23948sdkhjf

Alla vinnare i Packaging Industry Awards

Vinnarna i Packaging Industry Awards mottog sina priser vid en festlig inramning på Pacsems bankett i förra veckan. Priser i fem olika kategorier delades i år ut i denna a nationella förpackningstävling som arrangerades av Packmarknaden för tredje året i rad, i samarbete med The Packaging Arena och Scanpack 2012.Alla vinnare i 2011 års Packaging Industry Awards.
Prisutdelningen hölls på restaurang Estrad på Svenska Mässan, där om knappt ett år portarna till Skandinaviens största förpackningsmässa, Scanpack 2012, slås upp. På middagen deltog ett 100-tal gäster som gladdes med vinnarna under kvällen.Packmarknadens chefredaktör Marcus Petersson agerade konferencier och priserna delades ut av tävlingens kategoripartner som i år var Iggesund Paperboard , Flextrus och Innventia.Ett femtiotal bidrag inkom i år till tävlingen och i juryarbetet deltog representanter från Packmarknaden och kategoripartner och samarbetspartner.Här följer alla vinnarna med juryns motivering:Packaging Design AwardTilldelas det företag som lanserar en fantasieggande, nyskapande och iögonfallande förpackning. Priset delas ut i samarbete med Iggesund PaperboardVinnare: Pernod Ricard för Absolut SveaMartin Johansson och Krister Sandberg tar emot priset för Pernod Ricard.Juryns motiveringPriset tilldelas Pernod Ricard för dess okuvliga vilja och förmåga att överraska med sin förpackning. Trendkänsligt och träffsäkert har man denna gång man slagit an en sträng av nationell stolthet hos konsumenterna på hemmamarknaden som för första gången får njuta av en alldeles egen limiterad utgåva av sin favoritdryck.Consumer Packaging AwardTilldelas det företag som introducerar en användarvänlig konsumentförpackning eller funktion på konsumentförpackning. Priset delas ut i samarbete med FlextrusVinnare: Lantmännen Cerealia för AXA GreatSanna Dafnäs gladdes åt priset till Lantmännen Cerealia och AXA.Juryns MotiveringAxa har genom den nya förpackningen och produkten AXA Great breddat en svensk nationalrätt till nya konsumentgrupper. Kombinationen av lättlagad, välsmakande och smidig förpackning har ökat tillgängligheten till gröt som produkt för gemene man. Vi applåderar AXA för att ha utvecklat ett helt nytt koncept för en traditionell produkt där förpackningen är en bärande idé.Packaging Innovation AwardTilldelas ett företag som har utvecklat ett unikt nyskapande material, produkt eller maskinsystem på förpackningsområdet. Priset delas ut i samarbete med InnventiaVinnare: Torus Pak AB för Torus PakAnn Lorentsson från Innventia delade ut priset för årets bästa förpackningsinnovation till Frank Østervemb, Torus Pak AB.Juryns motiveringVi äter med ögat! En måltid består av smak, råvara och presentation. Dessa tre delar måste samverka och bilda en helhet för att en måltid skall upplevas som god. Tidigare förpackningar har inneburit att konsumenten tvingats äta ur förpackningen eller vända förpackningen upp och ner varvid presentationen blivit helt förstörd. Torus Pak innebär att gamla och sjuka som får mat distribuerad i tråg åter kan få uppleva den värdiga måltiden där presentationen kan ske på porslinstallrik. Men förpackningen är också till för folk som vill prioritera sin tid till annat än matlagning och ersätta det med ett fullgott alternativ där smak, råvara och presentation för första gången är i samklang.Torus Pak är en innovation som kommer få stor betydelse för acceptans av färdigmat som ett alternativ till hemlagat. I sin enkelhet är den en genial lösning. Packaging Converter AwardTilldelas ett förpackningskonverterande företag som har utmärkt sig för innovativa och funktionella förpackningslösningar av hög kvalitet. Vinnare: JD Stenqvist ABChristian Hilbertsson tog emot priset för JD Stenqvist av Anna Lena Friberg, Scanpack 2012.Juryns motiveringJD Stenqvist är ett av Sveriges äldsta förpackningsföretag och visar att gammal är äldst. Innovationskraft kombineras med en offensiv marknadssatsning för att stimulera nytänkande hos företagets kunder. Nya förpackningskoncept säljer inte sig självt, och JD Stenqvist gör en kraftfull insats för att utveckla nya bärbara idéer, för såväl miljön som kundernas försäljning.Packmarknaden AwardTilldelas en perso som på ett avgörande sätt har bidragit till utvecklingen av svensk förpackningsindustri genom sin gärning.Vinnare: Michael Bolin, VD i Eson Pac Michael Bolin. blev årets mottagare av Packmarknaden Award.Juryns motiveringMichael Bolin har lett Eson Pac som VD under de senaste fem åren och varit med att utveckla företaget från en nationell spelare på kartongförpackningsmarknaden till en internationell aktör på den europeiska marknaden. Michel Bolin har blivit känd för sitt affärssinne och sitt sätt att nå resultat genom att fokusera på effektiv och storskalig tillverkning. Visionerna inom företaget har varit höga och Michael Bolin har varit den ledare som tillsammans med alla medarbetare inom Eson Pac har lyckats förverkliga dem. Men resan är inte över. Nu sätter företaget kurs mot Europa på allvar och vi vill med denna utmärkelse uppmuntra Michael Bolin och alla övriga medarbetare i Eson Pac i deras fortsatta arbete.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.328