23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sun-Maid fyller 100 år

Ett av världens mest kända varumärken och en klassiker i de svenska hemmen fyller 100 år. Sun-Maid  kännetecknas av den röda färgen och flickan på paketets framsida, Miss Lorraine Collet. Förpackningsdesignen med ”The Sun-Maid Girl” utsågs 2007 till den bästa bestående logotypen av Readers Digest. Dagens logotyp har varit oförändrad sedan 1970.

Sun-Maid är ett kooperativ som grundades 1912 och som ägs av familjejordbrukare. Sedan starten har kooperativet försett konsumenter med russin och torkad frukt av högsta kvalitet från russin- och fruktgårdarna i Kalifornien. Det torra, soliga klimatet är perfekt för att locka fram druvans sötma som är grunden i de soltorkade russinen. Utöver russin består sortimentet även av övrig torkad frukt såsom plommon, tranbär och jumborussin samt av frukt- och nötmix och bär- och fruktmix. Sun-Maidflickan fanns på riktigt. Hennes namn var Miss Lorraine Collett och hon upptäcktes 1915 när hon stod och torkade håret på den soliga bakgården i sitt hem i Fresno, Kalifornien. Under årens lopp har hennes bild setts på miljontals paket och tagits in i hem världen över. Logotypen har uppdaterats några gånger enligt tidsandan, men pryds fortfarande av Lorraines porträtt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|