– Vi kommer att satsa stort på att få ett brett och attraktivt utbud av
utställare liksom ett aktuellt seminarieprogram på internationell nivå
med intressanta talare och ämnen. Under två intensiva dagar ska vi
förvandla Malmömässan till en sjudande mötesplats fylld med nyheter,
inspirerande seminarier, nätverksträffar och en stor branschfest, säger
Jennie Heidenfors.
Om easyFairs förväntningar infrias är Food Chain Nordic på sikt tänkt
att bli Norra Europas största mötesplats för Livsmedels- och
dryckesindustrin.
Varför gör ni den här satsningen?
– Det saknas en ledande internationell mötesplats med Norden som bas i
livsmedelsindustrin och vi kan inte tänka oss en bättre plats att
placera den på än i Malmö. Både Skåne och Danmark är livsmedelstäta
regioner. I Öresundsregionen ligger omkring 65 procent av all
livsmedelsproduktion i Norden, säger Susanne Hallencreutz, Marknadschef
på easyFairs.
– Samtidigt ser vi en trend mot mer närproducerat, vilket innebär att
allt mer av det vi äter och dricker produceras i den region vi bor.
Ökad efterfrågan på närproducerat , ekologiskt, spårbarhet, etc gör att
många livsmedelsproducenter gör en mindre process redan hemma på
gården. Det leder i sin tur till ett ökat behov av t ex enkla
packmaskiner, vacuumpack m m.
Trenden mot närproducerat skapar nya företag, men också nya behov hos etablerade tillverkare, menar Susanne Hallencreutz..
– På Food Chain Nordic fångar vi upp dessa behov och ger såväl nya som
etablerade tillverkare möjlighet att nätverka och träffa leverantörer
och expertis som kan hjälpa dem att utveckla sin business.
Food Chain Nordic kommer att bli återkommande vartannat år och växlas
mot Industrimässorna. Den nya mässan kommer att presenteras i detalj av
easyFairs på årets Industrimässor, den 17-18 april, nästa vecka. Ambitionen med mässan är höga.