– Precis som man ofta har flera sorters bröd, smör eller vin hemma så tror vi att man i allt större utsträckning kommer ha olika sorters kaffe. I takt med att folk blir mer och mer kaffeintresserade så varieras kaffedrickandet mer, säger Ida Cederlund, sensoriker på Zoégas.
De nya, 225 grams förpackningarna har ett rekommenderat pris på 22,90 kr och med mindre förpackningar blir det enklare och billigare för kaffedrickare att testa sig fram. Zoégas menar att svenska kaffedrickare alltmer upptäcker att olika sorters kaffe fungerar bäst i olika sammanhang.
Från och med den 10 februari finns förpackningarna i tre olika smaker: Black Velvet, med toner av knäck, ljus choklad och röda bär. Mollbergs Blandning, en mustig och elegant mörkrost och en av Zoégas populäraste blandningar. Samt nya Dark Forest, en smakrik och bärig mörkrost, innehållandes toner av enbär och en rad nyanser av mörka bär.
ZOÉGAS grundades 1886 i Helsingborg av italienaren Carlos Zoéga. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. Zoégas är ledande på marknaden för mörkrostat kaffe, en rostning som ger kaffet en kraftfull arom med fyllig eftersmak. Zoégas kaffe är baserat på högkvalitativa Arabica-bönor för en smakfullare upplevelse. De mindre förpackningarna gör det enklare för konsumenterna att dricka olika kaffevarianter hemma. Det nya förpackningsformatet är knappt hälften så stort som en vanlig förpackning; 225 gram i stället för 500 gram. En förpackning räcker till 36 koppar.