23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

RFID intar butikerna

Den brittiska detaljhandelskedjan Argos ska på försök använda RFID-teknik för att presentera olika erbjudanden på varor i butik och ge kunden information om butikens hela sortiment och detaljerad information om produkterna.
























RFID-Journal. De passiva RFID-taggarna av NFC-typ (Near Field Communication) kommer att finnas på displayer i anslutning till varor i butik och kunden kan också läsa av erbjudanden hos personalen. Personalen ska också hjälpa kunden att använda NFC-läsaren på sin androidtelefon och ladda ner Argos app till telefonen. Med NFC-tekniken räcker det att man håller mobiltelefonen tillräckligt nära en avläsningspunkt för att informationen ska viss på displayen. Den använder alltså inte kameran som vid t ex scanning av QR-koder. Systemleverantör är Poxama som även levererar mobilbaserade plånbokslösningar (mobile wallet). RFID-systemet kan även kopplas samman med en sådan lösning och kundens personliga konto på butikskedjan. Det är inte aktuellt i första steget. Däremot ger RFID-försöket intressant data om hur kunden uppträder i butiken. Poxama har analyseringsverktyg som kan ge en ökad förståelse för kundens beteende i butik, vad det är som lockar och annan statistik som kan ge information om var och hur produkter bäst visas och placeras i butik. RFID-taggarna i försöket levereras av Kovio som köptes av Thinfilm i januari. I försöket används totalt 88 000 avläsningspunkter, alla med sitt unika ID-nummer. Försöket genomförs i 40 av Argos totalt 750 butiker. Läs hela artikeln om försöket på engelska på

BREAKING
{{ article.headline }}
0.115