23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Elanders startar förpackningsverksamhet i Sverige

Elanders tar nu steget och startar förpackningsverksamhet även i Sverige. Det avslöjade företaget vid en nätverksträff för företag i Västra Götaland. Träffen arrangerades av The Packaging Arena.Peter Fonsmark, Elanders t h, berättar om företagets kommande förpackningssatsning i samband med en nätverksträff i The Packaging Arena.

Elanders är medlem i The Packaging Arena och stod som värd för träffen som var ett första steg för att locka fler företag i regionen att sälla sig till nätverket. Ett femtiotal deltagare hade slutit upp och många var nyfikna på Elanders planer på att starta förpackningsverksamhet i Sverige.Elanders är ett internationell grafiskt företag inom civiltryck. För 5 år sedan inledde de en satsning på förpackningar som ett led i att bli en heltäckande partner inom tryckta produkter för kunder som är etablerade i Kina. Idag tillverkar Elanders förpackningar även i Polen och Tyskland. Nu är tiden också mogen för en satsning i Sverige.– Vi kommer att presentera oss för första gången på Scanpack till hösten. Ännu är vi ett litet team här på Elanders i Mölnlycke som jobbar med förpackningar, men ambitionen är vi snabbt ska växa i Sverige, säger Peter Fonsmark, Sales Director.– Fokus kommer att ligga på förpackningar av solidkartong samt kascherad wellförpackning. Produktionen är närbesläktad med civiltryck som vi har över 100 års erfarenhet av.Nätverksarrangörer fr v Magnus Falk och Peter Fonsmark, Elanders, Lena Nasr och Sandra Eriksson, The Packaging Arena och Per-Erik Einerth, Elanders..Nätverksträffen hos Elanders var den första för att locka nya medlemmar till The Packaging Arena i Västra Götaland. Nätverket som har ett starkt fäste i Värmland vill expandera i regionen för att koppla ihop förpackningsföretag med varumärkesägare och andra slutbeställare av förpackningar och förpackningsutrustning.– Vi är nöjda med uppslutningen men vill se ännu fler varumärkesägare och slutbeställare i nätverket. Det är en svår grupp att attrahera, men vi måste vara tydliga med att visa nyttan för dem att delta i ett förpackningsnätverk, säger Sandra Eriksson, The Packaging Arena.På träffen talade även docent Fredrik Wikström från Karlstad Universitet om vikten av att miljö- och konsumentanpassa förpackningar. The Packaging Arena berättade och visade prov på spännande förpackningar från hela världen och demonstrerad en eye-track utrustning som används för tester av interaktionen mellan förpackningar och konsumenter i butiksmiljö. Dagen avslutades med en rundvandring på Elanders.Läs hela reportage om Elanders förpackningssatsning i kommande nummer av Packmarknaden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.058|instance-web04