23948sdkhjf

Elegant etikett på stilfull flaska

Spendrups alkoholfria bourbonfatslagrade julmust Nygårda Julmust Vintage Oak får i år sällskap av ytterligare en smakupplevelse. Nygårda Julmust Vintage Oak 2013, lagrad på romfat i sex månader. Den stilfulla flaskan har ett smakfullt utseende med champagnekork och en mycket elegant etikett tillverkad av Nordvalls.
Julen 2011 lanserade Spendrups sin Nygårda Julmust Vintage Oak – en traditionell must med en twist som lagrats på ekfat i sex månader och som idag finns i två olika varianter – en klassisk Bourbon och en karaktäristiskt söt Rom. Den är vuxnare i smaken och tappad i en sofistikerad flaska vilket har gjort att den snabbt gjorde succé när den lanserades.

En etikett som förmedlar kvalitet

Varumärkesansvarig för Nygårda Julmust Vintage Oak heter Tove Svidén. Hon berättar att tanken med denna produkt var att ta fram en god dryck i en stilfull förpackning som skapar en härlig känsla på det vackert dukade julbordet. Hon tycker att man på Spendrups har lyckats genom att använda en vacker flaska tillsammans med en etikett som förmedlar kvalitet.



Claes Lindström som är strategisk inköpare på Spendrups, klargör att man de senaste åren har valt att ha PSL-etiketter på många av bryggeriets produkter. PSL står för Pressure Sensitive Labels och är den engelska beteckningen för självhäftande etiketter. Man vill helt enkelt satsa mer på etiketten och dess design för att höja kvalitetskänslan.

En tydlig kontrast mellan matt och blankt

Etiketterna till Nygårda Julmust Vintage Oak har tryckts i UV-flexo med en matt svart respektive rödbrun färg. Den matta färgen ger etiketten ett djup. Kronan på verket är den kallpräglingsfolie i guld som utgör text och konturer.

Just den matta färgen i samspel med den blanka guldfolien ger etiketten sin tydliga konstrast och ett elegant och sofistikerat utseende som tilltalar målgruppen - de som gillar lite vuxnare smaker.

En viktig roll för det totala intrycket

På systembolagets hyllor är kampen hård mellan varumärkena. Det gäller således att sticka ut bland konkurrenterna och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Etiketten är en viktig del av varumärket och ett av de första intrycken av produkten. Det är helt enkelt den perfekta säljaren i hyllan.

Tove Svidén berättar att Nygårda Julmust Vintage Oak har fått ett mycket positivt mottagande av konsumenterna och att de stadigt ökar på Systembolaget. Tove menar vidare att etiketten som vanligt har haft en viktig roll för det totala intrycket av förpackningen.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094