo för serialisering

Järnas mjölkförpackningar vann Svenska Designpriset

Eson Pac investerar för ökad kapacitet

EU försenar återvinningen av plast

Förpackningsgillet delade ut stipendie

Dags för FEFCO i Wien

Sänd till en kollega

0.125